Lego Marvel Super Heroes

Klaar voor Super Heroes? En voor Lego Marvel Super Heroes?

Het verhaal begint met 'Silver Surfer' die uit de lucht gehaald wordt. Dit gaat gepaard met veel bombardie en in zijn val neemt hij een hoeveelheid 'Cosmic Bricks' mee naar de aarde. Deze bricks passen perfect in de snode plannetjes van Dr Doom en met de hulp van Magneto en Loki probeert hij deze koste wat het kost te bemachtigen. Hiermee kan hij namelijk een supervernietigingswapen bouwen genaamd: ...... Doom Ray of Doom. Dit kunnen de Marvel Heroes niet over hun kant laten gaan en hier is waar de game begint. Jij bent steeds met een groepje heroes op pad om Dr. Doom voor eens en voor altijd het zwijgen op te leggen. Hierdoor kom je op vele herkenbare locaties uit het Marvel Universum.

Lego Marvel Superheroes is zowat de GTA van de lego-games. Naast de verhaallijn, heb je ook sidequests en een open wereld in de vorm van New York. De verhaallijn geeft je 15 missies die min of meer hetzelfde zijn qua opbouw. Je krijgt een opdracht, vervolgens dien je via enkele gevechten en puzzels naar een eindbaas te komen die je drie keer moet verslaan om de missie af te ronden.

De puzzels zijn divers en soms zeer uitdagend en niet altijd voor de hand liggend qua oplossing. Het begint direct al goed in de eerste missie met een gevecht tegen Sandman die je moet verslaan met het creëren van waterkanonnen. Dit is in eerste instantie best lastig maar geeft wel de nodige voldoening als je de puzzels hebt opgelost. Bij een gevecht verderop in de game ben ik meer dan een uur bezig geweest om achter Octopus aan te gaan. In se was het een simpele puzzel maar de uitdaging ligt erin dat je met meerdere superhelden op pad bent tegelijk en iedereen heeft zijn eigen skillset.

De puzzels dienen te worden opgelost door het combineren van die skills waarbij je zelf moet wisselen tussen de verschillende karakters. Zo kan Iron Man bijvoorbeeld vliegen en elektrische schokken afvuren, spiderman kan via spidersense dingen vinden en met zijn web hendels overhalen en Mister Fantastic kan elke vorm aannemen die nodig is op dat moment, de Hulk kan met zijn krachten weer dingen kapot maken die ondoordringbaar waren vooraf, wolverine kan met zijn messen dingen kapot snijden en zo zijn er meer dan 100 superheroes in de game die allemaal weer andere dingen kunnen.

Het herhalen van missies met andere karakters geeft je de mogelijkheid om met een andere skillset delen vrij te spelen die in de eerste playthrough onbereikbaar waren. Op deze manier kun je een level dan voor 100 procent voltooien. Of te wel: een enorme hoeveelheid aan mogelijkheden om missies te vervolmaken en een enorme replay waarde.

De open wereld is meer een speeltuin waar je zijmissies kunt vinden en met de verschillende krachten van de Marvel Heroes kunt spelen. De zijmissies zijn wat repetitief van aard en is eigenlijk het standaard "ik ben iets kwijt, kun je het terughalen verhaal". Toch merk je daar in de praktijk weinig van doordat je dit met al die verschillende karakters kunt uitvoeren die dat ieder op hun eigen manier kunnen doen.

Wat iets beter uitgewerkt had kunnen worden is de besturing van de poppetjes op sommige momenten. Aangezien sommige acties (zoals het overhalen van hendels) context gevoelig zijn heb je soms wel de neiging om een power te activeren als je net iets te ver weg staat. Ook het vliegen had net iets beter uitgevoerd kunnen worden voor sommige karakters. Opvallend genoeg wen je er overigens wel snel aan, na 2 uurtjes spelen had ik alle spelers wel goed onder controle.

De graphics zijn voor een Lego game behoorlijk goed. Het valt direct op dat de Marvel karakters erg herkenbaar en mooi scherp uitgewerkt zijn.  Als je een aantal van de Marvel films hebt gezien zul je de karakter gezichten ook echt herkennen in de Lego hoofden. Dat is eigenlijk best een prestatie en het geeft aan dat er met veel zorg gekeken is naar het vervolmaken van de Marvel Karakter experience.

De omgevingen daarentegen zien er wat leeg uit. Natuurlijk heb je de standaard lego vulling wel, zoals bloemenperkjes, muurtjes en autootjes, die je kapot kan slaan voor het verzamelen van je legoblokjes, maar aangezien dit de de eerste Lego titel voor de playstation 4 is had men meer gebruik kunnen maken van zijn mogelijkheden. Toch ziet de game er er wel beter uit op een playstation 4 door de 1080p mode en de betere kartelvrije vormgeving maar verwacht niet een compleet andere ervaring dan op de playstation 3, de levels zijn hetzelfde maar ze zien er simpelweg wat beter uit uit.

Bijzonder mooi uitgevoerd is het Shield Heli Schip. Dit schip is je basis waaruit je de levels kan herstarten of om extras vrij te spelen in die gebieden. Dit schip ziet er van binnen echt gedetailleerd en goed gevuld uit. Ook de ruime view bij een base jump vanaf het vliegdekschip die hoog in de lucht vliegt naar de stad toe is een memorabel moment, je ziet de stad onder je steeds groter worden terwijl je naar beneden valt naar de plek waar je naar toe wilt.

Het geluid is goed, de stemmen komen geloofwaardig over van de karakters en lijken in sommige gevallen op de originele stemmen van de karakters in de film. Wel is het noodzakelijk om te weten dat de teksten in het Engels uitgesproken worden en Nederlands ondertiteld zijn. Dit maakt de game wat minder geschikt voor de allerjongsten onder ons. De omgevingsgeluiden zijn niet bijzonder maar ook niet slecht, het voldoet prima om de Marvel wereld tot leven te brengen.

Voor de Marvel Heroes liefhebbers is dit een zeer goede titel, de detail uitwerking van de karakters is enorm goed en er is goed nagedacht over de verschillende powers van de karakters en hoe dit van pas kan komen in de puzzels en het compleet vrij spelen van de levels. Gaandeweg speel je steeds meer karakters vrij en de game is zo opgezet dat sommige gebieden pas helemaal vrij gespeeld kunnen worden als je een Marvel Hero hebt die net die powers bezit die je nodig hebt.

Voor de allerkleinsten is deze game door het engels met ondertiteling niet geschikt, voor de iets oudere gamer en volwassenen juist wel. De Marvel Heroes zijn voor volwassenen een sfeer van herkenning met zelfs 'onverwachte' personages zoals Howard the Duck (voor de echt oudere gamers onder ons). De puzzels zijn leuk te noemen waarbij wel opgemerkt moet worden dat het niet altijd even eenvoudig is om ze op te lossen, zeker als je met veel heroes op pad bent waarbij je continu moet wisselen tussen de heroes om de puzzel op te kunnen lossen.

Grafisch is het niet de meest sterke titel voor de Playstation 4 in de huidige Playstation 4 line-up, echter het is wel de best uitziende Lego Game die op dit moment beschikbaar is. Door het verzamelen van legoblokjes kun je dingen vrij spelen en dingen kopen in de game. De opzet van de 100 procent vrijgespeeld optie maakt het dat je deze game meerdere malen kunt herspelen. De replay waarde van de game is dus enorm wat het een hele goede 'verslavende' titel maakt.

• puzzels zijn divers
  • Marvel Heroes zien er fantastisch uit
  • replay waarde enorm