Sherlock Holmes: The Devil's Daughter

Big Ben Interactive en Frogwares brengen een vervolg uit van Crime and Punishments. Hebben ze geleerd uit hun vorige game, of is het meer van hetzelfde?

Je speelt opnieuw als Sherlock Holmes - I'm still not sh*tting you, Sherlock. In tegenstelling tot de vorige game, vinden we in Devil's Daughter wel een rode draad doorheen het verhaal. Deze draad heet Kate, de geadopteerde dochter van Holmes. De echte ouders van Kate kwamen om in een oude zaak van Holmes en sindsdien zorgt hij voor hun dochter.

Zoals de titel al doet vermoeden gaat het grote verhaal over een demonische dochter. Je moet geen detective zijn om te achterhalen dat dit over Kate gaat. Maar wat er juist aan de hand is, zal je zelf moeten ontdekken. Doorheen het spel zal je vier verschillende zaken moeten oplossen en op het einde de zaak van de "Devil's Daughter". Wie je veroordeelt in de vier zaken, zal ook zijn invloed hebben op het verdere verloop van het spel.

De gameplay is grotendeels hetzelfde gebleven, met de toevoeging van een aantal actiestukken en mini-games. Het detectivedeel van het spel, zoeken naar bewijsstukken en aanwijzingen, mensen ondervragen en conclusies trekken, zit nog steeds goed in mekaar en past bij de toon van het spel. De actiestukken en de mini-games daarentegen horen hier niet thuis en waren zelfs vervelend. Als je over Sherlock Holmes praat, dan denk je niet meteen aan iemand die zijn evenwicht probeert te houden terwijl hij over een dunne balk stapt. Gelukkig kan je deze mini-games vaak overslaan, als je op gemakkelijk speelt.

Waar de game wel in schittert, is in het oplossen van een zaak. Hiervoor volg je nog steeds hetzelfde stramien. Zo is er een bepaalde sequentie van acties die je moet uitvoeren om het oplossen van de zaak tot een goed einde te brengen. We kunnen dit stramien in drie delen categoriseren.

Aanwijzingen verzamelen

Het eerste wat je bij elke zaak moet doen is bewijsmateriaal verzamelen. Meestal kan dit op een eenvoudige manier gebeuren. Wanneer je de plaats delict onderzoekt komen er vaak pop-up-kadertjes bij bepaalde voorwerpen, die je dan beter kan bekijken of activeren door op het kruisje te duwen.

Het kan zijn dat je bewijsmateriaal vindt, maar dat er nog bijkomend onderzoek nodig is. Soms is het bijkomend onderzoek een gesprek met één van de verdachten of getuigen, andere malen zal je gebruik moeten maken van het laboratorium van Sherlock om zo niet voor de hand liggende eigenschappen van het voorwerp bloot te leggen, of zal je opzoekingswerk moeten verrichten in je persoonlijk archief.

Voor je met een verdachte of getuige spreekt, kan je een profiel opstellen door hem of haar van kop tot teen te bekijken. Door op kleine details te letten, zoals littekens of vlekken op hun kleding, kan je bepaalde conclusies trekken. Als je dan vragen stelt aan die persoon kan je jouw observaties gebruiken om de waarheid te achterhalen.

Connecties leggen

Naarmate je meer bewijsmateriaal vergaart zal je af en toe door het verbinden van twee "clues" een verband kunnen leggen. Het kan zijn dat Sherlock zijn verbeelding gebruikt in het oplossen van de zaak, en dit wordt dan mooi weergegeven. Ook is het niet nodig om al het bewijsmateriaal te vinden om de zaak tot een - eventueel - goed einde te brengen. Wanneer je jouw verdict kan maken, kan je in principe de zaak al sluiten.

Soms zal je ook een keuze moeten maken. Zo bestaan de meeste verbanden uit twee delen. Het is aan jou om goed na te denken en het juiste verband te kiezen. Wanneer je meerdere verbanden vindt, zal je uiteindelijk een besluit kunnen vormen. Als je bij een verband een tegenstrijdig besluit trekt - dus in tegenspraak met de andere verbanden / besluiten die je al getrokken hebt - zal deze rood, dus fout, kleuren. Het is aan jou om je mening bij dit óf bij de andere verbanden aan te passen.

Verdict

Zoals gezegd zal je na het samenvoegen van de verschillende verbanden een besluit kunnen trekken. Concreet betekent dit een aanwijzing van de dader. Deze brengt ook direct het risico met zich mee dat het mogelijk is om een verkeerde dader aan te duiden.

Door de keuzes van je aanwijzingen aan te passen kan je op verschillende verdachten uitkomen. Het is aan jou om de juiste connecties te leggen en tot een correct besluit te komen. Dit is niet altijd eenvoudig. Tijdens een onderzoek kunnen alle bewijzen naar één persoon wijzen, maar door dat ene bewijsstuk toch bij iemand anders uitkomen.

Eenmaal je een besluit genomen hebt, kan je ook zijn verdere lot bepalen. Zo krijg je soms de keuze om de moord te verdoezelen, omdat er volgens jou 'verzachtende omstandigheden' zijn. Je kan ook de schuldige zonder pardon naar de gevangenis sturen, wetende dat dit slechts een halte is voor de toepassing van de doodstraf. Met deze keuze krijg je ook een bepaalde reputatie. Zo kan je als 'goed' of als 'slecht' worden beschouwd.

Op grafisch vlak heeft het spel een upgrade gekregen. De texturen bevatten veel details en de personages zien er geloofwaardig uit. Het enige probleem met de gezichten is de nihilistische, emotieloze indruk (nog steeds). Je merkt dat de makers weinig of geen gebruik gemaakt hebben van motion capture om de bewegingen van de gezichten op te nemen. Ook de laadtijden zijn problematisch geworden. Tijdens een onderzoek zal je verschillende locaties moeten bezoeken. Iedere keer wanneer je naar een andere locatie gaat, krijg je een laadscherm te zien dat minuten lang blijft laden.

De stemmen zijn opnieuw goed, maar de achtergrondgeluiden zijn dat niet. Het volume klopt hier totaal niet. Als je met een koptelefoon speelt, zal je regelmatige met piepende oren zitten. De geluidseffecten van de verschillende voorwerpen staat veel te hoog. Als je een deur opendoet of aan een tandwiel draait, klinkt het als een explosie in je oren.

De makers van deze game hebben zeker geleerd uit hun vorige release. Zo hebben ze voor meer samenhang gezorgd in Devil's Daughter, waardoor het als een compleet spel aanvoelt en niet als een reeks mini-verhaaltjes. De gameplay is nog steeds vermakelijk. De toevoeging van de actiestukken was in mijn ogen niet nodig. Hierdoor leek het spel eerder op een goedkope Uncharted game, dan op een intellectuele detectivegame. Hoewel er slechts 4 (+1) misdaadonderzoeken in het spel zitten, zal je toch enige tijd in het oude Londen met Sherlock doorbrengen. Per onderzoek heb je ongeveer 3-4 uur nodig om ze op te lossen.

• Rustige game waar je moet bij nadenken
  • Grafische upgrade
  • Mogelijkheid om puzzels over te slaan