DOOM

Enkele jaren geleden bracht Bethesda ons een remake van de klassieker Wolfenstein. Deze keer werd DOOM onder handen genomen. Een goede zet, of bleef deze beter een goede herinnering? Dat lees je hier!

Je ontwaakt in één of ander onderzoekslabo. Je kijkt om je heen en denkt: "Hier is iets grondig misgelopen!". Je vindt al gauw een pistool en komt te weten dat je in een onderzoekscentrum bent van de Union Aerospace Corporation - kortweg UAC. Het blijkt dat dit centrum overspoeld wordt met demonen, en het is aan jou om je een weg te banen doorheen hordes vijanden. Al snel wordt je gecontacteerd door ene dokter Samuel, die je leidt doorheen de faciliteit, zoekend naar een manier om de poorten van de hel te sluiten.

Het verhaal wordt op drie manieren uit de doeken gedaan. Enerzijds bekijk je tussenfilmpjes in het eerstenpersoonsaanzicht, en anderzijds lees je datalogs die je doorheen de levels vindt, en bekijk je holografische filmpjes die jouw eigen beweegredenen, en die van anderen, tonen. Het blijkt dat we in de toekomst in staat zullen zijn om energie uit een andere dimensie naar ons te halen, en die naar onze wensen kunnen gebruiken. Jammer genoeg hebben de onderzoekers er zeer weinig bij stilgestaan dat als je energie haalt uit een heldimensie, de daar woonachtige demonen dat toch iets minder leuk vinden, en de confrontatie met de mens aangaan. Op zich biedt het verhaal vrij weinig, ware het niet dat je wat meer te weten komt over je eigen identiteit...

Moderne Oldskool

De game hanteert de regels van weleer: herladen is uit den boze, en je leven regeneert niet. Dit zijn de grootste verschillen met de meeste hedendaagse shooters. Door de razendsnelle actie zal je constant moeten bewegen. Dekking zoeken gaat vrij moeilijk, en je zal door middel van de wapencirkel - die je activeert met R1 - snel doorheen je wapenarsenaal moeten scrollen om je favoriete wapen te kiezen. In principe komen de missies allemaal op hetzelfde neer: je gaat naar verschillende locaties, de doorgang wordt geblokkeerd, en grote golven vijanden stormen op je af. Het is aan jou om voldoende in beweging te blijven en deze vijanden in het zand te laten bijten.

Wanneer je schade oploopt kan je je uiteraard genezen door één van de vele medpacks die je vindt. Ook kan je jouw gezondheid aanvullen met de gekende armor. Deze komen voor in de opvallende kleuren blauw en groen. Ook munitie is in deze game niet schaars. Je zal doorheen de game verschillende wapens tegenkomen zoals shotguns, mitrailleurs, raketlanceerders, plasmawapens, en natuurlijk ieders favoriet: de kettingzaag. Deze laatste, alsook de BFG, horen tot een speciale categorie. Deze activeer je namelijk met vierkantje en driehoekje. Wanneer de demonen wat krachtiger zijn, zal je ook meer benzine van je kettingzaag verbruiken om deze neer te halen. Dit is zeer goed gebalanceerd, want anders zou de kettingzaag nogal snel 'Over Powered' zijn.

Elk wapen heeft ook nog twee secundaire aanvallen, die je activeert onder L2 - inderdaad, richten doe je ook niet in deze game. Wanneer je een vliegende drone vindt, geeft die je een upgrade die je zelf kan kiezen. Ieder wapen heeft twee 'upgradepaden', en wanneer je ze beide hebt vrijgespeeld, kan je gemakkelijk wisselen tussen beide. Zoals je al leest zijn het 'upgradepaden'. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen dat je shotgun als secundair wapen een explosief kan afvuren. Je kan dit pad dan zo upgraden dat de explosie krachtiger is, of dat je deze aanval sneller kan gebruiken, enzovoort. Hiervoor moet je dan ook wapenupgrades verdienen. Dit doe je door veel demonen af te knallen, de secundaire doelen te volbrengen, of door geheimen te vinden.

Net zoals in de klassieke Doom zitten er ook vele geheimen in deze game. De ene zal je al wat makkelijker vinden dan de andere. Zo zijn er Doom-poppetjes verspreid, maar ook geheime doorgangen en boosts die je 'overhealen'. Hiernaast vind je her en der enkele slachtoffers van demonen die praetor-tokens bij zich hebben. Met deze tokens kan je jezelf ook een boost geven. Op die manier kan je bijvoorbeeld sneller geheime gebieden of collectibles vinden.

Met behulp van Argent Cells, die demonische energie bevatten, kan je jouw gezondheid, armor, of hoeveelheid munitie een boost geven. Daarnaast heb je nog de Rune Trials, dit zijn uitdagingen in de vorm van 'Dood x aantal vijanden'. Als beloning krijg je een rune die je kan uitrusten en die je nog een voordeel kan geven - bijvoorbeeld van op grotere afstand gezondheid of armor oprapen. In iedere level zit ook een verborgen gedeelte. Als je toegang vindt tot dat gedeelte, krijg je toegang tot een klassieke Doom map - klassiek zoals in Doom 1 van enkele decennia geleden.

Meet Your DOOM ... Online

Naast de singleplayer is er ook nog een online gedeelte. De modi die je hier tegenkomt zijn:
  • Team Deathmatch: deze modus kennen we allemaal;
  • Soul Harvest: bij het doden van de vijand moet je nog zijn ziel oprapen, het aantal zielen wordt geteld;
  • Domination: er zijn drie in te nemen gebieden verspreid over de map, het team dat het langst de gebieden inneemt, wint het potje;
  • Warpath: dit is een soort domination, maar met slechts één gebied, waarvan de locatie steeds verandert;
  • Freeze Tag: veruit de origineelste van de modi. Wanneer je hier een vijand dood, blijft hij bevroren staan. Het is aan de rest van het team om hem weer te ontdooien. Wanneer een volledig team bevroren is, stopt de ronde en wint het ontdooide team.

Uiteraard zal je, naargelang je prestaties, stijgen in level. Hiermee ontgrendel je nieuwe wapens, skins, kleuren en allerlei ongein. De modi op zich zijn leuk, vooral door het snelle tempo. Wie vroeger nog Unreal Tournament gespeeld heeft zal zeker vele delen herkennen.

Create Your DOOM

Wanneer je de single player doorploegd hebt en alle collectibles gevonden hebt, en het online allemaal al gezien hebt, dan kan je nu zelf aan de slag! Bouw je eigen levels, of download die van anderen om ze te spelen. Bouw je liever een level dat je solo moet spelen, liever eentje met team-variant of zelfs levels in co-op? Hier kan je je hartje ophalen en er duchtig op los bouwen, of zelf de beste maps van de community uitproberen.

Grafisch gezien lijkt deze game wat gedateerd. Vooral de omgevingen van Mars en de Hel komen wat flets over: details en textuur ontbreken. De eerste uren zal je ook snel denken dat alles net wat te goed op elkaar lijkt en dat er weinig moeite is gestoken in het leveldesign. Niets is echter minder waar, want naargelang je verder gaat in het verhaal, is er meer dan voldoende variatie. Jammer genoeg zijn de details van de demonen ook net niet genoeg afgewerkt om als 'current-gen' beschouwd te worden.

Op het vlak van geluid zit het dan weer meer dan goed. Wanneer de hordes demonen op je afkomen wordt je vergezeld van een stevig metaldeuntje, terwijl je in de rustigere momenten het retro-techno-geluid hoort, kenmerkend voor de tijd van toen. De geluiden van de monsters, alsook van de verschillende personages komen goed over.

Op de vraag of deze 2016 remake nog steeds speelt als de klassieke Doom, kan ik volmondig 'ja' antwoorden. De dertigjarige gamer zal deze game met veel plezier spelen, offline én online. Er zijn genoeg vernieuwingen, zoals de opwaarderingen van je pak, jezelf en je wapens om toch voldoende als hedendaags over te komen. De übersnelle actie en de eindeloze horde vijanden waren kenmerkend voor de jaren '80 en '90. Akkoord, dezer tijden vinden we tactische, of gewoonweg beter uitgewerkte shooters, maar daarom bieden die nog niet de fun die deze game brengt. De campagne speel je uit op een tiental uur, maar dan heb je nog de collectibles en de verschillende moeilijkheidsgraden. Heb je het daar gezien, dan kan je nog steeds online aan de slag of kan je jouw eigen creativiteit je gang laten gaan in de SnapMap-modus.

• Aaaah, de tijd van toen
  • Opwaarderingen die passen in de setting

• Grafisch matig in het beste geval