The Park

Funcom brengt, een zestal maand na de release op PC, hun psychologische horrorervaring naar de PlayStation 4. Jaagt The Park ons de stuipen op het lijf of blijkt het een wandeling in het park te zijn? Dat zochten wij voor jullie uit.

Als speler kruip je in de huid van Lorriane, een alleenstaande moeder. Het verhaal begint aan de ingang van een pretpark. Het zoontje van Lorraine - Callum - zit reeds klaar in de wagen om te vertrekken maar heeft zijn teddybeer verloren. Je loopt nog vlug naar de ingang van het park maar het is reeds gesloten. Ondertussen is je zoontje uit de auto geglipt en het pretpark binnengedrongen. Je gaat hem achterna en komt snel tot de conclusie dat het park weinig pret bevat.

Het is een verhaal dat zich afspeelt in dezelfde lugubere wereld vol van rare gedrochten en geheimen als Funcom's MMORPG 'The Secret World'. Het is niet vereist deze te spelen, maar je zal misschien toch enige voorkennis én antwoorden op je vele vragen missen.

De game speelt zich af in First Person View. Door op cirkeltje te drukken kan je roepen naar je zoon en krijg je zodoende ook aanwijzingen die je verder helpen. Met een druk op het kruisje kun je interageren met bepaalde voorwerpen. Zo kom je ook meer te weten over het verhaal en het park. Dit is meteen ook het grootste minpunt van de game. De tekst die je moet lezen kan niet worden vergroot. Bij het spelen op een groot televisietoestel had ik hier erg last van, op een kleinere monitor waar je natuurlijk ook dichterbij zit was dit al beduidend beter. De gameplay leunt ook meer aan bij een interactieve film. Mensen die zware horroractie verwachten en brute monsters het hoofd willen inhakken zijn aan het verkeerde adres.

Grafisch stelt de game niet zoveel voor. Het weet echter wel een enorme sfeer te scheppen en er wordt natuurlijk wel gretig gebruik gemaakt van licht- en andere speciale effecten, toch ziet alles er wat gedateerd uit. Zo zal je bijvoorbeeld last hebben van texturen die laden vlak voor je neus. Ook in het menu kom je al snel tot de conclusie dat alles niets veel meer is dan een port. Het lijkt erop dat er weinig belang is gehecht aan de PlayStation 4 optimalisatie.

Het geluid daarentegen is wel van super kwaliteit. Funcom raadt je aan bij het begin van de game een surround headset te gebruiken én ze hebben gelijk. De geluiden die je van alle kanten hoort zullen je meermaals doen omkijken én daardoor is de belevenis nog intenser.

The Park brengt iets speciaals. Aan de ene kant heb je de horrorelementen terwijl het aan de andere kant je steeds aan het denken zet. Eens je de game uit hebt gespeeld, dan blijven er ook nog tal van vragen door je hoofd spoken. Het is een gestoorde belevenis die jammer genoeg te snel voorbij is. Na anderhalf tot twee uur passeert de aftiteling reeds op het scherm. The Park gaat dan ook over de virtuele toonbank voor slechts € 12,99. Voor mensen die houden van dit genre is dit een aankoop waardig. Wie reeds de daver op het lijf krijgt van een actiefilm laat deze dan ook beter links liggen.

• Speciale belevenis
  • Geluid is top

• Mindere port