Alienation

Housemarque, de ontwikkelaar die we kennen van Dead Nation en Resogun, brengt ons hun nieuwste game genaamd Alienation. Is deze exclusieve PS4 game de moeite waard? Wij legden heel wat alien gespuis om en brengen jullie onze bevindingen.

De aarde is door de jaren heen al meermaals aangevallen door aliens. Dit werd door de regeringen steeds in de doofpot gestopt. Ondertussen woedt er een grote oorlog en staat de aarde aan de vooravond van totale vernietiging door de buitenaardse wezens. In een laatste poging om de mensheid te redden komt het UNX, de wereldregering, op de proppen met EXO-skeletten. Een technologie die het voetvolk verandert in supersoldaten.

Het verhaal is niks bijzonder. Het wordt gebracht doorheen de missies aan de hand van dialogen. Met een game als Alienation is het verhaal ook minder van belang. Het brengt enkel een reden zodat jij grote hoeveelheden alien gespuis kunt afknallen.

Alienation is dus een twin stick shooter, een genre dat heden ten dage niet zoveel games meer hanteren. Met de linkerstick beweeg je het personage terwijl je met de rechterstick kan richten. Wanneer je de game start heb je slechts één wapen ter beschikking. Algauw wordt jouw arsenaal aangevuld. Shotguns, rocket launchers, mijnen tot zelfs boemerangs; er is een heel gevarieerd aanbod om de aliens te verdrijven. Om dat te doen heb je de mogelijkheid om te kiezen uit drie verschillende klassen. De Tank spreekt natuurlijk voor zich. Deze heeft zwaar geschut en kan best tegen een stootje. De Bio-Specalist is de healer van het gezelschap en de Saboteur is dan weer meer een rogue klasse en kan zelfs tijdelijk onzichtbaar worden. Iedere klasse heeft ook drie actieve en drie passieve 'skill-trees'. De game maakt ook gebruik van active reload. Door de juiste timing gebeurt het herladen sneller en geloof ons: je zal het nodig hebben. Voor de 'loot whores' onder ons is er ook goed nieuws, Alienation zit er vol van. Om de haverklap kan je al dan niet betere wapens oppikken en kom je de nodige kistjes tegen. Er is ook een leuk systeem aanwezig om wapens aan te passen. Je kan ze opwaarderen of zelfs bepaalde eigenschappen veranderen. Dit systeem is niet ongelofelijk diepgaand maar wel zeer leuk gebracht en geeft je ook extra redenen om meer te spelen.

De opzet van de missies is redelijk simpel: meestal moet je één of meerde doelstellingen vervullen en onderweg je pad vrijmaken van de buitenaardse wezens. De omgevingen bevatten ook voertuigen die kunnen ontploffen en zelfs kettingreacties teweeg brengen. Dit kan je in je voordeel gebruiken om de grote aantallen vijanden uit te roeien. Ook al oogt de game op het eerste zicht lineair, het voelt helemaal niet zo aan. De levels zijn zodanig opgebouwd dat je meestal meerdere paden kan kiezen om je doel te bereiken. Je hebt voldoende vrijheid en zelfs optionele doelen die de nodige buit met zich meebrengen. Er zijn een viertal locaties met elk vijf missies. Deze variëren van 15 minuten tot een half uur. Dit lijkt niet erg veel maar er is zeer zeker genoeg content aanwezig. De game is ook zodanig opgebouwd dat het een hoge herspeelbaarheidsfactor heeft.

Need some help... or not?

Alienation is perfect speelbaar in je eentje, al zal dit geen 'Walk in the Park' worden. Het gaat er meestal zeer chaotisch aan toe. De game is volledig opgebouwd rond co-op. Met drop in/out co-op kan je met drie vrienden zij aan zij staan om de wereld te redden. Dit kan natuurlijk ook met willekeurige mensen of je kan zelf een lobby vervoegen. Daarbij is ook handig dat je de nationaliteit van je medesoldaten kunt zien, erg leuk om nieuwe vrienden te maken. Couch co-op is voorlopig niet aanwezig. De ontwikkelaar zegt wel hieraan te werken om dit eventueel nog later te implementeren.

Heb je geen nood aan vrienden? Geen probleem, Alienation bevat ook Invasions. Dit is het PvP aspect van de game waarmee spelers van de Dark Souls franchise zeer zeker vertrouwd zijn. Je kan dus het spel van een andere speler 'invaden' om die het leven zuur te maken. Je hebt de optie om dit al dan niet toe te laten, én maar best ook.

Need more...?

Alienation bevat evenveel of zelfs meer endgame dan sommige zogenaamde mmo-shooters. Eens je het maximum level behaald hebt - wat dertig is - heb je nog van alles te doen. Je personage blijft immers verder in level stijgen tot 100, zodat je steeds meer kan incasseren. Zoals we hierboven al vermelden kan je dan andere mensen gaan lastigvallen en je opwerken in de online tabellen. Er zijn ook challenges en procedurally generated levels zodat je steeds wat te doen hebt. Je kan ook je vaderland dienen om zo de nodige roem te verdienen in de landelijke scorelijsten. Wij hopen dan ook op enkele uitbreidingen en zijn ervan overtuigd dat sommige mensen dit nog zeer lang zullen spelen.

Alienation oogt enorm mooi. De explosies zijn heel mooi gebracht alsook de belichting, rook en allerhande effecten. De omgevingen zijn mooi en afwisselend. De actie spat van je scherm. Ook de audio is top. Het geluid van de wapens en vijanden zijn super. De soundtrack bevat niet heel veel afwisseling maar blijft wel in je hoofd hangen. Audiovisueel is de game super en prachtig afgewerkt.

Alienation brengt een perfecte mix van Helldivers en Diablo. De gameplay is chaotisch en verslavend. Al is deze titel ook perfect alleen speelbaar, het is op zijn best met enkele vrienden. Mede door zijn zacht prijsje (€ 19.99) en de vele tientallen uren die je kan spenderen om de aarde te redden van alien gespuis, is deze game meer dan een aanrader.

• Co-op fun
  • Endgame

• (Voorlopig) geen couch co-op