Assassin's Creed Chronicles - China

Met Assassin's Creed Chronicles gaat de franchise een andere toer op. Van deze trilogie wordt hier het eerste deel besproken.

China, 1526. De Chinese Tempeliers, bijgenaamd De Tijgers, zijn erin geslaagd om alle sluipmoordenaars uit te roeien en bezit te nemen van hun hoofdkwartier. Shao Jun is op het nippertje aan de slachtpartij ontsnapt en vlucht naar Europa. Daar ontmoet zij oude bekende Ezio Auditore, die haar opleidt in de kunst der Assassijnen. Shao Jun zint op wraak en keert terug naar China, deze keer met een voorlopersartefact, dat verdacht op een doodnormaal kistje lijkt. Zij wordt al snel gevangen genomen door de Tijgers en weggevoerd naar hun gevangenis, wat vroeger het hoofdkwartier van de sluipmoordenaars was.

Na haar ontsnapping is haar missie duidelijk: de Tijgers uitroeien. Hiervoor reist ze naar de verschillende steden en maakt ze als het ware jacht op hen, en op het artefact dat haar afhandig is gemaakt.

2,5D-Platformer

De game noemt zich een 2,5D-Platformer. Voor de mensen die games zoals Little Big Planet hebben gespeeld, weten wat hiermee bedoeld wordt. Gedurende het grootste deel van de game zal je je ofwel links of rechts voortbewegen, en occasioneel maak je gebruik van de omgeving. Je kan je bijvoorbeeld verbergen in een donkere inham, over planken lopen, of over ravijnen slingeren. Met deze acties krijgt de game als het ware een dieptezicht met zich mee. De game heeft daardoor veel weg van een originele Prince of Persia, maar dan current-gen.

Skills Of The Assassin

Nadat Shao zichzelf bevrijdt heeft, krijgt ze doorheen de game meer en meer vaardigheden. Initieel beschikt ze enkel over haar vaardigheid om vijanden af te leiden door te fluiten. Mettertijd speel je verschillende voorwerpen vrij:
  • Werpmessen, waarmee Shao vijanden kan belagen, of touwen vanop een afstand kan doormidden klieven.
  • Een herriepijl, die Shao ergens kan heen schieten om, net als haar gefluit, de vijanden af te leiden.
  • En, ten slotte, rotjes waarmee ze de vijand even kan verdwazen. Dit is vooral handig om je vijand te doden, of om 'ongemerkt' verder te gaan in het gebied.
Al deze acties kan je selecteren door gebruik te maken van de richtingstoetsen. Bovendien is het erg handig dat je het zichtveld van jouw vijanden visueel voorgesteld krijgt. Zo kan je zien wanneer zij even wegkijken, zodat Shao voorbij hen kan sluipen.

Al snel beschikt Shao over een zwaard. Hiermee kan zij lichte en zware aanvallen uitvoeren, maar ook zichzelf verdedigen. Jammer genoeg komt deze actie wat geforceerd over. Hiervoor moet je namelijk in de richting van de tegenstander bewegen (dus met de linkerknuppel) en tegelijkertijd op rondje duwen. Tegen één à twee vijanden kan je haar nog verdedigen, maar tegen meerdere is het zeer moeilijk, zeker aangezien ze weinig levens heeft.

Niet alleen hierdoor, maar ook omdat je meer stijlpunten krijgt, is het aangeraden om de levels stealth-gewijs aan te pakken. Deze stijlpunten zorgen er immers voor dat je uitrusting, of je gezondheid een boost krijgt. Je kan op deze manier meer werpmessen meenemen, een gezondheidsbalkje meer krijgen, en dergelijke meer. Naast het hoofddoel, dat meestal het doden van één van de Tijgers inhoudt, zijn er ook nog zijdoelen tijdens de levels. Deze zijn in de aard van: bevrijd x aantal gevangenen, dood y informanten, ... Op deze manier kan je ook extra stijlpunten krijgen, waardoor je dan gemakkelijker upgrades vrijspeelt. Soms zijn er ook levels die je in een bepaalde tijd moet afleggen; hoe sneller je gaat, hoe meer punten je krijgt.

Naargelang de game vordert zal zij ook meer moordvaardigheden verwerven. Zo kan ze al glijdend, of springend een nietsvermoedende vijand al snel het zwijgen opleggen. Ook zal je positie door blaffende honden of fluitende vogels kunnen verraden worden. Het is raadzaam om deze gebieden te vermijden, of om er sluipgewijs door te gaan.

Wanneer je over de helft van de game heen bent, zal je bovendien beschikken over een nieuwe speciale vaardigheid. Je krijgt er een balkje bij, dat je kan opladen met de Helix-fragmenten die je kan vinden doorheen de game. Wanneer dit balkje vol is kan je, zelfs wanneer er wachters in de weg staan, ongemerkt van de ene naar de andere schuilplaats sluipen. Dit is vooral handig wanneer je ongezien een grote groep vijanden wil passeren.

Bij games zoals deze is vooral de achtergrond van groot belang, zodat er een duidelijk contrast is tussen de omgeving en het personage. In deze game is het contrast zeer goed aanwezig. Je zal Shao nooit met iets of iemand anders verwarren en de objecten die je kan gebruiken zijn ook zeer duidelijk te onderscheiden. Verder leunt de omgeving zeer goed aan bij het China van toen. Zo zijn er de karakteristieke gondels en tempels, die mooi afgebeeld zijn. Naast de gameplay zijn er ook tussenfilmpjes te aanschouwen. Deze leunen zeer dicht aan tegen aquarellen en zijn opnieuw een lust voor het oog.

De stemmen in deze game zijn ietwat contradictorisch. Zo heb je de stem van Shao, die praat met een zeer Brits accent, onze oude vriend Ezio die praat met een karikaturaal Italiaans-Engels accent, en de vijanden die dan meestal in het Mandarijns overleggen. Hier had misschien wat meer uniformiteit mogen zijn. De soundtrack van de game is zeker niet storend, maar springt niet echt uit boven de middenmoot.

Deze Assassin's Creed Chronicles China is de eerste van drie in een AC-franchise. Fans van de reeks nemen deze moeiteloos op, anderen die vroeger Prince of Persia (1 en 2) hebben gespeeld, zullen de game ook kunnen smaken. Jammer genoeg zal het verhaal kant noch wal raken voor leken in het AC-universum, aangezien dit steunt op de voorgaande games. Al bij al een vermakelijke game, die je toch een acht a tien uur kan bezighouden, wat vrij veel is, gezien het kostenplaatje van € 9,99. Wanneer je het verhaal uitgespeeld hebt, speel je ook nog twee nieuwe moeilijkheidsgraden vrij.

• Goed contrast personage - achtergrond
  • Maakt goed gebruik van het 2,5D-principe

• Verhaal moeilijk voor nieuwelingen