Grand Ages: Medieval

Ben jij klaar om middeleeuws Europa te veroveren? Dat kan in Grand Ages: Medieval!

In de campagnemodus ben jij Leon Vasselios, de zoon van de burgemeester van Sofia en tevens de beschermheer van de keizer van het rijk. Op een dag wordt je vader op auditie bij de keizer gevraagd. Niemand minder dan jijzelf moet ervoor zorgen dat de stad blijft groeien, en dat op elk gebied. Het noodlot wil dat er een groep sluipmoordenaars het gemunt hebben op de keizer, en hierbij ook je vader: ze leggen beide het loodje. De keizerin maakt het ook direct duidelijk dat zij niet zal hertrouwen om toekomstige hofmakers onmiddellijk klem te zetten. Het is jouw plicht om niet alleen Sofie te leiden, maar om eventueel je grondgebied uit te breiden en weerstand te bieden tegen vijandelijk invasies.

De campagnemodus kabbelt lekker verder en dient grotendeels als tutorial. Of het verhaal gebaseerd is op echte gebeurtenissen uit het verleden gaat mijn geschiedkundig petje te boven, maar de uitleg die je krijgt om je stad/steden open te laten bloeien op elk gebied is hier alleszins leuk in verweven.

Deze game valt onder de noemer Real Time Strategy (of kortweg RTS). Het is de bedoeling dat je start met een klein dorpje. Deze nederzetting moet je economisch en militair tot bloei laten komen. je dorp wordt alsmaar groter en bovendien heb je ook nog de mogelijkheid om nieuwe nederzetting te stichten of te annexeren.

Eén van de belangrijkste manieren om inkomsten te genereren is het inschakelen van je handelsreiziger. Deze gaat van dorp tot dorp om waren te kopen of te verkopen. Deze dorpen moeten wel eerst gevonden worden op je map door je scout. Deze stuur je op pad om allerlei ontdekkingen te doen. Zo kan hij bijvoorbeeld bij een scheepswrak geld of grondstoffen vinden, maar ook rabauwen die je scout zullen aanvallen.

Elk dorpje kan zich richten op vijf verschillende industrietakken. Het is aan jou om te kiezen welke het meest geschikt zijn. Je kan ook settlers huren die dan een dorpje voor jou kunnen oprichten. Bij het oprichten van dat dorpje kan je dan ook handig zien welke grondstoffen dat gebied je oplevert. Heb je bijvoorbeeld geen enkel dorp gespecialiseerd in ontginnen van vis, dan kan je je hierop richten.

Daarbovenop is er ook nog een militair gedeelte aan de game. Zo kan je soldaten of huurlingen rekruteren in de plaatselijke kroeg en je steden verdedigen, of andere nederzettingen aanvallen.

Diplomacy Is The Key

Wanneer je nieuwe dorpen vindt, kan je zelf de aanpak kiezen om bij de burgemeester in de gunst te staan. Veelal zal dit je goud of grondstoffen kosten en kan jij een soort 'akte van Doorgang' kopen, en later - wat belangrijker is - een handelsovereenkomst. Wanneer je voldoende in de gunst raakt bij een dorp of stad, zal je op een gegeven moment het dorp ook op een vriendschappelijke manier kunnen innemen. Langs de andere kant kan je ook oorlog verklaren aan een dorp en het op die manier trachten te annexeren, al zal je dan moeten beschikken over een veelvoud van troepen, en bereid zijn die kwijt te spelen wanneer je de vijandelijke stad onder vuur neemt.

Big Spenders Lose The Game

De gebouwen die je opricht in je dorpen kosten geld, en vrij veel geld. Je moet niet alleen de bouwkosten betalen, maar ook nog eens de onderhoudskosten die maandelijks van je quota worden getrokken. Hierdoor kan je in het begin wat te veel spenderen. Jammer genoeg is het mogelijk om een negatief saldo te hebben. Dan blokkeert de game het bouwen van industrieën, huizen en speciale manschappen (troepen, bouwers, ...). En wanneer je echt te veel geld erdoor hebt gejaagd, dan kom je terecht in een neerwaartse spiraal waar je bijna niet meer uit geraakt, waardoor het einde van je heerschappij in zicht is.

You Should Advance

De gameplay gaat dieper dan we in deze review kunnen uitleggen. Je moet je saldo goed in het oog houden, je moet zorgen dat de handelaar de meest geschikte dorpen bezoekt, je moet alle mogelijke uitbreidingspistes onderzoeken, je moet ervoor zorgen dat je hoeveelheid werknemers en jobs in balans is, en ga zo maar door.

Wanneer je echter goed bezig bent, zal de game je belonen met een soort 'ontwikkelingspunten', die je kan investeren om verschillende onderzoeken uit te voeren. Zo is het mogelijk om via agrarisch onderzoek meer graan te produceren op dezelfde grondoppervlakte, maar je kan evengoed je settlers upgraden, zodat hun onderhoud jou minder kost. Pak je het liever iets vijandiger aan, dan kan je jouw wetenschappelijk onderzoek natuurlijk ook focussen op militair vlak. Het komt er op aan om deze ontwikkelingspunten slim te investeren, zodat deze complementair zijn met je eigen speelstijl. Iemand die bijvoorbeeld investeert op militair vlak, zal waarschijnlijk veel gebruik maken van zijn troepen.

Verschillende Modi

De modi waarmee we aan de slag kunnen in de game zijn klein in aantal. Zo heb je de verhaalmodus - campaign - of kan je zelf je game creëren. Hier kan je alle begincondities aanpassen: in welk deel van Europa zal je spelen, waar zal je beginnen, hoe zit het met je startkapitaal en zoveel meer.

Je kan ook online je kunsten tonen. Hier kan je je bij een spel vervoegen of kan je opnieuw er zelf één aanmaken. Hier kan je opnieuw de verschillende parameters aanpassen.

Op grafisch vlak worden we niet echt op onze wenken bediend. Zo zien de lay-out van het menu, alsook de map er vrij gedateerd uit. Dit komt echter meer tot uiting wanneer je diplomatische betrekkingen zoekt, en de avatar van het andere dorpshoofd ziet. Er zit geen afwerking in en met moeite lijnen op het hoofd. Deze graphics doen weer denken aan de games die we speelden onder Windows '95. Een ander minpunt is er eentje waar veel hedendaagse games mee kampen. Het lettertype is klein... té klein. Men voelt zich als het ware onderworpen aan een oogtest wanneer je de tekst wilt lezen. Ik heb zelfs vaak moeten rechtstaan om alles goed te kunnen lezen - en ja, ik draag een bril. Een pluspunt is dan weer dat je zeer ver kan in- en uitzoomen op de map.

Bij het opstarten van de game worden we ontvangen met een zeer rustig en vreedzaam deuntje. In de game zelf krijgen we vooral de gangbare geluiden te horen zoals we die verwachten in het dorp. De wind die waait, paarden die hinniken, en vogels die zingen. Wanneer de troepen klaar zijn voor de strijd, of wanneer de bouw van een constructie is voltooid krijg je steeds een typerend geluidje te horen. Soms komt er een gitaardeuntje aanwaaien. Het geluid stoort niet en biedt wel een meerwaarde aan dit type game.

Deze game is er eentje voor de strategen onder ons. Zo moet je niet alleen ervoor zorgen dat je dorpen opbloeien, maar ook zien dat er voldoende goud in je schatkist zit. Bij deze game zal je geduld je soms parten spelen, want sommige dingen duren nu eenmaal wat lang. Gelukkig kan je de speelsnelheid hoger zetten, tot x10, zodat de tijd wat sneller passeert. Als je houdt van dit type gameplay en als het niet zo nauw steekt op grafisch vlak, dan kan deze wel iets voor jou zijn.

• Echte RTS
  • Gameplay heeft veel diepgang

• Té klein lettertype