Tokyo Twilight Ghost Hunters

Tokyo Twilight Ghost Hunters kwam vorig jaar in april reeds uit in Japan. Nu brengt NIS America deze mix van novel en tactische RPG naar Europa.

De game start meteen met enkele heuse vragen. Is er leven na de dood? Gaan we naar de hel of de hemel? Bestaan er geesten? Op die laatste vraag kan jij een antwoord geven. De Tokyo Twilight Ghost Hunters zijn zowat de Oosterse versie van de Ghostbusters. Jij bent een nieuwe student aan de Kurenai Academy. Daar ontmoet je het hoofd van Gate Keepers Inc., een magazine dat schrijft over paranormale gebeurtenissen. In feite is het magazine een soort dekmantel voor een bedrijfje dat geesten opspoort en uitschakelt. Enkele medestudenten hebben net als jij de gave om geesten te zien en gaan samen met jou op pad. Een leuk verhaal en iets anders dan het gebruikelijke 'jij-moet-de-wereld-redden'.

Het grootste gedeelte van Tokyo Twilight Ghost Hunters is het visueel novel aspect. De vele dialogen die je zult lezen kan je gemakkelijk door op select te duwen herbekijken of ook overslaan. Nu en dan moet je ook keuzes maken. Door symbolen die gemoedstoestand en zintuigen voorstellen kan je op bepaalde vragen antwoorden of een situatie benaderen. Voor dit systeem is er geen tutorial. Ook zijn de keuzes die je maakt niet echt van belang. Buiten enkele verschillende zinnen dialoog zullen deze geen verdere impact hebben.

Voor de gevechten hanteert Tokyo Twilight Ghost Hunters een 'gridbased' platform van de omgeving waar jij de spoken moet verslaan. Een gevecht kan maximaal vijftien minuten duren, per beurt gaat er één minuut van de klok af. Door AP heb je beperkte mogelijkheid om je personages te bewegen en acties te laten uitvoeren. Voordat je een gevecht aangaat kan je je in het kantoor van Gate Keepers Inc. voorbereiden door vallen en/of sensoren te plaatsen om zo de locatie van de geest te bepalen. Een spook is enkel zichtbaar wanneer hij één of meerdere van je groepsleden aanvalt of door je vallen/sensoren. Zo is het vaak gissen en is een portie geluk meestal het verschil tussen winst of verlies. Tevens is het mogelijk de omgeving te beschadigen zodat je bij een succesvolle vangst toch geldverlies maakt.

Er is ook de mogelijkheid om zijmissies te volbrengen. Deze zijn doorgaans iets korter dan de dertien hoofdmissies en zijn iets makkelijker. De ideale manier om wat geld bij te verdienen zodat je goed bevoorraad op pad kan. Het kantoor dient als centraal menu. Daar kan je je voortgang opslaan, voorbereidingen treffen, een mini-game spelen, enzovoort. Een leuk idee, net als het configuratiemenu, is de binnenkant van je bedrijfsbusje waarmee je op tocht gaat, hier kan je namelijk op ludieke wijze de opties aanpassen (bv de audio pas je aan door middel van de radio). Om een zijmissie aan te gaan moet je bijvoorbeeld kijken op het forum van Gate Keepers Inc..  Het personage verdient ook de nodige EXP die nodig is om beter te worden, de gebruikelijke JRPG manier.

Nergens had ik ook een echte band met de personages, hetgeen waar het genre vaak om bekend staat. Her en der vond ik de dialoog ook te langdradig, iets te veel rond de pot draaiend. Alle hoofdmissies hebben wel hun eigen verhaaltje met daarin de nodige variatie.

Tijdens de dialogen zie je een wazige foto van de omgeving. Hierop verschijnen de anime 2D-personages. Dit is echt mooi gedaan zeker in combinatie met de achtergrondgeluiden. De verschillende spoken en NPC's zijn ook mooi afgewerkt en hebben elk hun eigen karakter. Voor het geluid heeft men gekozen voor een mix van soft-rock en jazz, een typische Oosterse sound. Dit geheel is een kunst op zich en één van de betere aspecten van de game.

Ontwikkelaar Toybox Inc. brengt met Tokyo Twilight Ghost Hunters enkele leuke ideeën doch zijn deze niet altijd even goed uitgewerkt. Mensen die zoeken naar een traditionele JRPG zijn hier aan het verkeerde adres. Fans van anime en novel zullen deze echter wel kunnen smaken.

• Mooi 'art' design
  • Leuk verhaal

• Toffe ideeën niet altijd goed uitgewerkt