Lords of The Fallen

Voor zijn release werd deze Lords of the Fallen gezien als een variatie op hetzelfde thema als Dark Souls: beenharde en onvergeeflijke gameplay. Kunnen de masochistische gamers hier evenveel genoegen uit scheppen of gaat Lords of the Fallen toch een licht andere toer op?

In tijden van nood kijkt de mensheid altijd naar één man om hen te redden. Althans zo wil het cliché. Maar wat zou de gamewereld zijn zonder een paar vermakelijke clichés. Ook in deze Lords of the Fallen ligt het lot van de wereld in de handen van de held van dienst. Zijn naam, Harkyn, wat al een eerste verschil is met de Souls-reeks. In plaats van op stap te gaan met een naamloze held, krijg je de controle over een man met een naam en een verleden. Dit verleden blijft echter in mysterie gehuld. Al wat je te weten komt is dat Harkyn gruwelijke misdaden heeft gepleegd waarvoor hij levenslang in de cel terecht kwam. Als een demoneninvasie onder leiding van de Lords of the Fallen de goede burgers bedreigt, krijgt Harkyn een tweede kans. Een kans om zich te verlossen van zijn verleden, een kans die schijnbaar onmogelijk is. Maar wie zou een mogelijkheid op een nieuw leven laten liggen? En dus gaat Harkyn op pad om een einde te maken aan de Lords en zijn verleden.

Op zich een vrij interessant verhaal, ware het niet dat je vrijwel geen band met Harkyn krijgt. In se kan je het best vergelijken met God of War. Een sterke krijger daagt de goden of godachtige wezens uit om komaf te maken met vroegere daden. Bij Kratos werkt dit fantastisch goed omdat je te weten komt wat deze vroegere daden zijn. Bij Harkyn daarentegen krijg je bitter weinig informatie en bijgevolg ook bitterweinig reden om sympathie met de man te hebben. Een gemiste kans of misschien een idee voor DLC?

Beginnen doe je met het kiezen van een klasse. Hierbij heb je keuze uit de Warrior, de Cleric en de Rogue. Dit bepaalt vooral welke vier spreuken je doorheen het spel zal kunnen gebruiken. Op al de rest, zoals welk armor je draagt of welk wapen je gebruikt, heeft dit weinig invloed. Naast zijn spreuken, beschikt Harkyn over een aantal attributen, gaande van strength tot luck.

Eenmaal je klasse gekozen is, ga je van start. Dit gebeurt gewoontegetrouw met een kleine tutorial. Je komt te weten dat je blokt met de linkse schouderknoppen en aanvalt met de rechtse. Timing is hierbij belangrijk, net als geduld. Je moet je moment afwachten om toe te slaan, anders kan je wel eens een pak slaag verwachten. Bij dit vechten moet je wel rekening houden met je energiepeil, je kan niet oneindig blokken of op je tegenstander inslaan. Zoals je kan lezen is dit zeer gelijkaardig aan de gameplay van Dark Souls, met dat verschil dat je hier wat meer klappen kan verdragen. Lords of the Fallen is iets vergevingsgezinder dan Dark Souls.

Dat merk je ook bij het verzamelen van xp (neen, geen zielen). Deze win je uiteraard door tegenstanders te verslaan. Sterf je, dan ben je je xp kwijt en blijft er een schim achter. Geraak je zonder te sterven terug bij die schim, dan krijg je je xp terug. In Dark Souls was dit vaak een uitdaging. Hier is dit door de grotere hoeveelheid aan checkpoints, niet het geval. Om die reden is er een timer aan je schim verbonden, hoe later je hem te pakken krijgt, hoe minder van je xp je terugwint.

Eenmaal je voldoende xp hebt verzameld, kan je deze investeren in je spreuken of attributen. Ook als je onvoldoende xp hebt, moet je deze niet bijhouden. Bij elk checkpoint kan je deze opslaan in een soort van bank. Dit maakt de game weer iets makkelijker. De makers hebben dit echter goed opgevangen. Per vijand die je een kopje kleiner maakt krijg je een multiplier voor de volgende. Zo kan je bijvoorbeeld 150 procent van de xp van een verslagen tegenstander krijgen, mits je voldoende lijken hebt achtergelaten. Sla je je xp op, dan begint de multiplier terug van één. Zo krijg je een mooi risk-reward systeem dat net dat beetje extra aan de gameplay toevoegt.
Lords of the Fallen slaagt er wonderwel in om dat tikkeltje sadisme uit de Souls-reeks te halen en met wat extra kruiding een aangename gameplay te serveren.

De graphics zijn in één woord samen te vatten: geweldig. Deze game is duidelijk next-gen en dat biedt zeker een meerwaarde aan de game. Vooral Harkyn zelf is tot in het kleinste detail uitgewerkt, daarvoor hoef je maar naar het startscherm te kijken. Ook de Lords zelf zijn van een hoog niveau.
De soundtrack blinkt vooral uit in zijn subtiliteit. Echt opvallen doet hij nooit, maar hij slaagt er steeds in om de juiste sfeer neer te zetten.

Als je deze game wil vergelijken met anderen, dan noem je deze best een kruisbestuiving tussen Dark Souls en Darksiders. Niet overdreven sadistisch en met de nodige funfactor. Ondanks het feit dat de game misschien een moeilijke start zal hebben omdat de launch in de buurt valt van een nieuwe Call of Duty en Assassin's Creed, staat hij niet mis in je gamecollectie.

• Zeer aangename gameplay
  • Aanmoediging tot meerdere playthroughs
  • Prachtige graphics