Project Cars 3

In september 2017 zag Project Cars 2 het levenslicht. Nu krijgen we met Project Cars 3 het vervolg.

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Project Cars 3 lijkt in de verste verte niet op zijn voorgangers. Waar Project Cars 1 en Project Cars 2 nog simracers waren, is Project Cars 3 een nieuwe Driveclub geworden.

In Project Cars 3 begin je in de carrièremodus onderaan de ladder in de Road E Series. Bij de voorgaande edities was het hoog eindigen in een kampioenschap het criterium om verder in de races te komen. Nu is het behalen van een goed resultaat in een aantal races niet meer interessant. Per event krijg je drie doelstellingen (zoals bijvoorbeeld een x aantal tegenstanders inhalen binnen een bepaalde tijd, een bepaalde tijd in de slipstream halen, een snelle ronde rijden of een bepaald aantal punten behalen in een kampioenschap). Voor elke voltooide doelstelling ontvang je een ster. Bij het behalen van een bepaalde aantal sterren unlock je het volgende event. Dit principe kennen we uit Driveclub. Mocht het niet lukken om het vereiste aantal sterren te halen om een event of raceklasse vrij te spelen, dan heb je nog altijd de mogelijkheid om deze met ingame geld vrij te kopen. Ingame geld verdien je door te levelen. Het levelen doe je weer door XP tijdens de races verdienen. Een ander punt waaruit blijkt dat Project Cars 3 afstand doet van zijn oorsprong is dat er geen pitstops meer zijn. Tevens is er geen bandenslijtage meer en hoef je ook niet meer te letten op je benzine.

Terug naar de events. Naast het rijden van een race zijn er ook events met betrekking tot het zetten van een snelle ronde (Hot Laps), het zetten van een gemiddelde snelste ronde (Pace Setter) en het omverrijden van blokken (Breakout). Al deze events zorgen voor voldoende afwisseling.

Naast de singleplayer beschikt Project Cars 3 ook over een uitgebreide multiplayersectie. Zo heeft men de modus Rivals. In deze modus heb je naast dagelijkse ook wekelijkse en maandelijkse events. Tot nu toe worden in Rivals de events Hot Laps en Pace Setter verreden. Deze rij je alleen met de ghost van eerdere spelers in beeld met als doel een zo goed mogelijke tijd neer te zetten. Wat de druk bij deze modus opvoert is dat je per event maar een bepaald aantal kansen hebt om een goeie tijd neer te zetten. De andere multiplayer modi zijn Quick Races (de naam zegt al genoeg) en Scheduled races. De Scheduled races beginnen om een vaste tijd waarvoor je apart kan inschrijven.

Een minpunt is toch wel dat Project Cars 3 grafisch niet stabiel is. Zo gebeurde het een aantal maal dat bij de eerste 30 seconden van het event, het grafisch zeer matig was en meer leek op een Playstation 3 game. Waar Project Cars 3 grafisch wel weer mooi uitkomt is als je in het donker door de regen rijdt. Met betrekking tot het geluid van Project Cars 3 zijn er geen bijzonderheden. Het geluid van de wagens is acceptabel tot goed. Dit geldt overigens ook voor de soundtrack die op geen enkel moment tot irritatie leidt.

Laat ik vooropstellen dat Project Cars 3 geen slechte game is. Het is alleen niet de game die fans van de serie hadden verwacht aangezien Project Cars 1 en 2 (sim) en Driveclub (arcade) toch twee verschillende games zijn. Het is een pluspunt om te zien dat iemand probeert om een soort Driveclub te maken. Ik vraag mij alleen af of het wel handig is geweest om dit onder de naam Project Cars uit te brengen. Betekent deze omslag het einde van Project Cars of zal er een ander community ontstaan die Project Cars 3 in zijn armen sluit? Dat is iets wat de toekomst ons zal leren.

• Rivals modus
  • Een soort Driveclub

• Geen echte Project Cars game meer