Call of Duty: Modern Warfare III

Het is de beurt aan Sledgehammer om Modern Warfare III te ontwikkelen. Kregen wij nostalgische gevoelens voor de originele of knalt deze die gevoelens overhoop?

Extremist en terrorist Makarov kon niet wachten tot zijn doodstraf en ontsnapt met behulp van de Konni Group, een militaristische groepering. De ontsnapping is een trigger voor de Amerikaanse (en hun bondgenoten) elitesoldaten waaronder Price, Soap, Ghost en Gaz; je weet wel, de protagonisten van de vorige games uit de Modern Warfare reeks. Makarov heeft in alles een handje: zowel raketten als biologische wapens lijken onderdeel van zijn arsenaal. Gelukkig zijn onze helden er om een stokje in de wielen te steken.

Het plot is er eentje dat vrij rechttoe rechtaan is. Het is niet de bedoeling dat je er vrij veel over nadenkt en eigenlijk gewoon  een weg knalt van tussenfilmpje naar tussenfilmpje. We mogen er gerust van zijn dat deze van filmische aard zijn en gameplay vlotjes integreren.

Modern Warfare III speelt net als diens voorganger en introduceert weinig nieuws. Never change a winning team, dachten ze bij Activision, en ergens is dat ook terecht. Het grootste voor- en nadeel is dat alle wapens en meer zijn overgezet uit Modern Warfare II. Je zal niet alle guns dus opnieuw moeten levelen in de multiplayer, maar dan kon je evengoed deze titel nooit gekocht hebben. Deze iteratie moet je dus aanschaffen voor nieuwe geremasterde maps als Favela en ook nieuwtjes zoals Meat die heerlijk wegspelen in alle speltypes die de multiplayer in de aanbieding heeft.

Wat echt nieuw is aan Modern Warfare III is dat DMZ (in bèta tijdens MWII) plaats moest maken voor Zombies. Hier krijgen we een flinterdun verhaal voorgeschoteld en moet jij, alleen of in team, net zoals in DMZ zien te overleven, objectives uitvoeren en weten te extracten binnen de tijd. Lukt je dat, dan kan je huiswaarts keren met betere gear, wapens en meer. Het leuke is dat DMZ alvast te pruimen viel vorig jaar en er met zombies een reden bij is gekomen om Modern Warfare III in huis te halen, al was het maar om de vele hordes zombies omver te knallen met übercoole speciale wapens.

Op grafisch vlak mogen we zeker niet klagen, we krijgen hier het hoogste goed voorgeschoteld, en zoals steeds is de voicecast er eentje om 'u' tegen te zeggen.

Call of Duty: Modern Warfare III speelt zich af in het hedendaagse tijdperk en biedt grafisch en filmisch wat je kan verwachten van een game uit deze reeks. De fans zullen deze graag achter de kieze werken.

• Zeer filmisch
  • Never change a winning team

• Door oude guns voelt niet alles 'nieuw' aan