Star Wars: Squadrons

Op het randje van het uitbrengen van de volgende generatie consoles gooit EA nog snel Squadrons naar ons. Klaar om onderdeel te worden van het Star Wars-universum?

Star Wars: Squadrons speelt zich af na episode 6, na de beslissende slag op Endor. Het keizerrijk is versplinterd, en de rebellen groeperen zich onder de naam 'The New Republic'. Ondanks de versplintering van het keizerrijk blijven degenen die zich in de hoogste rangorde bevinden, jacht maken op deze New Republic en al diens leden. De generaals zijn van plan om al hun troepen, én Star Destroyers hiervoor in te zetten. Aan de andere kant ervaren we het verhaal van deze rebellen, en hoe zij Star Destroyers trachten over te nemen, of wrakstukken hiervan trachten te veroveren, om zo een geheim wapen te bouwen.

Jij bent een onbekende, doch talentvolle piloot en je neemt deel aan enkele succesvolle missies, en dit aan de beide zijden van het verhaal. Dit betekent dat je de ene missie speelt als een piloot van The Empire, en de andere keer als één van The New Republic. Het is dikwijls zo dat bij dit type games het verhaal wat achterwege gelaten wordt, of minder goed uitgewerkt, en eerder dienst doet als tutorial. In deze Squadrons mogen we ons toch wel verwachten aan een upgrade van dit principe en krijgen we een volwaardig verhaal, al is dit vrij onderhevig tegenover de gameplay die de game biedt.

In Battlefront II mochten we reeds proeven van de intergalactische dogfights, en nu is er een volledige game aan gewijd! Wat we ons nog herinneren van BFII is dat de besturing niet van de simpelste was. In deze Squadrons krijg je echter een vrij intuïtieve versie voorgeschoteld. Op zich is het vrij simpel: de linkerknuppel zorgt voor de versnelling, rondtollen; de rechter zorgt voor de algemene richting van je X-Wing, A-Wing, Tie Fighter etc. Met de schouderknoppen regel je je lasers, radiogestuurde raketten, herladingen van je schild, en dergelijke meer. Ook de actieknoppen krijgen hun functie in deze game, zo zal je bijvoorbeeld met het vierkantje de richting van je schilden regelen, en met het rondje kan je raketten van je afschudden door middel van een afleidingsmanoeuvre.

Later in het spel zal je ook in staat zijn om je verschillende gevechtsvliegtuigen aan te passen aan je noden. Kies je voor een krachtige bom, of ga je toch liever voor dat 'health pack'? Die keuze ligt volledig aan jou. Je zal ook de motoren, schilden en dergelijke kunnen aanpassen, al zal je voor vele positieve punten er wel enkele negatieve moeten bijnemen.

Online

In de onlinemodus van Squadrons onderscheiden we twee type gevechten: de dogfights, die je het best kan vergelijken met Team Deathmatch in space, en de Fleet Battle. Die laatste kan je zowel ranked als tegen AI spelen. In een team van vijf zal je stapsgewijs verschillende doelen trachten te behalen. Eerst schakel je de verdediging voldoende uit, dan haal je de ietwat grotere doelen neer, met als uiteindelijk doel om een vlaggenschip, zoals een Star Destroyer, te vernietigen.

In het online gebeuren zal je Glory verdienen en bepaalde opwaarderingspunten. Die krijg je vooral door te stijgen in level. De Glory zal je spenderen aan de esthetische kant van het online gedeelte, zoals andere hoofden, pakken, emotes en dergelijke meer. De opwaarderingspunten gebruik je om nieuwe uitrusting op je verschillende ruimtetuigen te ontgrendelen. Hier heeft elk voordeel ook wel een nadeel. Je kan bijvoorbeeld krachtige lasers ontgrendelen, maar die je niet kan gebruiken op lange afstand.

We worden zeker niet teleurgesteld door Squadrons. De sfeervolle beelden van onbekende en mysterieuze planeten krijgen we hier weliswaar van een afstand te zien, vooral door de tussenfilmpjes. Tijdens het spelen worden we toch steeds vergezeld van mooie, scherp afgelijnde beelden die op ons scherm worden getoond, vergezeld van de typische 'piew piew piew'-geluidjes die we kennen uit de filmreeks. Een pluspunt voor sommigen is de optie om je PSVR van onder het stof te halen, want de game is hier ook compatibel mee!

Wie van een koude douche terugkwam omtrent het dogfight-gedeelte van Battlefront II kan nu gerust zijn hart ophalen met deze Squadrons. Loot boxen zijn afwezig, de besturing voelt intuïtief en je krijgt het gevoel een onderdeel te zijn van het Star Wars-universum. Geef toe, wat wil je nog meer?

• Een waardige dogfight-game

• Heel veel te ontgrendelen

7/10