Anima: Gate of Memories

Anima: Gate of Memories is geïnspireerd op het RPG bordspel Anima: Beyond Fantasy. De auteur/bedenker ging samen met een klein ontwikkelteam aan de slag en deze game is de uitkomst van hun harde werk. Wat wij van deze game vinden kan je hier lezen.

Jij neemt de vorm aan van een naamloze jongedame, die beter bekend staat als The Bearer of Calamities. Zij draagt ter allen tijde een boek met zich mee, waarin een entiteit opgesloten zit genaamd Ergo. Deze laatste heeft generaties geleden iets mysterieus uitgespookt, maar niemand weet er het fijne van. Jullie zijn beide in dienst van de orde van Nathaniel. Deze orde voert al duizenden jaren een oorlog in de schaduw tegen demonen - en ander - gebroed. The Lady in Red, iemand die vroeger tot de orde behoorde heeft een oud artefact gestolen, de Byblos. Dit boek is geschreven in het bloed van degene die de Orde heeft opgericht en bevat meer kracht dan de meesten weten.

Het verhaal speelt zich af in een bijna post-apocalyptische setting, waar de mens op het punt staat om zichzelf uit te roeien. Dit verhaal, dat men kan vergelijken als eentje uit de Final Fantasy-reeks of het minder bekende NIER, is vrij intrigerend als je je thuis voelt in dit type fantasysetting. Niet enkel het verhaal op zich is goed, maar ook de achtergronden van de vele personages die je kan onderzoeken en je meer inzicht verschaffen. Je keuzes hebben een invloed op het verhaal, en dat leidt ook tot verschillende eindes.

Ontwikkel Je Personages

De game is een third-person hack 'n slash met RPG-elementen. Door middel van je aanvallen baan je je een weg doorheen vele vijanden. Deze vijanden komen meestal veelvuldig voor, maar niet in horden. De aanvallen kan je instellen, nadat je ze ontgrendeld hebt in je skill-tree. Deze laten zich zeer vlot besturen, en naargelang je vaardigheid en type aanval, kan je de combo's aan elkaar rijgen. Meestal beschik je over minstens een korte-afstandsaanval, en minstens een lange-afstandsaanval onder de vorm van een magische aanval.

The Bearer en Ergo hebben een aparte skill-tree, maar levelen tegelijkertijd. Heb je een skill point voor de ene, dan ook voor de andere. In deze tree heb je zowel actieve als passieve vaardigheden, of kan je reeds ontgrendelde vaardigheden opwaarderen zodat ze krachtiger zijn of een groter bereik hebben. Op je pad zal je ook nog vele objecten vinden die je statistieken verhogen. Meer magie, aanvalskracht, of toch liever wat meer kans op het toebrengen van kritieke schade? Dit zijn keuzes die je zelf kan maken. Jammer genoeg worden de wapens die je jezelf kan toe-eigenen visueel niet voorgesteld, het is enkel een middeltje om je statistieken te verbeteren.

Vind Je Pad

Naast het vechtelement heb je in deze game ook een exploratie-element. In het begin is het vrij simpel om je weg te vinden, aangezien deze vrij lineair verloopt. Het is pas als je een uurtje ver bent dat de uitdaging, of frustratie de kop opsteekt. Je bevindt je in een centraal punt, waar vele deuren gesloten zijn. Het is aan jou om eerst een vijand te vinden en te verslaan om de correcte deur open te krijgen. Je bent vrij om de vele gebieden in de toren te onderzoeken, te doorlopen, en ook meestal niets te vinden. Hierdoor zal je veel moeten backtracken en vele malen dezelfde omgeving doorkruisen.

Naast het vinden van je weg, zullen er hier en daar ook platformelementen zijn waar je doorheen moet. Gewoonlijk brengt dit weinig problemen met zich mee, en ze zijn ook niet al te moeilijk, maar jammer genoeg is de grafische kwaliteit niet van deze tijd, waardoor je moeilijk kan zien waar je personage terechtkomt, wat wel vrij belangrijk is bij platformelementen. Af en toe zal het ook zo zijn dat er vijanden opduiken die ofwel enkel The Bearer, ofwel enkel Ergo aankan. Je wisselt vlot van personage door R1. De verdere besturing pas je zelf aan per personage in hun skill-tree.

Op grafisch vlak keren we ongeveer een decennium terug in de tijd. Daar waar de PS2-graphics heer en meester waren. Het ontwikkelteam was slechts drie man sterk, maar we moeten nu eenmaal eerlijk zijn, en op grafisch vlak is deze zeker niet goed. Hoekige vormen, zowel bij de personages als bij de omgeving, onzichtbare muren... Alles wat we herkennen bij games enkele generaties terug, zien we bij deze game. Er werd wel een mooie poging genomen om de verzichten van de omgevingen adembenemend te maken, bijvoorbeeld bergtoppen of groene landschappen, maar dit komt zelden tot uiting want meestal zal je je in donkere gangen of gebouwen bevinden.

Het geluid op zich is best OK, de soundtrack kan je best vergelijken met een typisch Japanse RPG zoals de FF-reeks (dus zonder de schreeuwerige tienerstemmen). De strijd- en omgevingsgeluiden zijn op zich niet storend, maar stijgen ook niet boven de middelmaat uit.

Deze game is er eentje voor de mensen die houden van een degelijk, fantasierijk verhaal, en geen problemen hebben met een ondermaatse grafische kwaliteit. Met deze game ben je tientallen uren zoet. Ook door de verschillende eindes verhoogt de herspeelbaarheid. De vraag is echter of je de game nog eens zal spelen, als je al één van de eindes gezien hebt.

• Mooi verhaal
  • Gameplay best OK

• Je vindt niet direct je weg / backtracken