Vampire: The Masquerade - Swansong

Vampire: The Masquerade is een algemeen gegeven in de spelwereld: het is zowel een RPG (zoals dungeons and dragons) en er zijn reeds bordspellen van gemaakt. Met Swansong wordt er een digitaal verhaal neergezet in datzelfde universum.

Vampieren begeven zich onder ons, en doen dat al enige tijd onopvallend, of toch zo goed mogelijk. Daarom wordt het ook 'The Masquerade' genoemd, naar het toneeltje dat opgevoerd wordt, terwijl vampieren toch nog steeds mensen nodig hebben als voedsel.

We bevinden ons in Boston, waar kersverse prins Hazel Iversen de plak zwaait. Er is een 'code red' uitgevaardigd; dit betekent concreet dat het bestaan van de vampieren op die locatie in het gedrang komt. Dit was tijdens een 'feestje' om de samenwerking te vieren tussen verschillende facties van vampieren (die vroeger zeker geen vrienden waren). Er zijn drie protagonisten in het spel: de nuchtere en zakelijke Emem, de eeuwenoude Galeb met daarbijhorende wijsheid en Leysha, die tot een clan behoort bekend omwille van hun uitzonderlijke gaven en waanzin. Deze drie worden op pad gestuurd om uit te zoeken wat er is gebeurd en doen er alles aan om de eisen van de prins in te willigen.

Het moet gezegd worden dat er uiteraard wel een hele hoop achterliggende lore ligt achter het volledige Masquerade gegeven. Voor degene die niet bekend zijn met universum zal de narratieve instap te steil zijn. Het was misschien beter om deze toch wat lichter te maken, al kan ik me voorstellen dat de fanbase dan niet tevreden zal zijn, maar of die interesse hebben in een digitale game is dan weer een andere vraag.

Swansong is geen actievolle game, verre van zelfs. Het spel bestaat erin om op verschillende manieren zoveel mogelijk aanwijzingen te vinden over gebeurtenissen, medevampiers, eventuele beweegredenen voor verraad en dergelijke meer.

Ten eerste kan de speler op onderzoek gaan in de omgevingen en zo allerhande voorwerpen (brieven, documenten, foto's ...) vinden om je te helpen op je pad. Daarnaast kan je ook eventueel met de elektronica aan de slag, als je daar voldoende vaardigheidspunten in geïnvesteerd hebt. Elk personage zal je immers kunnen opwaarderen door middel van XP. Die XP verdien je door zoveel mogelijk aanwijzingen te vinden, gesprekken te voeren, acties uit te voeren en dergelijke meer. Jammer genoeg weet je pas na afloop van de scène welke doelen je net diende te behalen om meer XP te vergaren.

Daarnaast zal je ook gesprekken kunnen voeren met de eerder belangrijke vampieren. Tijdens deze dialogen zal je dikwijls je focus kunnen gebruiken om bepaalde statistieken tijdelijk te versterken, om dan je gelijk te behalen, of je zal soms wat van je bloedlust kunnen gebruiken. Die laatste zal je overigens af en toe op omgevingen kunnen gebruiken om je verder op je pad te helpen. Let wel op, want als je die te veel gebruikt zal je zonder compassie de mens die het dichtst bij je staat aanvallen en valt het masker af, wat negatief is voor de algemene vampiergemeenschap. Je kan wel je bloedlust opnieuw minderen door gewoon een achteloze sterveling naar een veilige plaats mee te lokken en een slokje te nemen van diens bloed.

De conversaties zijn geen 'walk in the park'. Tijdens onze speelsessies ondervonden we dikwijls dat we het onderspit moesten delven. Soms was de kans (op winst bij een converstatie) ongeveer 50%, en dan wordt er een digitale dobbelsteen geworpen, wiens resultaat nagenoeg altijd in ons nadeel was. Jammer, want dit voelt niet echt gebalanceerd aan.

Jammer genoeg is de grafische kwaliteit ondermaats te noemen op onze PS5. Je kan als het ware de polygonen zien en als we eerlijk zijn past deze game dan ook beter in het PS4-tijdperk, op dat vlak. Auditief is alles wel oké, jammer genoeg waren er dan weer bugs die ervoor zorgden dat we geen spraak te horen kregen tijdens een tussenfilmpje. Jammer, wat meer oppoetswerk op deze vlakken was nodig.

Vampire: The Masquerade - Swansong is er uiteindelijk eentje voor de fans van het universum. De ontwikkelaars trachten de gamer onder te dompelen in het universum van The Masquerade en slaagt hier gedeeltelijk in. Net zoals in de analoge spellen gaat het over het maken van keuzes, en vooral het bestaan van vampieren afschermen tegen de mensheid. Jammer genoeg is de narratieve instap te hoog (veel tekst, wat inleidende filmpjes hadden beter geweest) en presteert de game ondermaats op visueel vlak.

• Eens je het universum kent is het wel intrigerend
  • Gameplay doet wat het moet doen

• Narratieve instap te hoog