Stranger of Paradise Final Fantasy Origin

Nee niet Final Fantasy XVI maar Stranger of Paradise kruiste ons pad. Benieuwd naar onze mening? Wij ook!

We ontmoeten protagonist Jack en zijn vrienden Ash en Jed. Zij zijn op missie om Chaos tot zijn knieën te brengen en hem een kopje kleiner te maken. We bevinden ons in het koninkrijk Cornelia, waar de koning toegang verschaft tot het altaar van Chaos. Ons trio bereikt de troonzaal en vindt daar een heuse vijand. Is dit Chaos? Nee zo blijkt, want eens deze duistere ridder verslagen is, transformeert die tot Neon, een jongedame die ooit alle duisternis in zich wou opnemen, zodat er in de wereld verder geen duisternis zou zijn. Neon vervoegt ons trio en nu kunnen zij de profetie waarmaken. De profetie die zegt dat vier krijgers ooit de duisternis uit de wereld zouden bannen.

Stranger of Paradise zou geen Final Fantasy game zijn mocht deze niet bol staan van de plotwendingen en vele twists in het verhaal. Dit maakt het spelen van de game enkel des te aantrekkelijker.

Op vlak van menustructuur en zelfs de grafische kant van het beginscherm kan je al vlug zien dat de mosterd gehaald is bij Final Fantasy VII Remake, maar daar is uiteraard niets mis mee. Als Jack zal je je door menig vijanden hakken, en dit met tot twee kompanen. Naast de hoofdmissies zal je ook zijmissies kunnen activeren, die eigenlijk wel broodnodig zijn. Naast elke missie zal overigens een hint staan hoe groot het gemiddelde level van iedereens uitrusting moet zijn. Staat er naast een level bijvoorbeeld 12, en je gemiddelde uitrusting is level 9, dan kan het wel wat pittig worden.

Toch is dat geen reden om deze niet aan te vatten. Tijdens die missie zal je overigens nieuwe uitrusting krijgen die dat level wel een boostje zal geven. Toch zal het verschil tussen de verschillende hoofdmissies te groot zijn om linea recta naar de eindbaas te gaan. Hierdoor wordt je als het ware wel wat gedwongen om de zijqueesten aan te vatten.

De uitrusting die je vergaart tijdens de missies is hoog in kwantiteit. Eigenlijk zelfs té hoog. In het begin van het spel zie je hier geen graten in, maar op termijn krijg je gewoonweg te veel op te korte tijd binnen om goede keuzes te maken, of je spendeert hier een hoop tijd in. Naast de uitrusting is de 'job' die elk personage geselecteerd heeft van belang. Hierdoor krijg je een boost in statistieken of krijg je er een speciale vaardigheid bij. Je kleding kan je dan aanpassen aan je geselecteerde job. Op zich weinig erg, ware het niet dat je kompanen ook die vergaren uitrusting kan dragen, en die ontgrendelen wat later in het spel ook andere jobs. Zoals gezegd: je kan hier veel tijd insteken, té veel. Het zou handiger geweest zijn mocht er een soort autofunctie beschikbaar zijn die de personages steeds uitrust met wat voor hen het beste is.

Final Fantasy games staan er voor bekend dat het verhaal mooi in gameplay overgaat en vice versa. Hier wordt de snelheid wat uit het spel genomen door de gekozen missiestructuur. Deze game is geen open-world game, maar een lineaire hack 'n slasher en wanneer je een missie voltooit, wordt je naar een scherm gegooid waar je andere missies kan selecteren, of zelfs herspelen. Hierdoor wordt de snelheid uit het spel genomen en komt het verhaal minder goed tot zijn recht.

Op vlak van grafische kwaliteit kunnen we niet klagen op onze PS5. We hebben wel nog steeds last van onzichtbare muren - stoere Jack blijft toch liever een half metertje van een muur - en het selecteren van de missies mocht wat mooier verschijnen. De tussenfilmpjes zijn dan weer van prima kwaliteit.

Stranger of Paradise Final Fantasy Origin is een leuk tussendoortje op weg naar Final Fantasy XVI en mocht van ons hier en daar wat aangepast worden.

• Verhaal
  • Meer dan enkel button bashen