Riptide GP: Renegade

Riptide GP: Renegade is een arcaderacer die zich op rivieren afspeelt. Glijdt deze game virtuoos over het water of zinkt hij zoals een baksteen? Dat lees je hier!

Jij bent een professionele racer in de hoogste divisie. Krex daagt je uit tot een illegale race om te bewijzen dat hij de beste is. Dit is echter een val, want de politie is op de hoogte en arresteert je. Je wordt uit de divisie gegooid wegens het ongeoorloofde racen. Twee jaar later waag je je opnieuw aan het racecircuit. Je begint onderaan de ladder en werkt je omhoog, om wraak te nemen op Krex en zijn kampioenstrofee af te nemen.

Dit is de kapstok waar de gameplay aan ophangt. Aangezien je zeer zelden met het verhaal in aanraking komt, en gewoon een andere manier is dan het standaard 'je bent opkomend talent en je wil opklimmen', krijgt dit aspect het gemiddelde van de andere scores.

In tegenstelling tot de vele racers die zich outdoor, of op het tarmac afspelen, zal je hier een soort jetski voorgeschoteld krijgen en zal je je mogen bewijzen op het water. De races zijn ingedeeld in verschillende tiers, waarvan elke eindigt met een soort bossfi... euh race, en elke hogere tier is logischerwijze net iets moeilijker dan de voorgaande.

De besturing van de jetski is dezelfde zoals in de vele standaard racers. Wat niet in de meeste voorkomt is de eenvoudige implementatie van 'trucjes'. Hiervoor gebruik je beide knuppels die je op een specifieke manier moet bewegen. Zo geeft de combinatie links-links een andere trucje dan de combinatie links-rechts.

Skills And Assets

Naargelang je stijgt in level, en je daaraan skillpoints wil wijten, kan je nieuwere vormen van deze flips en dergelijke vrijspelen. Op het eerste zicht lijkt dit een soort extraatje, ware het niet dat deze trucjes je boostmeter vullen. Hoe moeilijker het trucje, hoe meer boost je krijgt. Wanneer je ook twee keer dezelfde combinatie met de knuppels uitvoert, krijg je ook minder boost, dus afwisseling is hier zeer belangrijk. Je kan ook een skillpoint investeren in iets nieuw dat je racer kan bijleren, zoals snelheid winnen wanneer je net achter een tegenstander ligt - draften dus.

Naast het verkrijgen van experience points bij het afronden van een race, zal je ook geld krijgen. Dit geld kan je dan spenderen aan het upgraden van je jetski. Hogere maximumsnelheid, snellere acceleratie, of een betere waterligging (in plaats van wegligging)? Dat kies je zelf! Na enige tijd en na het afronden van specifieke races zal je ook nieuwe voertuigen vrijspelen. Het is dan aan jou om te beslissen of je met die nieuwe aan de slag gaat, of met de geüpgradede oudere.

Ondanks dat dit een arcaderacer is, komt het varen toch vrij authentiek over. Wanneer je bijvoorbeeld naar rechts stuurt zal er toch enige tijd zitten tussen je actie en het moment dat de racer effectief naar rechts gaat. Stuur je te hard naar een richting, dan ga je waarschijnlijk uit de bocht en bots je tegen de - eventueel vernietigbare - omgeving. Je upgrades hebben trouwens wel degelijk een invloed op het racen. Je merkt bijvoorbeeld een duidelijk verschil wanneer je de bestuurbaarheid verhoogt hebt.

Dit upgraden is trouwens noodzakelijk om het podium te halen in de races. Als je denkt te kunnen winnen zonder hiervan gebruik te maken zal je al sterk uit de hoek moeten komen. De combinatie van de trucjes, de beschikbare vaardigheden van je racer en de upgrades - en keuze - van je voertuig zijn van essentieel belang voor het winnen van de races.

Wat Gaan We Doen?

Je hebt allereerst de gewone races, waar je één van acht racers bent en zo hoog mogelijk wilt eindigen in de tabellen. Je hebt ook de eliminatierace, waarbij na een korte tijd steeds de laatste racer uit de race genomen wordt. Als je bij deze twee in de top drie eindigt, krijg je niet alleen een som geld en experience points, maar ook een ster. Je kan tot maximaal drie sterren halen per race. Deze ster heb je ook nodig om de volgende race vrij te spelen. Verder heb je ook nog races waar je je leukste kunstjes moet bovenhalen. Hier moet je een minimaal aantal punten behalen om de top drie te halen.

Op het einde van elke tier moet je het opnemen tegen een soort 'baas'. Dit is dan een 1VS1 race waarbij je toch wel tactisch moet omgaan met je boosts en trucjes.

Met z'n Allen Bootje Varen

Deze game heeft zowel de mogelijkheid om online, als in splitscreen met elkaar te spelen. Offline kan je tot en met vier spelers aan de slag, online met acht. Je kan zelf een lobby aanmaken, of er één vervoegen. Hier kan je ook de moeilijkheidsgraad aanpassen, zodat je met mensen speelt van dezelfde moeilijkheidsgraad. Ook hier kan je enkel met jouw vrijgespeelde racers spelen, maar je kan wel met meer voertuigen beginnen. Aan jou om de correcte keuze te maken.

Grafisch gezien heeft deze game twee aspecten. Het eerste zijn de omgevingen die wel voldoende gevarieerd zijn, maar vrij flets overkomen. Vooral het introgedeelte van de race is niet goed. Het tweede aspect zijn de races zelf. Tijdens de race zijn de achtergronden net iets gedetailleerder, maar van de beste graphics kunnen we zeker niet spreken. Tijdens het racen zelf wordt het water, de racers en de splasj-effecten wel degelijk weergegeven. Zo zijn er bij regen of crashes druppels op je beeldscherm te bespeuren.

Tijdens het racen worden we steevast vergezeld met techno en trance-achtige deuntjes. An sich past dit wel bij de futuristische setting en dit is zeker niet storend. De voertuigen maken allemaal ongeveer hetzelfde geluid, onafhankelijk van de snelheid of van de makelij.

Al bij al is dit een leuke arcaderacer die orgineel uit de hoek komt door het racegebeuren op het water te plaatsen. Je hebt vele opties! Een carrièremodus, offline en online tegen anderen. Grafisch haalt deze game het niet op andere racers, maar het is wel nipt voldoende. Hoelang je met deze bezig bent hangt af van je eigen racevermogen en het aantal vrienden die deze game bezitten.

• Arcadefun
  • Eenvoudige besturing

• Grafisch nipt