Risen 3: Titan Lords – Enhanced Edition

Risen 3: Titan Lords op de PS3 ging de geschiedenis in als een vergeetbare action-RPG, die door zijn basic gameplay zonder diepgang nooit echt hoge ogen kon gooien. Het was dus eerder een verrassing dat deze game met piratensetting opnieuw werd uitgebracht voor de PS4. Heeft een laagje grafsche make-up deze game dan eer aangedaan?

Verhaal - Same Old

Risen 3: Titan Lords – Enhanced Edition vertelt uiteraard hetzelfde verhaal als zijn naamgenoot op de PS3. Het hoofdpersonage onderneemt een lange queeste om alle volkeren te verenigen en een duivels kwaad te verdrijven. En zoals dat typisch is voor een action-RPG wordt het hoofdplot bedolven onder allerlei zijmissies. Bovendien krijg je er deze keer direct alle DLC bovenop. In Uprising of the Little Guys ga je naar Thief Island, waar de lokale gnomenpopulatie belaagd wordt door een goblininvasie, en in de Fog Island uitbreiding moet je de Inquisitie assisteren op een mysterieus eiland. Beide DLC pakketten voelen eerder overbodig aan en doen dus eigenlijk niet meer dan de speelduur wat op te krikken met hetzelfde type gameplay dat al voldoende voorradig is in het hoofdverhaal.

Gameplay - totally not enhanced

De gameplay van Risen 3 blonk en blinkt nog steeds uit in eenvoud, wat voor een RPG eigenlijk een voorname reden van bekommernis moet zijn. Het combatsysteem blijft te eenvoudig in zijn uitvoering en je skills hangen voornamelijk af van het interpreteren van de tegenstand. Of je de combat controls goed onder de knie krijgt is van inferieur belang ten opzichte van het tijdig wegduiken bij een inkomende aanval. Akkoord, alle elementen zijn aanwezig die je van een RPG verwacht, maar ze vloeien onvoldoende in elkaar over. Alle actieve en passieve skills van je personage bestaan eerder los van elkaar, waardoor je niet alle aspecten van de game moet exploreren. Toen Risen 3 voor de eerste keer werd uitgebracht had het nog geluk dat er geen sterke concurrentie voorhanden was, waardoor het zich op een houten been kon staande houden. Maar intussen zijn er al een aantal betere games in dit genre de revue gepasseerd, die Risen 3 degraderen tot tweede klasse. Deep Silver had zich beter aan een poging gewaagd om ook hun combatsysteem tot een “enhanced” niveau te tillen.

Graphics & Sound - slightly enhanced

Het voornaamste verkoopargument van portgames zijn hun verbeterde graphics. En onderstaande filmpje toont perfect aan wat je van deze upgrade mag verwachten. Herinner, met de setting van de game is helemaal niks mis, en deze piratenwereld wordt eigenlijk best nog kleurrijk en sfeervol neergepoot. Voorname minpunten waren de framerate problemen en een gebrek aan mimiek op de gelaten van alle personages. Deze minpunten zijn licht verbeterd, maar het is eigenlijk veel te weinig en veel te laat. De score voor de graphics blijft hierdoor gewoon behouden.

Conclusie - Not very enhanced

Voor de PS3 versie luidde de conclusie als volgt:
Citaat

Dat maakt Risen 3: Titan Lords éénoog in het land der blinden althans tot die RPG's uitkomen die wel een zekere diepgang in verhaal en gameplay bieden.

Intussen zijn die RPG's met diepgang (Dragon Age: Inquisition en The Witcher 3: Wild Hunt) al verschenen en deze maken de gebreken in Risen 3 pijnlijk duidelijk. Als je noch narratieve, noch gameplaydiepgang biedt in een action-RPG dan spreekt het voor zich dat je uitgeconcureerd wordt. Bovendien hanteert een veelvoud aan huidige toppers het open-wereld principe waardoor er bij veel gamers misschien een vorm van open-wereld-moeheid optreedt. Hierdoor wordt het erg moeilijk voor Risen 3: Titan Lords - Enhanced Edition om de lippen boven water te houden en zullen enkel RPG fanatici nog de moed vinden om deze game (nogmaals) aan te kopen.

• Wat goed was aan de PS3 versie blijft behouden...

• ... maar helaas is dat niet genoeg om een aankoop te rechtvaardigen
  • Verbeterde graphics als een druppel op een hete plaat