Dirt Rally

Zo maar uit het niets bracht Codemasters vorig jaar Dirt Rally in Early Acces naar de PC. Het werd zo goed onthaald dat de ontwikkelaar besloot om hun nieuwste telg ook naar de consoles te brengen. Wij trokken ons raceplunje aan en zochten voor jullie uit of het gejubel verantwoord is.



De geteste versie is de PS4-versie.

Aangezien er geen verhaal is krijgt dit onderdeel het gemiddelde van de andere delen.


Gameplay


Climbing up the ladder


Zoals het met veel racegames het geval is, moet jij een carrière uitbouwen en start je onderaan de ladder. In Dirt Rally krijg je een budget om je eerste wagen aan te kopen en enkele mensen in dienst te nemen. Daarna neem je deel aan verschillende kampioenschappen waarmee je geld in het laatje brengt. De ingenieurs die je inhuurt hebben ook bepaalde vaardigheden. Dit resulteert in kortere tijden om je wagen op te knappen tussen de verschillende klassementsproeven. Hoe meer je met een bepaalde wagen rijdt, des te optimaler de ingenieurs je wagen laten evolueren. Dit zijn meestal een soort 'perks' waardoor je wagen op een bepaald gebied verbeterd.  Wanneer je niet te veel brokken maakt zal je snellere en duurdere wagens kunnen aankopen. Zo kan je na een tijdje niet alleen deelnemen aan de Rally kampioenschappen maar ook Rallycross en Hillclimb.



Een leuke feature is ook dat je, afhankelijk van jouw talenten, online een centje kunt bij verdienen. Er zijn namelijk Daily, Weekly en Monthly Events waaraan je kan deelnemen. Deze variëren van één stage tot grote slopende rally's. Hoe hoger je raakt op de online tabellen, hoe grotere de beloning natuurlijk. De carrièremodus van Dirt Rally is eigenlijk één groot management waarin jij bepaalt met wat en waar je wilt rijden om zo het brood op de plank te brengen en je wagenpark uit te breiden. Dit zit eigenlijk redelijk simplistisch in elkaar maar geeft je veel vrijheid in je doen en laten. Als je alle wagens in je bezit wilt hebben zal je ook lange tijd bezig zijn.



Hands wet on the wheel


Een simulatieracer mag nog zoveel toeters en bellen hebben, het rijgedrag en gevoel zijn de belangrijkste aspecten. Ondergetekende - die toch wat ervaring heeft in deze sport - had vorig jaar reeds vele uurtjes doorgebracht met de PC versie. Ik was niet altijd tevreden over het gedrag en de 'feeling' van de wagens. Codemasters heeft hier nog wat aan gesleuteld en dit is nu zeer goed. Zoals het bij een sim-racer ook hoort kan je de wagens tot in de kleinste details afstellen, al ontbreekt een bepaalde bandenkeuze hier jammer genoeg. Uit ervaring weet ik dat dit soms wel eens de doorslaggevende factor kan zijn. De basisafstellingen vind ik nog altijd wat minder, doch reeds veel beter. Dit hangt natuurlijk ook af van je rijstijl en varieert van persoon tot persoon. Rally rijden is niet makkelijk en dat is ook te ondervinden in deze game. Bij het minste foutje word je zwaar afgestraft. Wie denkt van start tot finish vol op het gas te blijven drukken, zal zijn bolide als snel in de vernieling rijden. Als je dan de finish haalt zal dit met klamme handjes zijn en het hart bonkend in de keel; maar met zeer veel voldoening en een lach op het gezicht. Het geen waar het in rally om draait.



Steering wheel or not steering wheel...


Er zullen waarschijnlijk mensen zijn die Dirt Rally links laten liggen om dat ze niet beschikken over een heuse race set-up. Een sim-racer met een controller rijden; dat doe je toch niet? Niks is minder waar. Het rijden met de controller voelt zeer goed aan en geeft voldoende 'feedback'. Er zijn ook genoeg instellingen om alles naar wens af te stellen. Voor de complete leken zijn er enkele hulpmiddelen. De game beschikt ook over tutorials die de basis van rally rijden en enkele termen aan de man brengen.



Mensen met een stuurwiel worden extra verwend. Je hebt voor het eerst op console - voor zover ik weet - de mogelijkheid om twee 'shifters' (versnellingspoken) te gebruiken. Eén sequentieel die kan dienen als handrem en de andere sequentieel of H-patroon voor de versnellingsbak. Je kunt zelfs instellen dat het automatisch wisselt tussen de gewone handbak of de 'pedals' aan het stuur naargelang het gene waarmee de wagen is uitgerust. De basisinstellingen die de game hanteert vind ik te krachtig. Dit zijn natuurlijk persoonlijke voorkeuren. Er zijn genoeg instellingen te vinden op het net waarmee je best eens experimenteert om voor jezelf het goed gevoel te vinden.

150 L15>L25/R20 + 75 TR35!!!


Het aantal klassementsproeven en omlopen die Dirt Rally aanbiedt zijn ook niet van de minste. Bovendien heeft iedere locatie zijn typische ondergrond en sommige stukken zijn zelfs overgenomen uit bestaande stages. Ze bieden genoeg afwisseling en heel veel uitdaging. Dit geldt tevens voor het divers wagenpark. Zo kun je achter het stuur kruipen van oldtimers, de legendarische group B wagens, WRC klassiekers en modernere wagens. Al ontbreken er toch enkele hedendaagse evoluties en performante FWD wagens op het rallygebied. Deze zijn er echter wel in rallycross varianten.




Join a League


Door de aard van de sport hebben rallygames meestal geen bijster goed meerspelersluik. Daar heeft Codemasters een antwoord op in de vorm van Leagues. Het is mogelijk om je eigen wedstrijden op te zetten. De wagens en condities zijn natuurlijk zelf te bepalen. Ook de tijdsduur van het event. Zo kan je dit bijvoorbeeld een volledig week laten duren zodat alle deelnemers voldoende tijd hebben om deel te nemen. In deze drukke tijden is dit een handige feature om toch competitief online te racen. Voor wie toch tijd heeft om samen te racen zijn er de PvP Events. In deze kun je rallycross rijden, het is mogelijk om je eigen private sessie met vrienden te organiseren of je bij een publieke lobby vervoegen. Wie liever niet online vertoeft kan dus aan de slag met de carrièremodus die we al besproken hebben of met Custom Events. Deze laatste spreekt natuurlijk voor zich, je kan met eender wat en waar racen. Deze mix van verscheidene off- en online modi in Dirt Rally verlengen de speelduur enorm.



Graphics & Sound


Op grafisch vlak zit het ook snor met Dirt Rally. Alle wagens zijn mooi gedetailleerd en dit geldt ook voor de verscheidene omgevingen. Weerseffecten zijn heel mooi gebracht. Als je nu door mistige bossen rijd of 's nachts in de sneeuw, het is precies of je effectief daar aanwezig bent. Ik had wel tweemaal last van een lichte vorm van screen tearing. Dit was echter heel miniem en verstoorde de speelervaring niet.




Het geluid is subliem. Ik raad wel een goede surround headset aan voor de echte ervaring. In de geluid opties kun je deze dan ook aanvinken. Zet je koptelefoon iets te luid en het is alsof je in een echte rallywagen zit. Wanneer bij een turbowagen het ALS systeem in werking treedt hoor je dit ook van onder en achter de wagen komen. Het geluid is in de wagen volledig anders dan wat je hoort aan de buitenkant. Dit is heel goed en realistisch gebracht. Ook het kenmerkende geluid van sommige wagens is bijster goed. De co-piloot mocht wel wat weer intonatie in zijn stem hebben.

Conclusie


Na de eerste Dirt ging het - naar mijn menig - wat bergaf met de franchise. Codemasters is nu helemaal terug met hun nieuwste telg. Meer dan ooit ligt de nadruk op het sim-gebeuren. De game zal echter niet alleen de die-hard sim-racers kunnen bekoren maar ook de occasionele racers. Frustratie zal meerdere malen voorkomen maar dit weegt niet op tegen de voldoening die je eruit haalt. Met meer dan honderd echte rallywedstrijden op mijn palmares - weliswaar in het rechterkuipje - kan ik gerust zeggen dat het virtuele racen in Dirt Rally momenteel het dichtste aanleunt bij het echte werk.

Pluspunten


  • Leuke mix van off- en online modi
  • Goed stuurwiel support


Minpunten


  • Geen bandenkeuze




Reviewer: diknmuis

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
9.5/10
Grafisch
8.5/10
Geluid
9/10
Duur
9.5/10

Dirt Rally

Release
di 05 apr, 2016
Genre
Race
Platform
ps4
Uitgever
Codemasters
Ontwikkelaar
Codemasters

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
9.5/10
Grafisch
8.5/10
Geluid
9/10
Duur
9.5/10