Mortal Kombat 1

Ed Boon en de zijnen willen nieuw leven blazen in de legendarische Mortal Kombat franchise. Een frisse wind of eerder een stormachtige orkaan? Dat lees je hier!

 

De geteste versie is de PS5 versie.

Verhaal


Nadat Liu Kang Kronika in MK11 had verslagen, moest hij de tijdlijn opnieuw opstarten, en dat is hem goed gelukt. Hij heeft ervoor gezorgd dat zowel Earthrealm als Outworld leefbare plekken zijn, en Outworld houdt zijn grenzen, onder leiding van koninging Sindel, bij hun. Toch is er om de 100 jaar een tornooi om te bepalen wie de sterkste kampioenen heeft. Earthrealm heeft al een mooie reeks overwinning op zijn naam en dat houdt bepaalde mensen, zoals generaal Shao, op hun plek, want die hebben soms de neiging om ons te invaderen. Het loopt allemaal mis wanneer de handelaar/bedrieger Shang Tsung benaderd wordt door een onbekende. Die onbekende ontgrendelt het potentieel van de donkere tovenaar en al vlug is het hek van de dam. Is Liu, samen met de kampioenen Rayden, Kung Lao en Johny nog in staat om hem te stoppen of niet?

Mortal Kombat heeft altijd een mooi verhaal kunnen weven rondom zijn gameplay, en dat is nu niet anders. Na een vijftal uurtjes zie je de eindgeneriek en ben je weer mee met de nieuwe gebeurtenissen. Leuk om te spelen, naar te kijken, en te ervaren.



Gameplay


Wanneer het verhaal erop zit, moet de game het uiteraard verder hebben van de gameplay, en daar heeft Netherrealm ook een twist in gestopt. Je zal namelijk niet alleen ten strijde gaan, maar er zal ook een cameo met jou meestrijden. Die kan je af en toe activeren en zal tijdens het gevecht ook een aanval uitvoeren. Het doet ons wat denken aan het Tag Team principe in MK9. Er is jammer genoeg nergens een optie te bespeuren om deze uit te schakelen en een 'klassiek' gevecht te starten. Dit zorgt ervoor dat je verplicht een bijstander moet aanduiden, en dat je tegenstander dit ook doet. Het 1 VS 1 principe verwatert hierdoor. We hadden dan liever een Tag Team-variant gezien, die volledig los stond van de eigenlijke gevechten.

Naast het verhaal heb je nog de invasions, uitdagingen in de setting van het verhaal, en heb je nog de torens die sinds MK3 niet meer weg te slaan zijn. Toch voelen deze wat minder leuk aan tegenover MKX en MK11. We herinneren ons de torens, waarbij je een specifiek personage moest spelen en dat je hiervoor vele esthetische objecten vrijspeelde - zelfs in Injustice 2. De invasions op zich voelen al snel repetitief aan en voelen aan als een variant op de Krypt van vroeger. Hier kan je wel bepaalde artefacten gebruiken tijdens de gevechten, die je dan weer kan opladen en opwaarderen.

Verder zal je in MK1 nog een hele hoop digitale valuta weten te verdienen waarmee je esthetische kenmerken kan vrijspelen; denk maar aan een nieuwe zonnebril voor Cage of een ander masker voor Scorpion. Voor ons had dit al enkele MK's geleden niet gehoeven, en hadden we liever de insteek van Injustice 2, waarbij andere gear je statistieken kon beïnvloeden. We vinden het nog altijd vreemd dat die insteek niet overgenomen is in de MK-reeks.

Een jammer feit is dat je niet direct toegang hebt tot alle personages in het spel. Langs de ene kant zal je een vechter ontgrendelen wanneer je het verhaal hebt uitgespeeld, wat op zich niet erg is, maar je moet drie cameo-personages ontgrendelen door te stijgen in level (lees: grinden). Dit voelt zeer gedateerd aan, en is overbodig, zeker ook gezien de vele soorten valuta die je in het spel verdient, of dat je kan aankopen met zuurverdiende euro's.

Graphics & Sound


Op audiovisueel vlak mogen we niet klagen, al kunnen we niet spreken van een hoger niveau van zijn voorganger, die een upgrade kreeg naar PS5. Dat wil gewoon zeggen dat het vroeger ook al top was, en deze zeker niet moet onderdoen. Het verschil tussen MKX en MK11 ligt wel gevoelig hoger dan tussen MK11 en MK1. Op zich mooie omgevingen, goede voicecast en ga zo maar door.

Conclusie


De prangende vraag wanneer er een nieuwe Mortal Kombat uitkomt is steeds dezelfde: 'Is hij beter dan de vorige?'. Normaal mogen we hier steeds volmondig ja op antwoorden, al blijven we nu achter met een dubbel gevoel. Op vlak van verhaal en graphics mogen we zeker niet klagen, niet te min omdat de bloederige fatalities terug zijn. Toch is de insteek van de cameo's er eentje die van ons niet had gehoeven. Het is dan ook vreemd voor ons dat je niet op de 'klassieke' manier kan spelen. Daarbij komt er nog eens bij dat je niet alle personages tot jouw beschikking hebt bij het opstarten van de game. Het voelt soms aan dat Netherrealm een nieuw spelelement er heeft tussengestoken omdat het anders de oudere moest recycleren zoals de X-rays, brutalities en dergelijke meer. Sommige fans waren aan het wachten op een nieuw verhaal en nieuwe personages, maar geen verandering van gameplay, omdat die gewoon goed was hoe het was.

Pluspunten


  • Goed verhaal
  • Grafisch moet de game niet onder doen


Minpunten


  • Verplicht gebruik van cameo's
  • Veel esthetiek zonder functie is voor sommigen overbodig




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
6.5/10
Grafisch
8/10
Geluid
8/10
Duur
8/10

Mortal Kombat 1

Release
di 19 sep, 2023
Genre
Vechten
Platform
ps4 ps5
Uitgever
Warner Bros. Interactive Entertainment
Ontwikkelaar
NetherRealm Studios

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
6.5/10
Grafisch
8/10
Geluid
8/10
Duur
8/10