DC Justice League: Cosmic Chaos

DC Justice League: Cosmic Chaos is een mondvol om uit te spreken en is een heldengame gericht tot de jongste gamers.

Snapper Carr beslist om te stoppen met de Justice League en als afscheidsfeestje geeft hij een barbecue in de badstad waar hij burgemeester is. Dit feestje wordt verstoord door Mr. Mxyzptlk - Mxy kort -, een vijfdimensionaal wezen dat uit verveling het onze Justice League moeilijk maakt. Hij brengt dan ook verschillende zeewezens naar de stad, waaronder Starro, een schijnbaar ongevaarlijke zeester. Starro kan zichzelf klonen en zo mensen controleren, dus toch iets gevaarlijker dan we dachten. Green Lantern, Flash en Aquaman worden zo onder controle genomen. Het is aan Wonder Woman, Superman en Batman om de problemen in Happy Harbor op te lossen: hun vrienden redden, Starro tegen te houden en te weten komen wat Mxy nu eigenlijk wil.

We krijgen een top-down beeld voorgeschoteld waarin de speler kan wisselen tussen Batman, Wonder Woman en Superman. De besturing van de drie is in gronde hetzelfde, het grote verschil zit in hun speciale aanvallen die zich onder de schouderknoppen bevinden. Superman heeft zijn hittestralen, Batman zijn batarangs en Wonder Woman heeft het vooral van haar lasso en haar schild. Wat volgt zijn een hele hoop fetch quests. Je moet Happy Harbor doorkruisen - en gelukkige hebben we daarvoor Superman die kan vliegen - en op de verschillende locaties vijanden verslaan, items verzamelen, en dergelijke meer.

De game profileert zich als een RPG, want na een tijdje is het mogelijk om de aanvallen van onze helden op te waarderen, of om er andere uit te rusten. Het levelen doe je met het verslaan van vijanden of het voltooien van missies en zorgt er gewoon voor dat er andere aanvallen ter beschikking komen. Deze uitrusten en opwaarderen moet je zelf doen. Dit doe je door bepaalde grondstoffen - parels, zeeglas, enz. - die je in de stad vindt, of door het verslaan van vijanden, hieraan te spenderen. Naast de verschillende vaardigheden van onze helden zal je ook de hulp kunnen inroepen van de helden die je tijdens het spelen redt. Je kan ook op te waarderen artefacten vinden, deze voorwerpen kunnen onze helden uitrusten om zo bepaalde voordelen te krijgen tijdens gevechten, of kunnen gewoon van esthetische aard zijn.

Je kan deze game ook spelen met z'n twee, maar daar wringt het schoentje. In plaats van één van de andere helden in te nemen en zo voortgang te maken in het spel, is er een modus die je moet starten waarbij je eigenlijk enkel doorheen de stad kan wandelen. Je kan met andere woorden geen missies of dergelijke activeren. Hierdoor wordt het ronddwalen wat doelloos en haalt het de fun uit het spel. De missies an sich zijn ook steeds hetzelfde - wat oké is voor een kinderspel - maar het brengt wel een bepaald doel met zich mee. Jammer, want als deze functie in de gewone missiestructuur beschikbaar geweest was, dan was het leuk voor jong én oud.

Van de grafische kant hoeven we niet ongelooflijk veel te verwachten. De omgeving en onze helden worden cartoonesk voorgesteld en als tussenfilmpjes krijgen we een tekenfilmpje voorgeschoteld. Op zich weinig mis mee, gezien de doelgroep. Waar we toch een euvel ondervinden is het geluid, of beter gezegd, de instellingen van de taal. Je kan de ondertitels in het Nederlands zetten, maar de taal jammer genoeg niet. Gezien het spelletje 7+ is, had dit zeker gemogen. Over de sound van de game kunnen we weinig zeggen, dit zowel op positieve als negatieve wijze.

Deze game had een leuk co-op spel kunnen worden waarmee jong en oud aan de slag zouden kunnen tegelijkertijd. Helaas is de beschikbare modus onvoldoende om enige interesse vast te houden en is het onbegrijpelijk waarom die modus niet beschikbaar is in de gewone missiestructuur. Laat je je kleine er alleen mee aan de slag, dan raden we wel een hogere leeftijd aan dan de PEGI, gezien het eerder tactisch moeten gebruiken van de vaardigheden, en het gebruik van de Engelse taal.

• Grafisch gericht tot de doelgroep

• Dwaze co-op
  • Geluid onvoldoende voor de jongsten