Hogwarts Legacy

Hogwarts Legacy is geen avontuur met de welbekende personages uit de films. Niemand minder dan jijzelf zal starten in het nieuwe schooljaar in Hogwarts. Haal je tovenaarshoed maar boven en neem je uil op je arm tijdens dit magisch avontuur!

Jij bent een vijfdejaarsstudent, die wordt opgemerkt door professor Fig, die gezien heeft dat je aanleg hebt voor magie. Het is trouwens uitzonderlijk dat iemand in het vijfde jaar instroomt, gezien de nogal grote achterstand. Onderweg - met een vliegende koets - naar Hogwarts en vergezeld door één van de ministers en professor Fig, wordt je vervoer nogal bruut aangevallen door een draak. De minister laat het leven, maar jij en de professor overleven de aanval, door gebruik te maken van een portaalsleutel. Deze transporteert jullie naar een afgelegen plek waar blijkt dat jij sporen van magie kan zien, wat anderen niet doen. Ben je klaar om je volle potentieel te ontgrendelen?

Het verhaal speelt zich af op twee vlakken. Langs de ene kant ontdek je jouw gaven, en daarbij wordt ook gebruik gemaakt van het onderzoek van de wijlen vrouw van professor Fig, en langs de andere kant is er een goblinopstand aan de hand met aan het hoofd een zekere Ranrok. Die laatste is die op zoek naar jou en hij schakelt al zijn middelen in om jou niet alleen te vinden, maar ook een kopje kleiner te maken.

Zoals je in de volgende paragraaf zal lezen is er een hele hoop te doen in het spelgebied. Een jammer, maar een normaal gevolg is dat het hoofdverhaal hierdoor ondersneeuwt geraakt. Gelukkig is het verhaal sterk genoeg, en wordt er genoeg tijd genomen om het uit de doeken te doen, zodat het nog steeds zeer aanwezig blijft.

Als vijfdejaarsstudent ken je nog niet goed de kneepjes van het vak. Nadat je bent ingelijfd in je 'huis' zal je van de verschillende leerkrachten extra opdrachten krijgen, om je toch vrij snel op niveau te krijgen. Heb je deze opdrachten voltooid, dan bezoek je de leerkracht en ontvang je een nieuwe spreuk om toe te voegen aan je arsenaal. Naast de vele leerkrachten zijn er ook medestudenten en, later in het spel, verschillende personages zoals verkopers, of gewoon willekeurige mensen die je hulp willen. Het stramien van deze zijqueesten is grotendeels hetzelfde; meestal willen ze iets uit een bepaald gebied, waarna jij moet puzzelen en/of vechten, en terugkeren naar de opdrachtgever.

We gaan hier niet alles uit de doeken doen, maar neem maar gerust aan dat er heel wat te doen is in Hogwarts, en daarbuiten. Al snel kan je met je bezem vliegen en kan je makkelijk grote afstanden afleggen. Er zijn ook vele fast travel punten zodat je je tijd niet moet verdoen met de afstand steeds af te leggen tussen punt A en B. Er zijn ook vele 'verzamelitems' zoals rondvliegende pagina's, of items die je met de spreuk Revelio kan tevoorschijn toveren. Verzamel genoeg blaadjes en je krijgt een heuse XP boost, en dat is zowat met alles dat je kan verzamelen in het spel. Eens je genoeg van de items hebt, krijg je een nieuwe spreuk en een hoopje XP.

Deze XP laat je toe om je toe te spitsen op je talenten. Bij elk level dat je stijgt, krijg je zo één punt dat je kan spenderen hoe je wil. Voor mij was het vrij handig om het arsenaal beschikbare spreuken vrij te spelen - wanneer je R2 inhoudt, en dan op één van de richtingsknoppen duwt, heb je vier spreuken tot jouw beschikking, zo was het handig om ad hoc 16 spreuken op handen te hebben. Je kan er ook voor kiezen om bepaalde spreuken krachtiger te maken, of om zelfs spreuken vervloekt te maken zodat vijanden meer schade toekrijgen.

Het zou geen RPG zijn mochten we de kleding en uitrusting van ons personage niet kunnen aanpassen. Hierachter schuilt een vrij simpel systeem waarbij je met een oogopslag kan zien of het nieuw bemachtigde kledingstuk krachtiger is of niet. Na een tijdje zal je ook in staat zijn om bepaalde kledingstukken nog krachtiger te maken door ofwel te statistieken te verhogen, ofwel er een extra vaardigheid in te stoppen (lees: bepaalde vijanden doen minder schade, vuurspreuken doen meer schade enz.).

Je krijgt na enkele uren spelen ook toegang tot een kamer die je volledig zelf kan inrichten. Hiervoor heb je maanstenen nodig en de spreuk voor dat object. Deze spreuken moet je meestal eerst aankopen, en die maanstenen kan je vinden in het platteland. Hierdoor kan je ervoor zorgen dat je je eigen drankjes maakt, en kan je ook zelf je plantjes kweken die dan ingrediënten worden in die drankjes. Je kan nog veel meer verkrijgen, maar daarvoor moet je de game zelf ontdekken.

We merken de laatste tijd dat de ontwikkelaars hun weg gevonden hebben om de kracht van de PS5 volledig (of toch beter) te benutten. We mogen gerust zeggen dat Hogwarts Legacy er niet alleen goed uitziet, maar dat laadschermen ook quasi onbestaande zijn en je zonder haperen van het ene gebied naar het andere kan gaan. Af en toe een onwennige glimlach of vreemde gelaatsuitdrukking van ons zelfgemaakt personage nemen we er graag bij. De algemene sound kan je wel best vergelijken met die uit de films. Kinderlijk en af en toe verwijzend naar het bronmateriaal.

Een avontuur spelen in het Potter-universum, maar zonder de oorspronkelijke personages en met een origineel verhaal? Daar tekenen we graag voor. Hogwarts Legacy is er eentje voor de fans, maar ook ver daarbuiten. De game maakt steeds de balans tussen het onschuldige en haast kinderlijke, en het toch wel meer volwassen aspect omtrent de rebellie en de gevechten. Deze game is er eentje die je zeker ooit moet gespeeld hebben.

• De algemene sfeer
  • De kracht van de PS5

• Af en toe vreemde gelaatsuitdrukkingen