Dead Space

Wie in 2008 Dead Space kocht voor PS3 wist al snel dat hij gamegoud in handen had. Nu, vijftien jaar later, komt EA met een reboot op de proppen, en wij gingen opnieuw graag richting de verre ruimte...

Het gaat niet goed met de USG Ishimura, maar gelukkig is er een team van techniekers onderweg! Binnen dat team kent iedereen wel iemand gestationeerd op het ruimteschip/boorplatform. Waaronder ook Isaac Clarke, die er zijn geliefde Nicole na zovele maanden zal terugzien. Toch loopt het snel mis, nog voor het aandokken, want het kleinere schip crasht op de Ishimura. Het team gaat op zoek naar overlevenden, want het is niet zozeer duidelijk wat er is gebeurd, maar we weten wel dat het er bloederig aan toe is gegaan. Gelukkig ontdekt Isaac, samen met de lasersnijder zijn eerste hint: 'Shoot their limbs'.

Het verhaal is na tig aantal jaar nog steeds grotendeels overeind gebleven. Isaac is wel geen nobele onbekende meer, maar heeft ook een gezicht meegekregen met deze reboot. Al bij al wordt het verhaal net iets beter uit de doeken gedaan dan de originele game.

En wat ook overeind is gebleven is de gameplay, of toch in het groot geheel. Het stramien blijft nog steeds hetzelfde. De ingenieurs willen het schip weer draaiende krijgen en daarom moet Isaac het schip doorkruisen om allerhande dingen te maken, te gaan halen, te brengen, of gewoon te activeren. Uiteraard wordt de weg versperd door de vreemde horrorcreaturen die zich in alle hoekjes en schachten schuilhouden.

Deze third person shooter/survival-game steunt nog steeds op het afknallen van de ledematen van deze creaturen. Boom, headshot gaat hier zeker niet op! Isaac gebruikt de vele werkmaterialen die op het schip liggen om hem te helpen. Denk maar aan zijn legendarische lasersnijder, maar ook zijn futuristische draaischijf. Munitie, geld en medpacks zijn schaars, dus denk na vooraleer je iets gebruikt, of zelfs verkoopt.

Zoals je kan lezen blijft de oorspronkelijke gameplay grotendeels hetzelfde, maar waar zitten dan de verschillen? Eerst en vooral zijn er bepaalde secties in het schip gesloten en zijn er nu ook zijmissies - het kan zijn dat die in de vorige versie zaten, maar dat ben ik vergeten, aangezien ik het spel destijd vier keer heb uitgespeeld zou ik me dat, denk ik, nog herinneren. Door deze afgesloten gebieden en de optionele missies is backtracking nu nog een groter onderdeel geworden dan vroeger. Vroeger moest je dikwijls nog iets gaan halen in een bepaalde sectie van het schip, maar dit kan nu meer voorvallen. Toch is niet alles zoals je het hebt achtergelaten, dus denk maar niet dat je 'alle' vijanden reeds verslagen hebt; op je hoede blijven is bij deze game een must!

Het upgradesysteem is ook veranderd. In het begin zal je slechts een deel van je upgrades kunnen gebruiken door de power nodes, maar je zal bepaalde blauwdrukken in het schip moeten vinden om je wapens of pak nóg meer te gaan opwaarderen. Het is dus ook noodzakelijk om je omgeving te exploreren zodat je toch niets zal missen.

Bepaalde secties die vroeger voor ondergetekende frustrerend waren, zijn ook onder handen genomen. We herinneren ons een gedeelte waar je meteoren uit de lucht - of beter gezegd: ruimte - moet knallen, maar dit onderdeel is mooi opgepoetst en heeft een mooie herinterpretatie gekregen.

De Dualshock 5 met zijn hauptische feedback zorgt ervoor dat je het verkennen van het ruimteschip toch wat anders ervaart. Wanneer je in een lift staat voel je een lichte trilling, en wanneer Isaac een verwonding krijgt voel je dit ook veel meer door middel van de controller.

Op PS3 konden we al genieten van de grafische pracht, en dat is natuurlijk op PS5 niet anders. Of toch... Je kan nu goed waarnemen wanneer je het vlees van het bot knalt. Dat Isaac nu ook een gezicht heeft meegekregen zorgt voor net iets meer empathie voor het personage. In tegenstelling tot vroeger hoor je nu ook de hartslag van Isaac en wordt zo de spanning opgedreven. Daar waar de vorige game ook het 'less is more'-principe toepast, krijg je nu ook bijpassende horrorgeluidjes wanneer er iets, of net niets, staat te gebeuren.

Dead Space is een mooie reboot geworden waar laadschermen passé zijn, en je opnieuw wordt ondergedompeld in de horror van Ishimura. We wensen je een prettig verblijf!

• Bepaalde segmenten van vroeger zijn mooi herwerkt
  • Is niet klakkeloos hetzelfde spel van zoveel jaar geleden - lichtjes andere/betere gameplay