Wanted: Dead

Oud-werknemers van Tecmo Koei wisten jaren geleden hun eigen studio op te richten, dat inmiddels werd hervormd tot Soleil, en besloten een poging te wagen om dé ultieme combinatie van Ninja Gaiden en Cyberpunk op poten te zetten. Zijn ze daar ook in geslaagd?

Wanted:Dead volgt het atypische verhaal van een speciale politie-eenheid, genaamd de Zombie Unit, en vindt plaats in een dystopische wereld (een alternatief Hong Kong) waar robots en ‘synthetics’ deel uitmaken van de samenleving. Technologisch geavanceerde snufjes hebben het straatbeeld overgenomen, maar dat brengt helaas ook het slechte in veel bedrijven naar boven. In Wanted: Dead mag jij in de huid kruipen van luitenant Hannah Stone en je eenheid aansturen die is ingeschakeld om een groots bedrijfscomplot aan het licht te brengen.

Ontwikkelaar Soleil heeft de insteek om een ode te brengen aan videogames van weleer, maar dat op de zesde generatie consoles. Als gevolg is Wanted:Dead een allegaartje van vanalles, dat gelukkig weinig denkwerk hoeft om mee aan de slag te kunnen. Hoofdpersonage Hannah beschikt over een machinegeweer, pistool en katana waarmee je twee speelstijlen kan hanteren. Aan de ene kant is er het third-person shooter aspect, inclusief een niet zo geslaagd coversysteem (het werkt, maar brengt weinig meerwaarde), waarbij je ook kan inzoomen op vijanden. Elk wapen kan je ook uitrusten met mods, om bijvoorbeeld een betere accuraatheid of groter magazijn te verkrijgen. Daarnaast beschikt Hannah over granaten om mee te gooien, maar kan je ook een kettingzaag of rocket launcher oprapen en nuttigen. Het ene wapen zal een betere meerwaarde bieden dan het ander, maar niks gaat boven de katana.

Wanted:Dead speelt nog het best als een pure hack ’n slasher, inclusief gruwelijk bloedvergiet en vliegende ledematen. Een mooi knipoogje naar titels uit het repertoire van Suda51 en zelfs een tikkeltje Metal Gear Rising, gaande van levels vol vijanden die je met parry’s en finishers in stukken kan hakken, tot idiote baasgevechten. Toegegeven; niet iedereen zal de game weten te smaken, maar wie alles kan plaatsen, weet waar Soleil precies naartoe wou. Inclusief bizarre minigames, zoals een grijpmachine in het hoofdkwartier of een potje karaoke (waarbij de voice-actors het niet onder stoelen of banken steken dat ze niet kunnen zingen). Die Japanse gekheid past perfect in het rijtje naast absurde cut-scènes en rare dialogen, terwijl het uitbouwen van je skill-tree en het spelen zelf enorm vlot gaat (als we de gunplay achterwege laten). Wie trouwens vreest voor de moeilijkheidsgraad, kan op beide oren slapen. Je kan kiezen voor Normal of Hard, maar laten je skills het meermaals te wensen over, dan krijg je alsnog de Easy ‘Neko Chan’-optie waardoor de fun gegarandeerd blijft. (Het kan ook anders: Up, Up, Down, Down, Left, Left, Right, Right in het hoofdmenu - you’re welcome)

Niet alle cut-scenes zien er even goed uit en ook grafische glitches zorgen frequent voor een onafgewerkt gevoel. Het ‘plastische’ ligt er vaak vingerdik op, naast de stemacteurs die soms voor absurde dialogen zorgen. Niet het beste punt van de game, al zijn actievolle scènes wel mooi weergegeven.

Wanted:Dead is zo’n game die je moet weten te appreciëren, niet alleen door diens absurde Japanse gekheid, maar vooral voor het breinloos speelplezier. Onafgewerkt op veel vlakken, al verandert dat weinig aan de insteek van ontwikkelaar Soleil die (eens je door de ruwe bolster weet te kijken) toch weet te verrassen.

• Hack and slashen gaat vlot
  • Japanse gekheid, inclusief minigames
  • Vele finishers