Persona 3 Portable

Atlus is na jaren gezwicht en brengt, vooral door het succes van Persona 5, nu Persona 3: Portable naar de thuisconsole. Een geslaagde remaster?

De Persona-reeks startte als een spin-off op het succesvolle Shin Megami Tensei en wist sindsdien succesvolle iteraties voort te brengen. Met Persona 3 duiken we opnieuw het leven in van een groepje schooljongeren, met het verschil dat deze port niet die van de PlayStation 2-versie is (of diens ‘FES’-revisie, die extra content voorschotelde), maar van Persona 3: Portable, die jaren geleden exclusief op de PSP verscheen. Als gevolg krijg je enkele andere opties voorgeschoteld, zoals de keuze tussen een mannelijke of vrouwelijke protagonist.

Kort na je overstap naar de Gekkoukan High School, maak je kennis met het “Dark Hour”, oftewel een mysterieus verschijnsel die een extra uur om middernacht introduceert, de stad overstelpt met duisternis en Tartarus (een toren) tevoorschijn tovert. Vreemde wezens en monsters genaamd Shadows duiken op, waarna je wordt aangevallen en de geheime kracht in je hart weet te vinden: je Persona ontwaakt. Het is nu aan jou, en je metgezellen, om Tartarus te verkennen, monsters te verslaan en het mysterie achter het “Dark Hour” met je Persona-krachten te ontrafelen.

Met Persona 3: Portable kregen we destijds reeds enkele aanpassingen/verbeteringen op de PS2-versie en met deze PS4-remaster probeert het nieuwkomers tot de reeks voor zich te winnen. Met de keuze tussen meerdere moeilijkheidsgraden, wordt de game (destijds nog als erg ingewikkeld aanzien) toegankelijker. Zoals vanouds spelen gevechten zich turn-based af, moet je monsters zien te verslaan en levelen je personages zich om zo op te bouwen tot een finaal gevecht. Naast het verkennen van Tartarus, heb je ook nog je schoolleven te onderhouden en vinden veel gesprekken plaats. Fans van het genre bestempelen Persona 3 dan ook als de eerste échte Persona-game door zich op dit vlak te onderscheiden van het grotere broertje Shin Megami Tensei. Nadeel bij de remaster van Persona 3: Portable is dat deze destijds aan content moest inboeten (cut-scènes bijvoorbeeld) om de game speelbaar te krijgen op de PSP. Een misstap van Atlus om van de remaster geen uitgebreidere versie te maken en een ‘best of both world’ (PSP- én PS2-versie) te introduceren.

De game is vakkundig opgepoest en kent aangename graphics, alsook verhoogde kwaliteit aan textures. Achtergronden zien er echter wat troebel uit en ook bepaalde audiofragmenten lijken distortie te hebben. Slordigheid of gebrek aan kwalitatief bronmateriaal? Wij gokken beide, al is dat echter een detail.

Persona 3: Portable is dan misschien niet de beste versie om naar de PS4 te brengen, maar dankzij de extra content (vergeleken met FES) zal je uit deze wel het meeste uren aan speelplezier kunnen halen. Het kon beter (zoals textures en audio), al blijft Persona 3 (Portable) een must-have voor fans en nieuwkomers tot de franchise!

• Twee protagonisten
  • Speelduur
  • Mooi opgesmukt