A Space for the Unbound

Het gebeurt vaker dat videogames gevoelige onderwerpen om het fungehalte te bewaren uit de weg gaan, maar bij A Space for the Unbound staan emoties en diepgang centraal. Speels, creatief, doch gevoelig; een succesverhaal?

A Space for the Unbound begroet de speler bij aanvang van de game met een harde boodschap en maakt duidelijk dat gevoelige onderwerpen als depressie en angst aan bod zullen komen. Even slikken dus, al gooit de Indonesische ontwikkelaar Mojiken kort daarna het roer al meteen om. Na een korte proloog waarin vooral het artistieke plaatje aan bod komt, kruipen we in de huid van de jonge Atma, die aan zijn laatste jaar van de middelbare school bezig is. Zelf is hij redelijk ‘laid back’, maar gelukkig is er nog zijn vriendin Raya die er wat vaart achter wil steken en een bucklist aanlegt. Het verhaal ontplooit zich op een gezapig tempo, waarbij je niet alleen meer over het duo leert kennen, maar ook de lokale bevolking. Niet alles is er echter zonnegeur en maneschijn en dat ontdek je relatief snel in de game.

Wanneer het verhaal voor het eerst een rare wending neemt, ontdek je dat Raya speciale krachten heeft. De wereld staat op het punt te vergaan en er zullen zich heel wat (vaak vergezochte) taferelen afspelen. Zonder veel te spoilen, zal A Space for the Unbound meestal qua verhaal sterk uit de hoek komen, maar zal het ook vaak iets te contradictorisch doen. Desalniettemin zullen er emoties worden opgewekt, waar niet elke ontwikkelaar immers in slaagt.

Denk in eerste instantie bij A Space for the Unbound aan een slow-paced videogame waar het verhaal centraal staat. Doch worden de verschillende gebeurtenissen aan elkaar gerijd op een - vaak saaie - manier. Atma krijgt vooral opdrachten voorgeschoteld waarbij hij de lokale stad moet afspeuren om de nodige objecten, waarna je telkens van her naar daar zal lopen. Gelukkig vinden we nog enige afwisseling in de game terug, dankzij het zogenaamde Spacediven. Atma heeft naast Raya immers ook magische krachten en beschikt over de mogelijkheid om in de mensen hun geheugen te duiken en daar dieper te graven en mensen hun problemen te begrijpen én op te lossen. Hier schuilt de echte meerwaarde, naast het verhaal en los van de verschillende minigames die A Space for the Unbound rijk is.

Een leuke pixelstijl gaat gepaard met een muzikale soundtrack die perfect de gevoelige snaar weet te raken op de nodige momenten.

A Space for the Unbound neemt je mee op een avontuur waar emoties op een bijzondere manier worden losgeweekt. Wie op zoek is naar een game met een diepere betekenis en dat geduld heeft om op langdradige momenten even door te bijten, zal deze titel nog lang koesteren.

• Emotierijk verhaal
  • Speelduur
  • Audiovisueel