World of Draghan: Once Upon A Dragon

World of Draghan: Once Upon A Dragon

Once Upon A Dragon is het eerste spelletje dat zich afspeelt in de wereld van Draghan, waar draken het voor het zeggen hebben. In dit licht coöperatief spel vertrokken we met enkele kompanen op pad.

 

Doel van het spel


Het land beschermen tegen schurken en reizen naar het schaduwrijk om de draak te verslaan.

Setup


Het spelletje bevat vele soorten kaarten, en eerst moeten die allemaal gesplitst worden: ontmoetingskaarten Draghan, onmoetingskaarten Schaduwrijk, marktkaarten, locatiekaarten Draghan en locatiekaarten Schaduwrijk - deze hebben ook een verschillende achterkant. Je schudt alle stapels, behalve die van de locatiekaarten van Draghan.

Hieruit neem je de drie marktplaatsen en de drie portalen. Van de overige locatiekaarten Draghan maak je twee stapels van twee kaarten en één stapel van drie kaarten. Op deze stapels wordt telkens één marktplaats en één portaal gelegd. Deze stapels worden nu afzonderlijk geschud. Dan worden de stapels op elkaar geplaatst zodat degene met de nu vijf kaarten onderaan ligt.

De locatiekaarten van Draghan, de ontmoetingskaarten van Draghan en de marktkaarten worden in het midden gelegd. De andere stapels - locatiekaarten en ontmoetingskaarten Schaduwrijk - worden aan de kant gelegd en komen later in het spel.

Elke speler kiest een personage. Dit personage heeft bepaalde statistieken - kracht, charme en kennis - en wordt met de 'gezonde' kant naar boven gelegd. Eens het personage gewond raakt, wordt de kaart simpelweg omgedraaid en heeft dit een negatieve invloed op de vaardigheden. Elke speler krijgt ook een marktkaart, dit is de uitrusting waarmee je personage start.

Een eerste speler wordt gekozen en krijgt de landkaart - deze dient enkel om aan te duiden wie de actieve speler is en zorgt voor een geheugensteuntje.



Spelverloop


Het spelletje wordt gespeeld in verschillende rondes, die op zich onderverdeeld worden in acht fases.

Eerst en vooral kan de actieve speler genezen, als hij/zij een kaart kan spelen met een genezingsicoon - een grote plus. Het personage wordt weer gezond en wordt op de desbetreffende kant gedraaid.

Daarna bezoeken onze krijgers een nieuwe locatie. Een locatiekaart wordt omgedraaid, in het begin die van Draghan, pas later die van het Schaduwrijk. De eigenschap van de locatiekaart wordt dan eerst uitgevoerd, en deze kunnen uiteenlopende effecten hebben: alle personages genezen, je krijgt hulp, er is een risico - hierbij trek je straks één extra ontmoetingskaart -, je kan munten of uitrusting verliezen, je vindt een markt waar je na de ontmoeting iets kan kopen, of je vindt een portaal waardoor je kan reizen na de ontmoeting. Let op: je hoeft niet door het portaal te reizen want eens je in het Schaduwrijk bent, kan je niet meer terug, maar als er drie portalen liggen, zal je na de ontmoeting automatisch naar het Schaduwrijk geteleporteerd worden.

Eens de locatie gekend is en het effect geweten is, worden er een aantal onmoetingskaarten - aantal spelers - open gelegd. Als je op de locatie het risico-icoon (een hoorn) tegenkomt, moet er een extra kaart liggen. Deze ontmoetingskaarten kunnen zowel monsters als uitrusting zijn. Eerst moet er gecontroleerd worden of een monster het dieficoon heeft. Deze steelt dan eerst een munt, of, als de actieve speler geen munt heeft, een willekeurige uitrustingskaart.
Alle spelers zullen nu hun personage, en eventueel uitrusting, bij een monster plaatsen. Om een monster te verslaan, wordt er gekeken naar de statistieken. Heeft een monster bijvoorbeeld twee kracht, dan hebben de spelers ook twee kracht nodig om dit monster te verslaan. Hierbij moet je rekening houden met een aantal regels:
  • Elke gebruikte uitrustingskaart kan je maar één keer gebruiken, dus die komt na deze fase op de aflegstapel;
  • Je kan geen statistieken 'verdelen' onder de monsters, één personage valt slechts één monster aan;
  • Meerdere personages kunnen één monster bekampen, maar de uitrusting mag niet doorgegeven worden - aan bijvoorbeeld een derde speler die dan een ander monster zal bevechten.


Daarna wordt er gecontroleerd of de monsters verslaan zijn. De spelers ontvangen de munten van het monster dat ze hebben verslaan. Hebben meerdere personages het monster verlaan, dan worden de munten zo eerlijk mogelijk verdeeld. Onverslagen monsters zonder het vluchticoon gaan naar de aflegstapel. Monsters met het vluchticoon gaan naar de ontmoetingskaarten van het Schaduwrijk.

Wanneer de spelers er niet in slagen om alle monsters te verslaan, ontvangt de actieve speler een wonde. Die moet dan de personagekaart omdraaien. Was dat personage al gewond, dan is dit verslagen en wordt alle uitrusting en munten afgelegd. Als de spelers nog in Draghan zijn, mag de speler een nieuw personage kiezen en een nieuwe uitrustingskaart. Als ze in het Schaduwrijk zitten, dan gaat het avontuur verder zonder de speler. Alle uitrusting die tijdens de ontmoeting omgedraaid is, komt ook op de aflegstapel terecht.

Wanneer alle monsters verslagen worden krijgt de actieve speler alle uitrusting. In een volgende fase mag de speler één uitrustingskaart aan een andere speler geven. Als de actieve speler gewond is, maar een genezingskaart heeft ontvangen, mag die zichzelf genezen.

Controleer even of alle uitrusting klopt en dat je niet bijvoorbeeld twee helmen hebt. Daarna wordt de Landkaart doorgegeven aan de volgende speler en begint alles opnieuw.

De drakenkaart wordt getrokken


Wanneer je in het Schaduwrijk bent en de Drakenkaart trekt, dan trek je willekeurig één van de vier - of zes als je het tweede spel van de reeks hebt - beschikbare draken. Deze draak is nu ook een monster en moet je in één keer verslaan, en het spelen gebeurt vanaf nu net iets anders.

Monsters, en uiteraard de draak, die niet verslaan zijn gaan niet naar de aflegstapel, maar blijven liggen - er komen dus steeds versterkingen bij wanneer een nieuwe locatie omgedraaid wordt. De andere monsters zullen de draak ook beschermen, dus je zal die eerst moeten verslaan, alvorens de draak te bevechten. Als alle andere monsters, behalve de draak, niet verslagen zijn, wordt de actieve speler gewond en gaat alle getrokken uitrusting verloren. Als de monsters, behalve de draak, wel verslagen worden, dan ontvangt de actieve speler wel de omdraaide uitrusting.

De spelers winnen wanneer ze de draak verslaan. De spelers verliezen als:
  • er iemand een nieuw personage moet nemen, maar de stapel is op;
  • wanneer er geen personages meer zijn in het Schaduwrijk;
  • wanneer je geen nieuwe locatie kan omdraaien in het Schaduwrijk.




Materialen


De materialen bestaan uit kaarten (57,5 x 89; standaardkwaliteit) en dikke kartonnen muntjes.

Conclusie


Once Upon A Dragon is een leuk coöperatief spelletje waarbij je de jongsten, wegens de taalonafhankelijkheid, kan betrekken. Het spelletje duurt niet heel erg lang en is een mooie intro tot het dungeon crawler-genre of kan gerust als filler gebruikt worden. De personages hebben elk hun specifieke statistieken en het is soms afwegen en overleggen wie welk monster zal bevechten. Het gebruik van de uitrusting moet ook in het oog gehouden worden, want een inventory heb je niet bij en elk object kan slechts eenmaal gebruikt worden.

Overzicht


Speelduur 30-40 minuten
Aantal SpelersEén tot vier
MoeilijkheidsgraadGemakkelijk
Voor wie?De vermelding is 8+, maar jonger gaat ook wegens de taalonafhankelijkheid


Wij danken Jumping Turtle Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.

Steun playstationclan.be