Baby Clues

Baby Clues

In Baby Clues moet je ervoor zorgen dat je de ware identiteit van je medespelers te weten komt, om zo die kostbare papflesjes te verzamelen. Een roze wolk of niet? Dat lees je hier!

 

Doel van het spel


Je moet de identiteit van je medespelers ontdekken, terwijl je zelf tracht te ontsnappen en op deze manieren papflesjes winnen. Wie het eerste vijf flesjes heeft vergaard, wint het spel.

Setup


Iedere speler krijgt een overzichtskaart - te herkennen aan de negen afgebeelde identiteiten. De negen identiteitskaarten worden geschud en iedere speler krijgt er eentje die hij verborgen houdt voor de andere spelers. De resterende worden naast het speelveld gelegd. De aanwijzingskaarten worden geschud en er worden er vijf open gelegd. De resterende kaarten vormen een gedekte trekstapel. De zes aanwijzingskaarten - met gele achtergrond - en de papflesjes worden in de buurt gelegd. Er wordt een eerste speler gekozen.



Spelverloop


In een speelbeurt kan je kiezen uit vier verschillende acties.

Neem een aanwijzing


Je neemt één van de aanwijzingskaarten en plaatst deze voor je. Je moet luidop zeggen welke kaart je neemt. Je moet er wel op letten dat je een kaart neemt waarvoor jouw baby - of identiteit - niet bang van is. De vampierbaby heeft niet zo graag knoflook en de frankenbaby heeft het minder voor de gom. Je mag ook niet tweemaal dezelfde aanwijzing nemen, je mag dus geen twee gommen of niet tweemaal de knoflook voor je liggen hebben. Als er minder dan vijf kaarten liggen worden de open kaarten aangevuld tot er vijf liggen.

Op sommige aanwijzingen staat er ook nog een extra icoontje:
  • Ronde pijl: je mag opnieuw aan de beurt;
  • Vergrootglas met kaarten (rondneuzen): je bekijkt de bovenste twee kaarten van de stapel identiteitskaarten en plaats deze onderaan de stapel;
  • Vraagteken: je mag een medespeler een ja/nee vraag stellen naar keuze waarop die eerlijk moet antwoorden. Een variant hierop kan zijn dat je in het geheim een roze (ja) of blauwe (nee) papfles geeft. Op die manier zijn de andere spelers niet op de hoogte van het antwoord.


Neem een ontsnappingskaart


Wanneer je geen aanwijzing wil of kan nemen, mag je een ontsnappingskaart - kaart met gele achtergrond - nemen. Denk eraan dat je niet tweemaal dezelfde ontsnappingskaart mag nemen.

Als je acht verschillende kaarten voor je hebt liggen, dan ben je ontsnapt! Je toont je geheime identiteit. Daarna neem je al je aanwijzingskaarten die je schudt en onderaan de stapel aanwijzingskaarten legt, en je legt je ontsnappingskaarten terug bij de andere. Hierna trek je een nieuwe identiteit en ontvang je drie papflesjes min het aantal ontsnappingskaarten. Ontsnap je en heb je twee ontsnappingskaarten in je bezit? Dan ontvang je slechts één flesje!

Verschoon je luier


Ligt er niets wat je wil nemen? Dan kan je ervoor kiezen om twee extra kaarten van de trekstapel in het midden te leggen, bovenop de eventuele vijf die er al liggen. Hierna is je beurt voorbij.

Een variant hierop is het vervangen van de vijf open kaarten.

Ontmasker een andere speler


Denk je te weten wie één van je tegenspelers is? Dan neem je een aanwijzing die voor je ligt en die geef je aan die tegenstander. Hierop kunnen er twee dingen gebeuren:
  • Je was correct: je ontvangt twee papflesjes; de medespeler onthult zijn identiteit, voegt deze toe aan de stapel identiteitskaarten, schudt deze en neemt een nieuwe identiteit, de aanwijzingskaarten worden geschud en onderaan de stapel aanwijzingskaarten gelegd.
  • Je was fout: de tegenstander ontvangt de aanwijzingskaart en legt die bij de rest van zijn aanwijzingskaarten. De beschuldigde speler krijgt één papflesje ter compensatie van de beschuldiging. Let op: heeft deze speler dan acht verschillende kaarten, dan zal die ook onmiddellijk ontsnappen!


Heb je per ongeluk een aanwijzing genomen die je eigenlijk niet mocht nemen? Dan wacht je tot je aan de beurt bent, neem je een nieuwe identiteit en moet je drie papflesjes afgeven!

Twee spelers


Je kan ook het spel spelen met twee spelers, maar daarvoor moet je eerst alle kaarten waar een luier op staat afgebeeld uit de stapel aanwijzingskaarten verwijderen.



Materialen


De kaarten zijn van degelijke kwaliteit en van een standaard formaat. De papflesjes zijn gemaakt uit hout en zijn stevig, mooi en robuust.

Conclusie


Hoewel de kaarten simplistisch zijn van aard, en het onderwerp van het spel 'baby's' zijn, is dit niet echt een kinderachtig spel. Het komt erop aan om zand in de ogen van de tegenspeler te strooien, tactisch om te springen met bepaalde mogelijkheden en kaarten, en goed af te wegen wat je eventuele winst of verlies is.

Overzicht


Speelduur 10 minuten
Aantal SpelersTwee tot vier
MoeilijkheidsgraadOp het doosje wordt 8+ vermeld, maar jonger is zeker mogelijk
Voor wie?Niet voor de kleinsten (6-) wegens de kleine materialen, maar voor de rest: iedereen


Wij danken Jumping Turtle Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.

Steun playstationclan.be