Scarlet Nexus

Scarlet Nexus is onlangs uitgebracht en brengt ons een game waar hyperconnectiviteit centraal staat. Lees hier onze ervaringen.

Nog voor het starten van de eigenlijke game krijg je de keuze: kies je Yuito of Kasane, elk met hun eigen vechtstijl en achtergrond. Wij kozen om het verhaal van Yuito te ervaren, in een parallelle wereld in de nabije toekomst, waar quasi elke mens met elkaar verbonden is.

Yuito Sumeragi komt uit een welgestelde familie: één van zijn voorvaderen was een belangrijke persoon. Zijn vader is hoofd van de stad en zijn broer heeft een belangrijke functie. Toch kiest hij ervoor zich aan te sluiten bij het OSF (Others Suppression Force), omdat hij ooit gered werd door een knappe dame die deel uitmaakte van die dienst. Die 'Others' zijn vreemde wezens die een belichaming zijn van een combinatie van planten, voorwerpen, en hier en daar zelfs een ledemaat. Die wezens vallen meestal uit het niets één van de megasteden aan op zoek naar de hersenen van mensen.

Het verhaal heeft genoeg om het lijf om je gekluisterd aan je scherm te houden. Zelfs als je weinig voeling hebt met het animegenre, kan je hier wel je plezier uit halen. Het verhaal zit vol met mysterie. Helaas is de verhaalvertelling niet echt 'Westers'. Je krijg steevast moeilijke namen en benamingen naar je hoofd gesmeten die de eerste keer bitter weinig voor je betekenen.

In die nabije, dystopische toekomst hebben zo goed als alle mensen 'bovennatuurlijke' krachten, uitgelokt door de technische vooruitgang en ontdekkingen in de hersenen. Yuito en Kasane hebben telekinetische krachten: zij kunnen objecten door de lucht laten vliegen, liefst richting de Others.

Daarnaast hebben zij een regulier wapen, zoals een zwaard, en kunnen zij de combo's van telekinetische krachten en zwaardaanvallen vlotjes na elkaar uitvoeren. In Scarlet Nexus vecht je zelden alleen. Je zal meestal vergezeld worden van teamleden van je eenheid, die ook elk hun eigen krachten hebben: pyrokinese, onzichtbaarheid en zelfs visioenen in de toekomst zijn niet uitgesloten. Je bent met je teamleden verbonden door SAS: een soort onzichtbare draad. Die stelt je in staat om de krachten van je teamleden (tijdelijk) te gebruiken. Merk je bijvoorbeeld dat een sterke Other kwetsbaar is voor vuur, dan is pyrokinese wel handig, of verstopt die zich in de mist, dan kan je gebruik maken van visioenen.

Die SAS-aanvallen kan je nog uitbreiden. Wanneer je in de hide-out bent, kan je de band met de verschillende leden versterken. Dit gebeurt door het geven van cadeaus, die je kan krijgen in de plaatselijke winkel. Dan begint er een nieuwe 'episode'. Jammer genoeg omvat die niet veel meer dan gewoon wat luisteren naar wat de ander te zeggen heeft, en je hebt wel vaak de neiging om gewoon 'skip' in te houden.

Yuito en Kasane blijven uiteraard niet die jonge rekruten. Zij kunnen zich versterken door andere wapens te kopen en uit te rusten, hun plug-ins veranderen (die bonussen met zich meebrengen) en je kan je wapens ook, hetzij beperkt, opwaarderen. Daarnaast zal je doorheen de game verschillende nieuwe vaardigheden en de daarbij horende skill trees vrijspelen. Op die manier kan je bijvoorbeeld nog wat meer plug-ins gebruiken, of bijvoorbeeld twee SAS-krachten tegelijkertijd activeren!

De grafische stijl doet veel denken aan games zoals Sword Art Online. Uiteraard heeft deze game zijn PS5-upgrade beet waardoor we weinig kunnen aanmerken op laadtijden, tussenfilmpjes en de grafische kwaliteit van de eigenlijke gameplay. De tussenfilmpjes die het verhaal uit de doeken doen, worden mooi afgewisseld tussen gewone anime, en stills waarbij de gezichten toch bewegen als er iets te zeggen is. Ondertussen hebben we al meer van dit type game achter de kiezen en we mogen zeggen dat we deze tot nu toe de betere vinden qua audio en video.

Deze Scarlet Nexus is een game die je steeds kan verrassen; hetzij door het verhaal, hetzij door de gameplay die opnieuw uitgebreid wordt, nieuwe vaardigheden die je leert en ga zo maar door. Animeliefhebbers zullen een mooie kluif hebben aan deze game, voor anderen is dit een mooie en overtuigende instap voor het genre.

• Verhaal vol plotwendingen
  • Gameplay goed uitgewerkt

• Soms wat te veel onuitspreekbare en moeilijk te onthouden namen