Brothers: A Tale of Two Sons

Brothers: A Tale of Two Sons werd onlangs - op 1 september - opnieuw uitgebracht op de PS4. Om deze veel geprezen game nog eens in het daglicht te plaatsen haalden we de PS3 versie nog eens boven. Blijft deze ingenieuze game na zoveel jaren nog steeds een aanslag op je emoties? Dat kan je hier lezen!

Verhaal - Two brothers on an adventure

Een zieke vader met twee zonen. De zonen zijn ten einde raad en leggen hem in een houten kar om zo te transporteren naar de plaatselijke medicijnman. Deze vertelt de zonen dat er niets meer kan helpen, behalve iets bij een geheimzinnige boom. De doodzieke vader ligt uitgeteld op wat een bed moet voorstellen. De zonen gaan op zoek naar de boom en beleven zo een emotioneel avontuur.

De game speelt zich af in het middeleeuwse Scandinavië. Tijdens het avontuur komen de jongens terecht in een wonderlijke wereld en ontmoeten allerlei mythische figuren, zoals trollen, reuzen en nog meer van deze. De gebeurtenissen in het verhaal zijn soms aangrijpend en trachten een indruk op je na te laten. En daar slaagt de game af en toe wel in, aangezien er hier en daar toch een ernstige wending in zit.

Gameplay - Simple and Ingeniuous

De gameplay is even simpel als ingenieus. Met alles aan de linkerkant (linkse knuppel, L2) bestuur je de ene broer, met alles aan de rechterkant, de andere broer. De camera kan je draaien door ofwel R1 ofwel L1 in te duwen. De jongens lopen, klauteren en springen automatisch. Echter bij het oplossen van bepaalde puzzels moet je de actieknop induwen (L2 of R2) zodat één van de broers, of beide een bepaalde actie uitvoeren.

De twee broers verschillen van elkaar in leeftijd, maar ook in lengte en kracht. En met deze eigenschappen zal je de verschillende puzzels moeten oplossen. Zo kan de ene gemakkelijk zware voorwerpen versjouwen en zal de ene de andere gemakkelijker omhoog kunnen tillen. Je zal er echter voor moeten zorgen dat beide broers steeds gelijktijdig op het scherm zijn, want op de afstand die ze van elkaar gescheiden zijn, zit een beperking.

Graphics & Sound - Mooi van ver ...

Grafisch gezien kunnen we de game in twee verdelen. Langs de ene kant heb je de panoramische beelden, die werkelijk mooi zijn om naar te kijken. De broer kunnen tijdens hun reis even pauzeren door op een bankje te gaan zitten en dan kan je genieten van de adembenemende omgeving. Langs de andere kant heb je de beelden waarbij de figuren en hun interacties centraal staan, en hier slaat de game de bal behoorlijk mis. De hoekige vormen van de jaren '90 komen terug en het detail verdwijnt. Jammer, want dit had een meerwaarde kunnen zijn.

Het geluid van de game is werkelijk subliem. Er wordt geen gebruik gemaakt van taal (of toch geen die ik ken) of ondertitels. Zo worden emoties zoals verwondering, bezorgdheid en vele meer weergegeven door een menselijk geluid, waarvan de intonatie veranderlijk is - iedereen kent wel de intonatie die hij/zij aanneemt als hij/zij verwondert is, of paniekerig, men neme hetzelfde, maar dan zonder de taal.

Naast de geluiden van de personages is de achtergrondmuziek steeds goed gekozen en dompelt je als het ware onder in een mythisch sprookje, opdracht zeker en vast geslaagd.

Conclusie - Storytelling

Het is zeer duidelijk dat deze game een (goede) poging doet om een verhaal te vertellen. De gameplay is goed, het is wel wat anders, al zal de hardcoregamer zich hier wat bedrogen voelen, het voelt wat té simpel aan. Echter is het niet hier waar de game zijn nadruk op wil leggen. Het legt de nadruk op de gevoelens tussen de broers, en ook op de non-verbale, maar blijkbaar wel universele communicatie tussen mensen. Deze game speel je uit op een viertal uurtjes en dat is voldoende.

• Mooi verhaal en setting
  • Goed geluid en verzichten

• Personages van dicht zijn abominabel