Ghost Recon Wildlands

Met Ghost Recon Wildlands wil Ubisoft volop de coöperatieve kaart trekken. Je kan met maar liefst drie anderen het Zuid-Amerikaanse Bolivia onveilig maken. Veilige zet of niet? Dat lees je hier!

El Sueño has a dream... Al is deze minder nobel dan je zou denken. Deze uit de kluiten gewassen kartelleider wil een narcostaat stichten in het Zuid-Amerikaanse Bolivia. Uiteraard reageert de regering op passende wijze met de oprichting van Unidad, een speciaal opgerichte eenheid. Jammer genoeg besluiten zij om niet alleen ten strijde te trekken tegen het kartel, maar zijn ook zij verantwoordelijk voor de onderdrukking van het gewone volk. Tegen zoveel onderdrukking, en uiteraard naar latino-gewoonte, wordt er al snel een rebellengroepering uit de grond gestampt.

Jij bent één van de (Amerikaanse) Ghosts. Het is jouw  - teams - missie om het kartel zoveel mogelijk schade toe te brengen zodat zij uit elkaar vallen. Hiervoor moet je elk van de 21 provinciën innemen, en deze van hun leider 'ontdoen', dit met alle mogelijk middelen, en eventueel met wat hulp van de rebellen. Ben jij klaar voor de klus?

Zoals je al tussen de regels kan lezen stelt het verhaal op zich weinig voor, vooral omwille van de omvang van de map (lees: tijdsduur) en de vele bazen, luitenants, enz. die je moet verslaan. Hierdoor zal je de subtiele nuances missen, of gewoonweg vergeten zijn.

De gameplay is uiteraard waar het om draait in deze game. Je merkt al snel dat deze game gemaakt is om in co-op te spelen. Je kan met z'n vieren ten strijde gaan tegen het kartel, of gewoon de lokale bezienswaardigheden ... euhm bezichtigen. De game begint met het maken van je personage, en hierin kan je vrij ver gaan. Van het gedeelte waar je je gezicht kiest, tot de stickertjes die je op je rugzak plaatst. Littekens, tatoeages, zonnebrillen en zelfs een kogelvrij gezichtsmasker, wat ons doet herinneren aan onze betere sm-avonturen.

Teamspel - Geen Katje Om Alleen Aan Te Pakken

Wat al snel opvalt bij deze game is de verschroeiende moeilijkheidsgraad. Ga je alleen, of zelfs met twee doorgewinterde gamers aan de slag, dan zal je snel merken dat vooruitgang boeken geen sinecure is. Hier geldt dan zeker de slogan 'Hoe meer zielen hoe meer vreugd' ... en hoe gemakkelijker de game wordt. Je kan je missies, die je kan selecteren op de zeer grote map, op verschillende manieren aanpakken. Het spreekt voor zich dat hoe groter je team is, des te meer mogelijkheden je hebt.

Het is aangeraden om eerst wat vijanden te 'taggen' met je verrekijker of je drone. Eén van de andere spelers kan er dan bijvoorbeeld voor kiezen om die opponenten met zijn snipergeweer - uiteraard met geluidsdemper - om te leggen. Wanneer je toch ontdekt zou worden (en geloof me, in 95 % van de gevallen zal het zo zijn) kunnen de spelers met het zwaardere geschut aan de slag. Iedereen kan namelijk 'slechts' twee wapens en een pistool meenemen. Het is aan jullie om een zo gebalanceerd mogelijk team samen te stellen, door onder andere te kijken naar de sterktes en zwaktes van ieder individu.

Aangezien het om een grote map gaat, zal je veelal - met z'n allen - in een voertuig van punt A naar punt B reizen. Gelukkig zijn er al snel de zogenaamde 'Rally Points', waar je naartoe kan teleporteren, of je kan dit doen naar één van je teammaten. Dit spaart je heel wat tijd uit en is onontbeerlijk in deze game.

Wanneer je samen de (hoofd)missies aanpakt, is het wel best om deze ook uit te spelen. Zo zal de voortgang van een deel van de missie niet worden opgeslagen naar de speler die het spel vervoegt. Dus eens je eraan begint, is het beter om het klusje af te maken.

Intel, Supplies en nog meer Collectibles

Er is heel wat te doen in Bolivia. De map is letterlijk bezaaid met nevenactiviteiten die, wanneer je ze tot een goed einde brengt, ervoor zorgen dat je meer hulp van de rebellen mag verwachten. Op die manier kan je bijvoorbeeld een mortieraanval oproepen wanneer je je in een hachelijke situatie bevindt. Naast de nutsvoorzieningen, die je moet markeren en informatie die je kan vergaren, zijn er ook nog een hoop opwaarderingspunten te vinden. Deze stellen je dan in staat om nieuwe vaardigheden of uitrusting vrij te spelen. Geen zin meer in missies of het vergaren van die vele collectibles? Dan kan je er ook gewoon voor kiezen om de map te verkennen op eender welke manier die je maar wilt. Te land, ter zee of in de lucht, alles is mogelijk.

De grafische kwaliteit van deze game is zeker niet van de minste, zeker gezien de omvang van de map, en omdat het inladen van het spel nu éénmaal moet gebeuren. Op die manier kan je een heel gebied doorkruisen, zonder ook maar even te moeten wachten. Jammer genoeg kom je in deze game op het moment van schrijven wel nog wat glitches tegen: een been van een soldaat dat zijn weg gevonden heeft door een muur, vensters die niet breken wanneer je er een kogel door jaagt, of wanneer je tegen een stoeltje aanloopt dan kan dit gedeeltelijk verdwijnen in een muur. Akkoord, het zijn misschien niet de sterkste muren, maar dit lijkt me toch onrealistisch.

Een soundtrack is afwezig in deze game - tenzij je dat ene liedje op de radio meerekent. De geluidseffecten daarentegen zijn alom aanwezig en best te smaken. Het geluid van je motor, het gezoem van je boot, en uiteraard, de vele kogelschoten die je zal horen. Jammer genoeg zullen de Ghosts meermaals hetzelfde zeggen. Als je de eerste keer "shitballs" hoort is het nog amusant, maar op een tijdje denk je toch dat je personage op intellectueel vlak wat achter is.

Deze Ghost Recon Wildlands legt vooral de nadruk op de gameplay: vrijheid en een feilloze co-op-ervaring zijn hierin onontbeerlijk. Qua verhaal mag je je verwachten aan een Hollywoodiaans scenario, en op audiovisueel vlak is alles oké, toch springt er niets bovenuit. De vele bugs en glitches die de game rijk zijn, doen er ook geen goed aan. Je koopt en speelt deze game vooral als je nog met drie andere malloten Bolivia wil onveilig maken, en gebruik wil maken van de vrijheid die de game je biedt.

• Feilloze co-op-ervaring
  • Lange speelduur

• Sommige voortgang / verzamelobjecten zijn niet gedeeld