Uncharted Trilogie

Binnenkort krijgen we waarschijnlijk nieuws omtrent de nieuwste Uncharted op Playstation 4. Vooraleer we opgaan in het nieuws rond deze game, blikken we even terug op de sublieme Playstation 3 reeks, die een mijlpaal werd voor huidige en toekomstige action-adventure games.

Uncharted, letterlijk vertaald betekent dit “niet in kaart gebracht”. Best een ideale titel voor games die streken aandoen zoals het mythisch Boeddhistische koninkrijk Shambhala en de verloren woestijnstad Ubar. Streken waar weinig man ooit voet aan land heeft gezet, en al wie het ooit probeerde leefde doorgaans niet lang genoeg om het na te vertellen. Je zou voor minder, gamer (of simpelweg dromer) zijnde, geprikkeld worden om op verkenningstocht te gaan. Weinig kans dat er ooit iemand van ons een dergelijke reis zal ondernemen, dus bood Naughty Dog ons een driedelig alternatief voor. We kregen de kans om in de voetsporen te kruipen van schattenjager Nathan Drake, de stereotiepe avontuurlijke actieheld steeds op zoek naar een volgende schatkamer. Als we Nathan Drake vergelijken met een ander figuur, dan komen we snel uit bij Indiana Jones, en de gamereeks is eigenlijk nog het best te vergelijken met de gelijknamige filmreeks.

In het eerste deel (Drake’s Fortune), gaat Drake op zoek naar El Dorado (de gouden man). Hij ontdekt de locatie van de graftombe van zijn overleden voorouder Sir Francis Drake (jawel, de ontdekkingsreiziger). Daar start een spoor van broodkruimels die hem hopelijk leidt tot de vondst van El Dorado. Tijdens dit avontuur krijgt hij de hulp van oude rot, Victor 'goddamn' Sullivan (Sully voor de vrienden) en reporter Elena Fisher. De antagonisten van dienst zijn Gabriel Roman en diens handlanger Atoq Navarro. Zij zouden het liefst van al de schat voor zichzelf houden…

Deel twee en drie zijn in se hetzelfde verhaal, enkel de antagonisten en de locatie veranderen. In Among Thieves wordt de avontuurlijke geest van Nathan Drake geprikkeld door een ontdekking van voormalige partner-in-crime Harry Flynn. Deze laatste beweert te hebben ontdekt waarom de reis van Marco Polo (jawel, de ontdekkingsreiziger) naar China slecht afliep. Marco Polo bleek op zoek te zijn naar de kostbare Cintamani steen. De locatie van deze steen is niets minder dan het prachtige oord Shambhala. Helaas, Harry Flynn (ingehuurd door krijgsheer Lazarević) verraadt Nathan Drake en opnieuw begint een dolspannende rat race vol actie en avontuur.

In Drake’s Deception ten slotte gaan Drake en Sully, bijgestaan door oude vrienden Charlie Cutter en Chloe Frazer, opnieuw op zoek naar een verloren stad. Deze keer blijkt dit te gaan om Ubar, beter gekend als de stad van duizend pilaren (een mythisch handelscentrum in de Rub Al Khali woestijn). Aan de hand van de notities achtergelaten door wederom Sir Francis Drake en Thomas Edward Lawrence, beter gekend als Lawrence of Arabia (nee, geen ontdekkingsreiziger, wel een Britse Schrijver en soldaat), gaat Drake op zoek naar de verloren gewaande stad. De opponenten die je deze keer belemmeren zijn Talbot en Katherine Marlowe.

Toegegeven, de plot van deze games lijkt weinig om het lijf te hebben, maar de presentatie maakt veel goed. Het verhaal wordt uitvoerig uit de doeken gedaan, er is voldoende ruimte voor dialoog tussen de personages en het is vooral de charme van diezelfde personages die de verhaalvertelling dat tikkeltje extra geeft. Zo is er de chemie tussen Nathan Drake en Elena Fisher, het brothers-in-arms gevoel tussen Drake en Sully, en de pittige punch-lines die afgevuurd worden richting antagonisten. Twijfel er niet aan, het verhaal wordt filmisch gebracht. De gamewereld heeft zijn Indiana Jones ontdekt.

Als we “Uncharted” even figuurlijk nemen, kunnen we dit ook beschouwen als onverkende regionen. Onverkende regionen op vlak van grafische pracht en detail, op vlak van gameplay en presentatie. Regionen die als dromer en gamer waarschijnlijk minder interessant zijn, maar waar een game ontwikkelaar als Naughty Dog graag mee flirt(te).

Third person shooter

In de basis is de Uncharted reeks een third person shooter. Op dit vlak verschilt het weinig van gelijksoortige games, maar dankzij de perfecte besturing steekt het boven de rest uit. Je kan steeds twee wapens dragen (een main weapon en een side arm), en switchen met andere wapens is steeds mogelijk met een druk op de driehoek toets. Om maar aan te tonen hoe vlot dit werkt, als je over munitie of een wapen rolt (en tijdens deze beweging tijdig op de driehoek toets drukt), dan kan je snel extra vuurkracht oprapen.
Een vuurgevecht in Uncharted is enorm dynamisch. De elementen die daartoe bijdragen zijn het snelle en vlotte coversysteem, de verticaliteit en variëteit in de omgevingen, het aanmoedigen tot close-combat, een snelle overgang tot een vuistgevecht en de mogelijkheid tot free-aim (kunnen schieten zonder richten). Het is dus niet de bedoeling om de hele tijd op dezelfde plek te blijven zitten. De uitstekende AI maakt dat stationair blijven überhaupt niet mogelijk is (althans op de hogere moeilijkheidsgraden). Op het einde van een vuurgevecht heb je alle hoeken van de kamer gezien.
Tijdens sommige levels krijg je de keuze om sluipenderwijs te werk te gaan. Het is zelden verplicht om deze stijl aan te nemen, maar voldoening geeft het wel. Net als de rest van de game werkt sluipen bijzonder vlot. Frustratie kom je hier zelden tegen.

You call this archaeology?

Een belangrijke element in de Uncharted reeks is de filmische ervaring. Nu en dan vervaagt de lijn tussen game en film en verhoogt op die manier het “wow” effect. Explosieve crashes, bloedstollende achtervolgingen, gevaarlijke klimpartijen, het draagt allemaal bij tot de spanning van de game. De mosterd voor deze “scènes” haalde Naughty Dog duidelijk bij films zoals Indiana Jones en James Bond. Zo leer je hoe je moet ontsnappen uit een zinkende (duik)boot, hoe je een vrije val moet overleven zonder parachute, hoe je een treinstel beklimt dat aan de rand van een klif bengelt, hoe je vlotjes ontsnapt uit een instortend gebouw… Op het einde denk je dan “Heb ik dit net gedaan?”

Fortune and glory, kid. Fortune and glory

Om nu en dan het adrenaline niveau te doen dalen, bevat de game enkele puzzel- en platformelementen. De puzzels zitten leuk in elkaar, maar zelfs een vijfjarige kleuter zou hier niet veel last mee hebben. Bij de platformelementen zijn klimmen, slingeren en laveren de voorname bezigheden. Saai zou je misschien denken, maar dan heb je het mis. Tijdens het klimmen dreigt frequent instortingsgevaar en kan je genieten van de grafische pracht die bepaalde verzichten je bieden.
Nathan Drake blijft natuurlijk in de eerste plaats een schattenjager, en om dat te benadrukken liggen er over de volledige game schatten verspreid (lees: ‘collectibles’). Deze schatten fonkelen als gouden lichtpuntjes op je scherm, en ze allemaal verzamelen is gelukkig geen eindeloos saaie taak.

Evolutie

Uncharted werd in het begin absoluut niet beschouwd als een grens verleggende game. Drake’s Fortune legde vooral de basis voor wat volgde, maar miste net dat tikkeltje extra om uit te blinken. Die extra touch kwam er met Among Thieves. Toen deze game op de markt kwam, werd dit beschouwd als de beste PS3 game van het moment. Het coversysteem werd geoptimaliseerd, stealth werd een belangrijkere component van de gameplay, er werd een tandje bijgestoken om de graphics tot de beste te maken van die tijd en vooral het “wow” effect werd prominent naar voor geschoven. Drake’s Deception ten slotte was niet meer die stap vooruit zoals Among Thieves dat was. Het was vooral een waardig vervolg met nadruk op behoud van datgene wat al was.

Online - Throw me the idol, I'll throw you the whip

Velen zullen waarschijnlijk van mening zijn dat een typische singleplayer game als Uncharted geen multiplayer behoeft. Dat ze liever een game als Battlefield of Call of Duty online spelen. Toch zouden ze deze creatieve online modus beter een kans geven, want Naughty Dog schotelde ons geen mager toemaatje voor, maar een waardige surplus, die voor velen de speelduur vlotjes kan verdubbelen.
Online kan je kiezen voor een coöperatieve of competitieve sessie. De coöp missies voegen een fictieve verhaallijn toe aan het geheel, die volledig los staat van het singleplayer verhaal. Je speelt deze missies met twee of drie spelers en samenwerking is een must. Naast een verhaallijn kan je ook je team skills testen in een coöp arena waar je tien reeksen van vijanden moet verslaan.
In de competitieve multiplayer kan je kiezen voor een gamma aan modi: free-for-all, team deathmatch, elimination, plunder (‘capture the idol’), en objectives (een combinatie van team gebaseerde games). Net als in de singleplayer is een vuurgevecht enorm dynamisch. Gamers die er in slagen de omgeving in hun voordelen te buigen zullen gauw de bovenhand krijgen. Om het geheel wat pittiger te maken, kan je kiezen uit twee perks en een speciale gave. Dit kan variëren van de gewoonlijke ‘increased aim’ en ‘extra ammunition’ tot de iets ludiekere ‘cursed idol’ en ‘smoke bomb’.
Kortom, de singleplayer is al voldoende om deze games te kopen, maar bij Among Thieves en Drake’s Deception krijg je er nog een tweede game bij onder de vorm van een online luik. Wie doet beter?

Graphics and sound

Wil je de beste graphics zien die op de Playstation 3 beschikbaar zijn, dan moet je Uncharted gespeeld hebben. Zelden werden vuur, water, sneeuw, zand en licht beter in beeld gebracht. Op het strand en in de woestijn kan je de zandkorreltjes tellen. Water en vooral de dynamiek ervan kwamen nooit realistischer over. Als je van een verlichte ruimte in het donker loopt, dan wordt je even verblind, alsof je ogen moeten wennen aan de verminderde lichtintensiteit. Net echt! Daarnaast is de interactie van Drake met de omgeving ongezien. Kom je in de buurt van een wand of sta je in cover, dan zoekt Drake steun bij het dichtstbijzijnde object. Staat dit object daarentegen in brand, dan zal Drake het vuur dat op zijn kleren is overgegaan proberen uitslaan.
De lijst met details kan zo eindeloos doorgaan. Speel je de game (opnieuw), geef dan vooral je ogen de kost om de technologische hoogstandjes van deze game te bewonderen.

De Soundtrack van de game werd gecomponeerd door Greg Edmonson (ook gekend van de muziek uit de TV serie ‘Firefly’). In elke game zoekt de muziek sferen op karakteristiek voor de regio die werd aangedaan. In Drake’s Fortune wordt de sfeer van de tropische eilanden versterkt door de soundtrack aan te kruiden met muziek van lokale volkstammen. Among Thieves speelt zich vooral af in Nepal. De muziek lijkt daardoor wat hol en zwaar (nijgend naar het geluid van een didgeridoo). In Drake’s Deception ten slotte werd er gebruik gemaakt van opzwepende Arabische muziek.
Maar wat menig fan al lang kan meefluiten is het hoofdthema van de game.

Heb je een Playstation 3, maar nooit een Uncharted gespeeld? Dan moet er iets met je schelen, en ga je best zo snel mogelijk naar de (online) shop. Heb je geen Playstation 3, dan is deze reeks een voorname reden om er een aan te schaffen.

• Grafisch enorm gedetailleerd
  • Hoofdpersonages waarmee je je kan verinnerlijken
  • Gevarieerde en innovatieve gameplay
  • Uitgebreide multiplayer
  • Hoort bij het beste dat ooit uitkwam op de PS3

• Cliché bad guys
  • Deel één net onder het niveau van de volgende twee

Vooruitblik op Uncharted 4

Nog niet zo lang geleden werd Uncharted 4 aangekondigd. Ook deze keer zal Naughty Dog de ontwikkeling op zich nemen, exclusief voor PS4. In de aankondigingstrailer horen we een man aan het woord die vermoedelijk de volgende antagonist zal zijn. Voor de rest is het koffiedik kijken, al vind je nu op youtube al enkel filmpjes vol gespeculeer. Dit toont maar aan hoeveel fans deze franchise achter zich heeft gescharreld.
Laat ons vooral hopen dat Naughty Dog verder zal gaan in het verkennen van 'uncharted territory'. En dat het niet verkeerd gokt door geen nieuwe IP te ontwikkelen.

9/10
9.5/10