Little Big Planet 3

Little Big Planet is door de jaren heen uitgegroeid tot een van Sony's vaandeldragers. Is de inspiratie na de eerste twee delen, een kartgame en een game op de handheld opgedroogd, of komen de ontwikkelaars met enkele vernieuwingen?

Verhaal - Bunkum, de wereld van de creativiteit

Jij, Sackboy, wordt door ene Newton naar Bunkum getransporteerd. Newton vertelt je dat in een ver verleden de wereld geteisterd werd door de titanen. Zij wilden alle creativiteit uit de wereld absorberen. De titanen werden gevangen genomen door drie legendarische helden, maar 'iemand' is van plan om deze kwelling weer los te laten op de wereld. Jij besluit hem te helpen om de dreiging een halt toe te roepen. Op het moment van de waarheid blijkt dat Newton je gebruikt heeft om zelf de titanen los te laten. Wanneer hij dit doet nemen de titanen bezit van hem, met alle gevolgen van dien. Het is plots jouw taak om orde te scheppen en het kwade ongedaan te maken.

Zoals je kan lezen is dit het typische heldenverhaal, zoals we dat kennen uit zovele games. Het is je plicht om de legendarische helden te laten ontwaken, zodat zij je kunnen helpen de titanen opnieuw op te sluiten. Deze drie helden zijn: Oddsock, Toggle en Swoop.

Deze Little Big Planet gebruikt zowel tijdens het spelen, als tijdens de tussenfilmpjes, gesproken taal, en dit is nieuw in de reeks. De besturing is ook wat uitgebreider dan de vorige games. Zo kan je op muren klimmen met R1, en bepaalde wapens selecteren met behulp van een soort wapenwiel via de driehoekstoets. Deze besturing is zeer gebruiksvriendelijk (lees: kindvriendelijk). Naast de verhaalmissies kan je ook nog andere kleine levels doorkruisen om de verschillende personages van Bunkum te helpen. Deze kan je opvatten als een vorm van zijmissies.

The New Guys

Door het introduceren van de nieuwe helden worden er ook nieuwe gameplay-elementen toegevoegd. Zo kan Oddsock heel snel lopen en 'wall jumpen', Toggle kan zichzelf groter of kleiner maken (dus ook zwaarder of lichter) en Swoop is een soort vogel, dus kan hij de levels al vliegend doorkruisen.

The Community

Het is goed dat je al je progressie van de vorige games kan inladen, hierdoor zijn al je verzamelde stickers, motieven, en andere hebbedingetjes voor je beschikbaar. Daarnaast kan je nog steeds je eigen levels samenstellen, delen en de gemaakte levels van anderen downloaden en spelen. Het is duidelijk dat de reeks steeds meer en meer deze joker trekt. Je zelfgemaakte levels kunnen nu in plaats van drie, 16 'lijnen' bevatten die je kan volstouwen met allerlei voorhanden materiaal. Ook kan je nog steeds alle levels, gemaakt voor LBP en LBP 2, inladen en spelen.  Hierdoor wordt de speelduur een stuk langer dan enkel de verhaalmissies van de game.

Bugs, bugs, bugs

Jammer genoeg wordt de game geteisterd door een hele resem bugs. Zo zijn er de ontelbare framerate drops, en nog veel meer als je met meerdere gamers speelt. Deze drops zijn vrij nefast voor de gameplay, vooral wanneer die zich elke 10 seconden manifesteren. Een andere bug is er eentje van enorm formaat. Zo moet je op een bepaald moment knikkers naar een standbeeld brengen, maar dit standbeeld blijkt plots verdwenen te zijn. Het allerlaatste wat een gamer wil doen, moest gedaan worden: de savefile verwijderen en de game opnieuw starten. De geteste versie is degene op PS3, maar dit kan sowieso niet in tijden van vandaag, en vroeger zouden deze ook al met de vinger gewezen worden. Het is mijn indruk dat dit één van de minst stabiele games uit de reeks is. De ellenlange laadtijden zijn we ondertussen gewoon, maar vanaf dan zou alles toch vlot moeten verlopen.

Zoals in het voorgaande onderdeel besproken wordt de game geteisterd door framerate drops (ook na de eerste grote patch). An sich zijn de beelden wel OK, al is vrij duidelijk dat niet het onderste uit de kan wordt gehaald (voor de PS3). Een nieuw element qua beeld is de uitvergroting van het 3D-element van de game. Zo wordt er een nieuw gevoel van diepte gecreëerd, en dit kunnen we alleen maar aanmoedigen.

Het geluid brengt een nieuwigheid mee, al is het wel een kleine. Zo gaan de figuren in de game niet meer mompelen, maar wordt er gekozen voor een taal. Voor de rest is het geluid, zoals we weten van de reeks, kinderlijk (niet kinderachtig), en spreekt het de jongsten onder ons aan.

Conclusie - Onafgewerkte jeugdgame

Deze game richt zich omwille van zijn eenvoudig heldenverhaal, gameplay, graphics en sound naar de jongste gamers. Al zou ik deze game niet graag aan iemand geven, omwille van de vele bugs aanwezig in de game. De ellenlange laadtijden, de framerate drops en verdwijnende missie-objectieven waardoor je je game volledig moet herbeginnen zorgen eerder voor een vijf uur durende frustratie dan plezier. Wil je een Little Big Planet - game spelen? Neem dan nog eens het eerste deel ter hand.

• Nieuwe gameplay door nieuwe figuren
  • Eenvoudige besturing

• Zoveel bugs dat de game bijna onspeelbaar wordt