Destiny

Op deze game hebben we bijna anderhalf jaar gewacht. Is deze zo goed als de hype insinueert, of had deze het beter wat minder bont gemaakt?

Verhaal - From Guardian to Vanguard

Are we alone in this universe? Een vraag die doorheen de jaren pertinent gesteld wordt. Een vraag die aanleiding is voor vele sci-fi films, boeken en games. Een vraag waar tot op heden nog steeds geen antwoord op is. Maar wat als dat leven nu eens naar ons komt. En wat als dat leven vijanden in zijn zog meebrengt.

Dit leven kwam er in de vorm van de Traveller en luidde het begin in van The Golden Age voor de mensheid. Deze floreerde en koloniseerde onder meer andere planeten in ons zonnestelsel. De mensheid bouwde reusachtige monumenten op de andere planeten en maakte technologisch grote sprongen voorwaarts. Helaas kwam dit mooie liedje tot een einde tijdens een gebeurtenis die de geschiedenis in ging als The Collapse. De duisternis (de aartsvijand van de Traveller) kwam en vernietigde de kolonies der mensen, alsook de aarde. Hierdoor kwam er een abrupt einde aan The Golden Age.

Eenmaal in de huidige tijd; jij (een nobele onbekende) krijgt nieuw leven ingeblazen met de hulp van een Ghost, een zwevend robotje dat je later in de richting wijst die je zou moeten uitgaan. Wanneer je enkele vijanden vernietigd hebt, kan je door middel van deze Ghost een neergestort vliegtuig repareren. Hierna bezoek je de Tower en sluit je je aan bij de andere Guardians, wiens enige doel het verdrijven van The Darkness is.

Het verhaal begint veelbelovend, als een taart die je net in de oven steekt. Helaas eenmaal de taart uit de oven is stuikt hij in elkaar. Spijtig, want hij kon zo lekker zijn geweest als er wat meer moeite was ingestoken. In plaats daarvan kabbelt het plot verder tussen de vele actievolle missies, maar neemt het nooit echt het voortouw. Hierdoor verdwijnt het op de achtergrond en denk je soms "Why am I doing this again?". Tijdens je reizen ontmoet je wel enkele interessante figuren, maar een drastische wending neemt het verhaal nooit. Waar je in andere games een echte hoofdrol speelt, speel je in Destiny als Jos, de metser, een vergeetbare werkkracht.

MMORPG/shooter, what's in a name?

De game is een MMORPG/shooter. Maar wat is hij waard als RPG. Zoals het een RPG betaamt kies je eerst en vooral je uiterlijk. Gelukkig (of niet, afhankelijk van hoe je het bekijkt) heb je niet al te veel keuzemogelijkheden. Als ras heb je de keuze uit Human (een gewone mens), Awoken (een afgesplitst deel van de mensheid dat al een tijdje in de duisternis van het universum woont) en Mech (robot). Daarnaast kan je een aantal features aan je uiterlijk aanpassen; niet al te veel zodat hier zeker niet overdreven veel tijd in kruipt.

Een belangrijkere keuze is welke klasse je kiest (of althans mee begint want je kan drie verschillende figuren aanmaken in Destiny). Een eerste is de Titan, de tank van het gezelschap. Deze gebruik je voor up close and personal gameplay met shotgun en zware melee aanvallen. Ten tweede heb je de Warlock, de magiër in het gezelschap. Heeft eerder lichte armor, maar geneest redelijk snel. Deze kan gezien worden als het mid-range aanval type. Tot slot, de Hunter, de rogue, de specialist in stealth en lange-afstandsaanvallen. Choose wisely, of niet, want uiteindelijk kan je elke klasse één keer nemen.

Een belangrijke factor binnen het RPG milieu is het levelen.  Dit wordt zeker niet over het hoofd gezien, maar er ontbreekt toch iets. Eenmaal je klasse vastligt, heb je nog weinig bewegingsruimte in de skills die je kan kiezen. Je speelt je skills vrij door meer xp te verzamelen, maar eenmaal voorbij een bepaald level, heb je een vaste skillset en kan je je vaardigheden alleen sterker maken. De enige vrijheid die je hebt, is bijvoorbeeld het soort granaat kiezen waar je mee wil spelen.

En tot slot, misschien wel het belangrijkste, de loot.  Wie zich soms in RPG-kringen bevindt, zal dit zeker weten. Niets belangrijker dan dat ene item, dat net iets sterker is dan hetgeen je al hebt. Ook dit kon niet in Destiny ontbreken, maar opnieuw kon het wat uitgebreider. De enige items die je kan verzamelen zijn je verschillende stukken armor en je wapens. Hoewel het voldoend werkt om dat nieuwe glimmende voorwerp te vinden waarmee je net iets sterker bent, toch is die voldoening beperkt. Want vind je het niet, dan haal je het toch gewoon uit de winkel. Dat gezegd zijnde, er zijn uiteraard enkele specials waar je naar zal moeten zoeken.

Als RPG scoort Destiny zeker niet slecht, het kon allemaal iets uitgebreider maar is waarschijnlijk beknopt genoeg gehouden om de shooterfans niet voor het hoofd te stoten.

A good cause finds weapons to defend it.

Tijdens de missies heb je de keuze uit drie verschillende wapens, die zich zowel op de PS4 als via Remote Play op de Vita vlotjes laten hanteren. Je main weapon, dat praktisch nooit zonder munitie valt, varieert van de automatisch assault rifles tot de single-shot wapens zoals hand cannons en scout rifles. Je secondary weapon (beperkte groene munitie) valt onder de categorie "one shot kills", ten minste als je level hoog genoeg is. Dit zijn de shotguns, sniper rifles en fusion rifles. Je heavy weapon (zeldzamere paarse munitie) gebruik je om veel schade aan te richten in korte tijd, maar dien je beredeneerd te gebruiken om niet op het verkeerde moment zonder deze munitie te vallen. Hierbij heb je nog de keuze tussen de rocket launcher en de machine gun.

Gamemodi

De basis van Destiny vertrekt vanuit de Story mode. Alhoewel je deze alleen kan doorlopen, wordt de gamer duidelijk gemaakt dat het plezanter is met drie. Speel je deze verhaalmissies bijvoorbeeld alleen op de hoogste moeilijkheidsgraad, dan moet je al veel kunde en geduld tentoonstellen om alles succesvol af te ronden. Maar vele handen maken het werk lichter, dus je kan beter een paar vrienden uitnodigen om het verhaal door te spartelen. Terwijl je de verhaalmissies alleen kan spelen, is dat niet mogelijk bij de Strike missions. Hiervoor moet je online gamen (met Plus abonnement!) om te weten wat er achter schuilt. Zonde voor wie graag eens op z'n gemak door de levels kuiert, want het zijn juist deze missies die meestal het best ontworpen zijn, met een leuke boss-battle op het eind. Het laatste type missies in de Story mode zijn de zijmissies, waarbij je patrouilleert op één van de vier hemellichamen. Zo moet je gebieden verkennen of een lading vijanden onschadelijk maken.

Naast het coöp luik heb je ook nog een gedeelte voorzien voor PvP. In Destiny heet dit The Crucible. Speciaal aan deze PvP modi is dat je ze kan spelen met je figuur uit het verhaal, met alle wapens en harnas die je op dat moment bezit. Wegens een (groot) verschil in level tussen de verschillende gamers zou dit wel eens oneerlijk kunnen uitvallen, maar al bij al lijkt het behoorlijk uitgebalanceerd te zijn. Eenmaal in deze Crucible kan je kiezen uit zes verschillende gametypes:
  • Clash = team deathmatch: schiet op alles wat beweegt, behalve je teamgenoten.
  • Combined Arms: gebruik voertuigen om meester te worden van de veldslag.
  • Control: verover en verdedig drie controlepunten verspreid over het gebied.
  • Rumble = free-for-all: schiet op alles wat beweegt.
  • Salvage: gebruik je Ghost om oude relikwieën te veroveren en verhinder de tegenstanders van hetzelfde te doen.
  • Skirmish: eveneens een team deathmatch, maar met kleinere teams en de mogelijkheid om teamleden te reviven.

Graphics & Sound - To go where no man has gone before

Destiny neemt je mee op een ruimtereis naar een paar van onze dichtstbijzijnde terrestrische planeten. Zo start je verhaal op onze thuisplaneet, de aarde en ons bekendste hemellichaam de maan, om vervolgens langs te gaan op Venus en Mars. De aarde toont nog de restanten van een florerende menselijke cultuur, terwijl de maan symbolisch het graf van de aarde voorstelt. Hierdoor is deze laatste doods zoals een Egyptische tombe. Het terraformen op Venus was een zeer goed geslaagd experiment en dit resulteert in een knappe jungleplaneet, in tegenstelling tot het "zanderige" Mars. Wanneer je 's nachts omhoog kijkt kan je steeds een schitterende sterrenhemel aanschouwen.

De graphics van deze game mogen zeker gezien worden (pun intended). Alhoewel er al games zijn die grafisch iets beter zijn - deze zijn op enkele vingers te tellen - hoort deze game toch in het next-gen-vakje. We hopen dat dit de standaard wordt voor alle toekomstige PS4-games.
Met het geluid is niets mis, zo hoor je niet alleen de vijanden, maar ook sommige collectibles (als je goed luistert). Wanneer je bezig bent met een boss-fight wordt de muziek wel dreigender, maar een memorabele soundtrack ontbreekt.

Destiny is een schot in de roos als het aankomt op multiplayer fungehalte. Het speelt daarbij mooi in op de huidige marktvraag en biedt de gamers een ideale game voor een aangename multiplayerervaring zowel op competitief vlak, maar misschien nog meer op vlak van coöp. Dit uit zich nu al in indrukwekkende verkoopcijfers en het zet daarmee de trend voor het gamelandschap voor dit komende seizoen. Speel je de game daarentegen alleen, dan worden enkele gebreken duidelijk. De game zet in op de online gamer, maar wijkt daarbij niet af van de gekende shooterformules. Bovendien (los van de grote herspeelbaarheid) zijn de levels behoorlijk kort en repetitief.

Maar de grootste hiaat in de game is een gebrek aan een mooi verhaal. Vreemd genoeg ziet de ontwikkelaar blijkbaar niet in dat deze mooie setting gewoonweg smeekt om een verhaal van het niveau van een RPG als Mass Effect of een shooter als Bioshock: Infinite. In plaats daarvan wordt er, zoals bij de doorsnee Activision shooter, gekozen voor een plot secundair aan de gameplay waar een terroristische dreiging dient afgewend te worden. Voor een game die ontwikkeld werd met het grootste budget tot dusver, biedt Destiny heel veel fun maar te weinig inhoud en diepgang.

Destiny lijkt een beetje een slachtoffer te worden van een te groot marketingbudget, waardoor een goeie game veel negatieve commentaren zal krijgen omdat de lat te hoog werd gelegd. Gamers kregen hoge verwachtingen van deze game, die niet volledig ingelost worden. Het blijft een leuk spel waarvan je houdt als je graag schiet, loot en als je enkele online vrienden hebt die mee willen doen. De vraag rest of de game volgende maand nog steeds populair zal zijn.

• Oneindig lang (online) gamen
  • Grafisch wat next-gen moet zijn
  • Peter Dinklage (aka Tyrion Lannister) als stemacteur voor je Ghost, als je vindt dat zijn stem hierbij past