Guns, Gore and Cannoli

Een tijdje geleden mochten wij afzakken naar Crazy Monkey Studios en hun game uitproberen. Vandaag is deze beschikbaar op PSN, en wij mochten natuurlijk onze mening al vormen.

Verhaal - Welcome to Thugtown

De game situeert zich in de jaren '20 in het beloofde land Amerika. Voor de mensen die het niet weten, dit is de zwarte periode, ook wel gekend als de drooglegging. Vinnie Cannoli, een zware jongen in dienst van de maffia, wordt op pad gestuurd naar Thugtown om er ene Frankie 'The Fly' te zoeken. Jouw godfather - die verdacht veel lijkt op Marlon Brando uit de gelijknamige film - gaf je de opdracht om hem uit de klauwen te redden van een rivaliserende familie. Als Vinnie voet aan wal zet, lijkt het ergens misgelopen te zijn in Thugtown, deze is namelijk overspoeld door zombies. Wanneer de vlieg gevonden is, lijkt er wel wat meer aan de hand dan enkele losgelopen zombies.

De game, die je op zich uitspeelt op een vijftal uurtjes, staat bol van de actie en heeft genoeg afwisseling van locaties en plotwendingen om de speler aan de game gekluisterd te houden. Omwille van het vermijden van spoilers gaan we hier niet dieper op in.

Gameplay - 2D Action Game FTW

Deze 2D sidescrolling game laat zich heel gemakkelijk besturen. Zo schiet je en herlaad je met de rechtse schoudertoetsen, een granaatje of molotovje gooien doe je met de linkse. Met vierkantje en driehoekje ga je door de wapens die je bezit, met het kruisje spring je en met rondje geef je een zombie een schop, of kan je hendels activeren.

In deze game zal je niet hersenloos heen en weer moeten schieten. Hiermee kom je wel het eerste kwartier, en misschien het eerste halfuur door, maar dan zal je toch van tactiek moeten veranderen. Zo zijn er zombies die al rennend op je afkomen, ongehinderd door je pistool. Het is dan beter om gebruik te maken van een shotgunsalvo om deze op een veilige afstand te houden. Elke zombie kan je wel met een verschillend wapen stoppen, of in sommige gevallen, op afstand houden.

Tijdens je trip door Thugtown zal je het niet alleen moeten opnemen tegen verschillende soorten zombies (en wees gerust, hier zijn de ontwikkelaars zeer creatief geweest), maar ook tegen de gangsters van de rivaliserende familie, en zelfs het ongedierte dat zich in de riolen bevindt. De AI van de tegenstanders is ook niet van de minste, zo komen zij op zeer doelgerichte wijze op je af.

Naast de grote afwisseling in vijanden, heb je ook een grote diversiteit aan wapens. Je hebt de gebruikelijke pistolen en machinegeweren, maar ook de exotische wapens zoals een RPG, vlammenwerper en meer zware wapens.

Couch Co-op

Deze game is in eerste instantie ontwikkeld om samen met je vrienden te spelen. Je kan met z'n vier tegelijkertijd aan de slag, én share play wordt ondersteund. Jammer genoeg ontbreekt hier een online co-op, zodat je bijvoorbeeld met z'n drieën niet aan de slag kan.

Naast het doorlopen van de verhaallijn kan je ook met je vrienden, of alleen met AI-tegenstanders, de Versus Mode spelen. Hier zijn verschillende battle arena's waar je elkaar door het hoofd, maar ook andere lichaamsdelen kan knallen, en dit met de vele diverse wapens.

De cartooneske graphics die we voorgeschoteld krijgen zijn zeer karikaturaal gezien de tijdsgeest waarin de game zich afspeelt. De figuren en omgevingen zijn voorzien van harde lijnen, en de vele manieren waarop een zombie kan sterven worden mooi in beeld gebracht.

Waar de graphics goed zijn, doet het geluid er nog een schepje bovenop. Vooral de voice-overs zijn van een zeer hoog niveau. Deze laten zich ook niet alleen horen in de tussenfilmpjes, maar ook in sappige oneliners tijdens de gameplay. Zo waan je je direct in een Goodfellas-scene. Wanneer je de game aan het doorlopen bent, wordt je ook vergezeld van de typische Italiaanse deuntjes die recht uit menig maffiafilm of -serie kunnen komen.

Conclusie - Originele, Maar Vooral Leuke Game

Deze sfeervolle game heeft niet alleen een leuk, komisch getint verhaal, maar heeft ook een solide gameplay. Uiteraard kan je de game alleen spelen, maar je zal het meeste plezier halen uit deze game wanneer je met vrienden op de bank speelt, zowel in co-op of in de arena's. Het jammere aan deze game is dat je niet online met je vrienden aan de slag kan. Na een vijftal uurtjes zien we de eindgeneriek passeren, maar voor een game die slechts € 9,99 kost, is dit qua prijs/speelduur uiteraard voldoende.

• De sfeer
  • Variëteit aan vijanden/wapens
  • De prijs