Tamarin

Heb je nog nooit van het spel Tamarin gehoord? Dan is het nu je kans om onze review te lezen!

Een vreedzaam bos wordt verwoest door reuze-insecten, uitgerust met een hoop vuurwapens. Zo ook de leefwereld van onze vreedzame Tamarin, een soort aapje. De vreedzame aard van het aapje slaat om, en hij wil wraak ... Hij ontvangt al snel een eerste vuurwapen en gaat zo de insectenwereld tegemoet.

Concreet is Tamarin een third person shooter, met de nadruk op het vuurgeweld, want de diversiteit van de wapens staat wel centraal hier. Ondanks de eerder schattige look van het spel mag je de moeilijkheidsgraad zeker niet onderschatten. Het aapje kan maar enkele schoten incasseren of het moet het onderspit delven. Het tweede grote aspect van het spel is het zoeken van je weg doorheen de level. Hiervoor zal je af en toe simpele puzzels moeten oplossen, en gebruik maken van een platforming-principe.

Zoals eerder gezegd zal het aapje snel het loodje leggen. Gelukkig zijn er 'save-points'. Jammer genoeg zijn die op zo'n manier geïmplementeerd dat deze nadelig zijn. Op die manier kunnen er sommige dicht bij elkaar liggen, en je kan ze bovendien slechts eenmaal activeren. Je moet je weg zoeken doorheen levels, dus als je pech hebt activeer je laadpunt na laadpunt, en voor de rest van de level niets meer.

Op zich is er weinig mis met het audiovisueel gegeven, mocht de game gericht zijn op de jongere gamer onder ons. Meestal vreedzame omgeving en een kalmerend deuntje doet zijn werk, maar jammer genoeg staat dit haaks op de moeilijkheidsgraad. Misschien bewust, misschien onbewust, maar het mist wat zijn doel. De texturen zijn niet netjes afgelijnd en soms ervaren we hier en daar een glitch.

Tamarin is een kort spelletje die de andere kant kan tonen van schijnbaar vredelievende wezentjes. Geef ze een schietgeweer en een reden, en ze nemen op 'bloederige' manier wraak. Qua moeilijkheidsgraad voor een puber, qua look voor een zesjarige. Aan jou de keuze wie van je kinderen deze mag spelen.

• Keuze van wapens wordt op termijn groot

• Raar concept
  • Moeilijkheidsgraad en algemene sfeer komt niet overeen