Unravel 2

EA wist tijdens E3 met maar weinig verrassingen op de proppen te komen, maar zorgde wel voor een moment van vreugde door de release van Unravel 2 uit het niets aan te kondigen. Wij gingen meteen met het sprookjesverhaal aan de slag en penden ons verdict neer.

Unravel 2 breit (snap je hem) verder op het verhaal van de eerste game, maar kan je perfect zonder enige voorkennis spelen daar er buiten de intro geen enkele verwijzing naar het eerste deel zit. Yarny, het hoofdpersonage van dienst, lijdt aan schipbreuk en spoelt aan op een eiland. Daar komt hij een metgezel tegen, wat dan ook de grootste verrassing is in Unravel 2. Zo speel je de game voor het eerst met twee Yarny’s (een blauwe en een rode) en moeten ze samenwerken om de vele puzzels te overwinnen. Het verhaal lijkt dan ook meer bijkomstig te zijn in dit vervolgdeel, wat een spijtige zaak is. Leefde je nog mee met Yarny in deel 1 en zijn spirituele verbintenis met een personage uit de mensenwereld, krijg je amper vat op hetgeen zich op de achtergrond afspeelt in dit tweede deel.

Het belangrijkste is dus de gameplay in Unravel 2 en daar zit gelukkig alles snor. Het grootste pluspunt is meteen dat alle obstakels en puzzels worden overwonnen door het samenwerken van beide Yarny’s. Dat kan je alleen, door dan telkens van figuurtje te wisselen, maar ook met twee in co-op (enkel lokaal). Op deze manier spelen raden we dan ook aan, al is het niet alleen om samen na te kunnen denken hoe je een puzzel oplost, maar ook omdat het gewoon leuker is en sneller gaat.

Elke Yarny heeft zijn specialiteiten. De ene keer kan je een draadje wol lossen om zo naar een hoger gelegen gebied te springen en om je kompaan vervolgens hetzelfde obstakel te laten overwinnen.  De andere keer zal je elkaar dan weer moeten gebruiken als springplank, om nadien telkens ervoor te zorgen dat jullie allebei terug bij elkaar geraken. De game kent enkele gebieden om te overwinnen en gaat op die manier nooit vervelen.

Unravel was een ongezien meesterwerk op vlak van sfeer, graphics en geluid en daar moet het vervolgdeel niet voor onder doen. De omgevingen zijn eens te meer zodanig gecreëerd dat je jouw Yarny’s niet in de steek wil laten en hen echt doorheen de wereld wil bijstaan om hun doel te bereiken.

Unravel had alles; een uniek sfeertje, een uitdagende gameplay en een verhaal om U tegen te zeggen. EA heeft geprobeerd met Unravel 2 een game uit te brengen die meer van hetzelfde zou brengen, met dan als nieuwigheid dat je het verhaal met twee zou kunnen doorploegen. Dat plan kon goed uitdraaien, maar helaas is het verhaal daarvoor iets te afwezig. Unravel 2 blijft hoe dan ook een leuke game om samen met een vriend op de bank (op een niet zo hete zomerdag) uit te spelen.

• Co-op
  • Leuke nieuwe obstakels

• Verhaal ietwat afwezig