Hades

Pc-games die als pareltjes worden bestempeld en in de prijzen vallen zien we maar al te graag de overstap maken naar onze geliefde PlayStation-console. Het team achter Hades had echter grote schoenen te vullen, want kan deze Game of the Year ook schitteren op de PS4/5?

Hades vertelt het verhaal van Zagreus, zoon van de God van de onderwereld, die maar al te graag wil ontsnappen aan de helse wereld waarin hij vertoeft. Vader Hades heeft niet de beste band met zijn zoon, wat aan de hand van vele dialogen duidelijk wordt gemaakt. De prins is echter niet de enige bekende, want alle andere Goden - die veilig op Olympus vertoeven - maken ook hun intrede.

Allen zien ze Zagreus graag de overstap maken en de onderwereld inruilen voor een plek bij hen aan tafel (of aan het zwembad, omringt met wijngaarden…). Zagreus heeft thans andere intenties om zijn vader Hades te verlaten, maar staat niet voor een gemakkelijke opdracht. Vele vijanden zullen zijn pad kruisen en indien hij sterft, dan begint hij gewoon vanaf nul opnieuw aan zijn tocht. Gelukkig staat hij er niet alleen voor en zullen heel wat personages (waaronder alle Goden) hem willen helpen de overstap te maken. Maar wat staat er Zagreus nu exact te wachten?

Hades is van het roguelike-genre en combineert het leveldesign van een dungeon crawler met uitstekende vlotte gameplay. Je moet het spelen om effectief gewaar te zijn en we zijn dan ook blij dat de game zonder gebreken de overstap weet te maken naar de PS4 en PS5. Voor wie nog niet gekend is met het genre; in Hades ga je met Zagreus op tocht waar vele kamers (levels) staan te wachten vol vijanden. Deze tegenstanders komen in alle formaten (doodskoppen, bommenwerpers, laserkristallen, wijndrinkende spoken, Hercules-ripoffs, etc) en kan je te lijf gaan met wapens die Zagreus kan vrijspelen en power-ups die door de vele Goden worden voorzien. Sterf je, dan begin je terug vanaf 0, maar (en daar zit net het leuke aan Hades) met behoud van de items (coins, sleutels, etc) die je tijdens je zoektocht reeds wist te verzamelen. Zo kan je met die sleutels onder meer nieuwe wapens aankopen en de levels opnieuw, maar dan sterker, trotseren.

Ontwikkelaar Supergiant Games weet zo het genre een kleine, doch belangrijke twist te geven, waardoor sterven niet zozeer negatief hoort te zijn, maar je net de kansen geeft om daadwerkelijk een daaropvolgende keer beter te doen. Het zal dus niet altijd aan een bepaalde te hanteren strategie liggen, maar vaak aan een keuze in power-ups (per kamer die je binnengaat wat HP terugkrijgen, of dankzij Zeus sterkere aanvallen kunnen uitvoeren) en wapens (boog, speer, zwaard, schild, etc). Zelf kan je Zagreus ook van heel wat upgrades voorzien (die ook permanent blijven), waardoor je daadwerkelijk bij elke playthrough meer kans hebt ook verder te geraken. Iets wat een Returnal bijvoorbeeld niet biedt.

Wie vreest voor repetitiviteit, kunnen we geruststellen. De moeilijkheidsgraad van Hades is zeker aanwezig, maar niet van een ondoenbaar niveau. Je kan daadwerkelijk kamer per kamer trotseren en dankzij de vlotte gameplay altijd wel iets nieuws vrijspelen waardoor je na uren gamen nooit het idee zal krijgen vast te lopen. Het verhaal zelf stuwt je ook altijd richting meer willen ontdekken en alles samen maakt dat een gouden combo. Als we dan toch enige vorm van kritiek mogen uiten, dan is het dat we (buiten dat we de game kunnen spelen op PS4/5) niet beloond worden met extraatjes (zoals in-game items of ondersteuning voor de Adaptive Triggers).

Hades kent een prachtige cartooneske grafische stijl (zowel personages als vele omgevingen) en combineert dit vooral met uitermate geslaagde dialogen die vakkundig zijn ingesproken. Een mooi pluspunt aan de game die het geheel naar een net iets hoger niveau tilt.

Of je nu 1 uur, 5u of 50 uur op de teller hebt staan; Hades lijkt maar niet te gaan vervelen. Het zal even duren vooraleer je met Zagreus de top naar Olympus zal hebben bereikt, maar voor eens is sterven en opnieuw beginnen niet zo erg in deze roguelike dungeon crawler. De vlotte gameplay, verschillende speelstijlen met power-ups, dialogen en uitstekende verhaallijn stuwen de game ook op PS4/PS5 richting goddelijke oorden.

• Vlotte gameplay
  • Verschillende speelstijlen
  • Verhaal en dialogen