The Dungeon of Naheulbeuk: The Amulet of Chaos

The Dungeon of Naheulbeuk is onverwachts op onze console beland. Wij hebben de kerker doorzocht en je kan hier lezen wat wij vonden.

De geteste versie is de PS4 versie gespeeld op PS5.

Een groepje ongeregeld, bestaande uit een dwerg, elf, ranger, barbaar, tovenares, dief en trol betreden de kerker van Naheulbeuk op zoek naar specifiek standbeeldjes. Al snel komen zij terecht in vreemde situaties waarin zij, deels ongewild, in het bezit komen van een merkwaardige halsketting. Daarna loopt het verkeerd. Sommige leden worden in bezit genomen van het kwade, en eens dit conflict opgelost is, blijkt dat ze niet van de ketting af geraken. Gelukkig bestaat de kerker uit meerdere verdiepingen met personages die hen misschien uit de penarie kunnen helpen. Misschien...

Hoewel The Dungeon of Naheulbeuk in het begin lijkt op een kinderspelletjes, zit de gameplay zeer goed in elkaar. De mensen die dungeons and dragons spelen, of eender welke soort dungeon crawler, zullen hier hun plezier in vinden. Tijdens het eerste hoofdstuk wordt het reilen en zeilen je zorgvuldig uit de doeken gedaan, zodat je klaar bent om het avontuur aan te vatten.

Verkenning

Eén van de twee grote fases in de game is de verkenning. Hier zal je de kerker verkennen op zoek naar personages, objecten, en vooral loot. Verschillende personages willen uiteraard verschillende dingen. Je zal bijvoorbeeld wapens en uitrusting vinden specifiek voor de ranger - die zich profileert als de leider van de groep - en je zal uitrusting vinden die elk lid van je party kan gebruiken. Je zal dan de keuze moeten maken welk attribuut het best bij elk personage past. Een ring die de intelligentie een boost geeft, zal je aan de elf of de tovenares geven, en niet aan de trol of de barbaar. Dit systeem zit zeer intuïtief in elkaar. Heb je te veel materiaal, want je trol kan maar zoveel meedragen, dan kan je dit verkopen aan één van de plaatselijke handelaren, zodat je toch wat goud kan vergaren.

Combat

Het vechten gebeurt in een turn based-systeem waar het initiatief afhangt van de moed van het personage. Klaar en duidelijk! Je bent in staat om de verschillende personages eerst nog een tactische plek te geven vooraleer het gevecht begint. Hierna moet je gebruik maken van de verschillende vaardigheden. Je kan de dwerg uitbouwen als tank die schade vangt, maar ook stoten kan uitdelen. De ranger is in staat om de groepsleden te inspireren door bepaalde statistieken te verhogen, en ga zo maar door. Ook de plaats waar je staat is van belang. Sta je in het midden van een open gebied, dan geef je vijanden die gebruik maken van langeafstandswapens vrij spel, dus je achter een muurtje of kist verschuilen kan je een voordeel bieden.

Wanneer je voldoende zijmissies en vijanden hebt verslaan, zullen je personages ook stijgen in level. Je kan dan één van de statistieken zoals strength, courage ... een boost geven, en zelfs andere vaardigheden leren, of reeds gekende uitbreiden. Hierdoor kan je ervoor zorgen dat elk lid van je groep complementair is.

Ondertussen heb ik toch al enkele top-down RPG's achter de kiezen en het mag gezegd worden dat deze één van de meest intuïtieve en gebruiksvriendelijke menu's biedt. Niets lijkt overladen, en toch lijkt het niet té minimalistisch. Gematigde spelers zullen hierdoor aangetrokken worden, hardcore-RPG-fanaten kunnen misschien wat op hun honger blijven zitten. Voor spelers die nieuw zijn in het genre is dit sowieso een mooie instap.

De grafische kwaliteit is iets minder, maar zeker te aanvaarden voor een game met top down-perspectief. Jammer genoeg kwam er wel een screen tear op onze PS5 tevoorschijn. De soundtrack blijft subtiel op de achtergrond, maar het grote pluspunt op auditief niveau zijn toch wel de onderliggende conversaties. De game neemt het allemaal niet zo ernstig en trekt volledig de humoristische kaart (zoals het flesje wijn van Les Louzères...). De dwerg en de elf kunnen elkaars aanwezigheid amper dulden en hierdoor worden er voortdurend steken onder water gegeven tussen de twee, al heeft de elf eerder interesse in de shampoo voor haar pony. Als er gefluisterd wordt, roept de barbaar steevast 'Louder' en de trol brabbelt wat en de tovenares is de enige die hem verstaat. O ja, het woordje f#ck valt ook bijna in elke zin.

The Dungeon of Naheulbeuk: The Amulet of Chaos lijkt op het eerste zicht op een kinderspelletje, maar niets is minder waar. De humor zal vele gamers aanspreken en de gameplay is solide!

• Goede gameplay
  • Humor