Review Kaart- en Bordspellen: Candy Crush

Review Kaart- en Bordspellen: Candy Crush

Candy Crush vertaalt zich van het digitale naar het analoge platform. Voelt dit bordspel aan als een feilloze overzetting of is er te veel aan gesnoept? Dat lees je hier!



Spelverloop


Is het bordspel Candy Crush hetzelfde als het mobiele spelletje - een tetrisderivaat - dat populair is bij de meesten onder ons? Nee, dat is het zeker niet. Als er dan al een gelijkenis is, dan is het het 'drie op een rij'-principe.

In het bordspel is het doel simpel: je moet een pad maken vanaf jouw fruitje tot aan de kers volledig bovenaan. Dit doe je door verticaal of horizontaal (dus nooit diagonaal) een fruitblokje erbij te voegen. Die blokjes verdien je door het gooien van de dobbelstenen, yahtzee-gewijs. Je gooit namelijk, houdt enkele dobbelstenen apart, en gooit met de overschot, en dit tot driemaal toe. Wanneer je x aantal hetzelfde fruit hebt gegooid, krijg je dit blokje, maar er is meer!

Wanneer je extra fruitjes gooit - dus meer dan het benodigde aantal - dan krijg je nog gestreepte fruitjes, of snoepjes in een verpakking, of zelfs de fruitbom. Allen hebben specifieke eigenschappen die ervoor zorgen dat er, bij activatie (in een drievoud geplaatst, waardoor die 'rij' verwijderd wordt) nog meerdere fruitjes op dezelfde rij of omgeving weggaan. Naast de fruitjes heb je ook nog chocolade, dat dienst doen als blokkade en geplaatst wordt op andere blokken, prefereerbaar die van een andere speler dan jezelf. Daarbij komt ook nog eens dat jijzelf fruitjes - gewone of speciale - kan leggen op andermans speelbord, uiteraard om hen een hak te zetten. Let op, want zij kunnen jou diezelfde dienst gewoon terug bewijzen!



Op deze manier ga je eigenlijk altijd op en af: je nadert het einde, maar dan wordt dat verijdeld, moet je opnieuw een pad vormen, én ervoor zorgen dat geen van je tegenstanders hun doel volbrengen. Meestal gaat het op en af, tenzij iemand echt goed gooit, of iemand net heel slecht.

De regels die bij het spel horen zijn jammer genoeg niet altijd duidelijk, of eerder onvolledig. Moet je een fruitje plaatsen op het beginblokje of niet? Geldt de beperking van het plaatsen van een specifiek fruitje ook als je dat op iemand anders zijn speelveld wil plaatsen? Zorgt de kettingreactie van de fruitbom nog voor een combo voor de fruitjes die van het bord worden gehaald? Hier hadden we graag een antwoord op geweten, maar gelukkig hebben we het principe van 'house rules' toegepast.

Conclusie


Candy Crush is niet de letterlijke vertaling van digitaal naar analoog, maar het blijft dezelfde kinderlijke omgeving en eenvoudig spelmechanisme behouden. We moeten zeggen dat we het meeste plezier hadden met twee of drie spelers, maar dat het spelletje met vier wel heel lang, en misschien zelfs té lang, kan duren.

Overzicht


Duur: 30 minuten
Aantal Spelers:2-4
Moeilijkheidsgraad:Zeer gemakkelijk
Voor wie?+10 is de vermelding, toch kan je er al op jongere leeftijd mee aan de slag
Fungehalte6/10, wegens soms te lang en te eentonig


Wij danken Just Games van wie wij een recensie-exemplaar hebben ontvangen.

Steun playstationclan.be