Days Gone

Het hart van de Sony PlayStation-fans slaat telkens iets harder wanneer een gloednieuwe exclusieve release nadert. Of men ook wist te scoren met Days Gone, lees je in onze review.

De geteste versie is de PS4 Pro-versie.

In de wereld van Days Gone is niets meer wat het lijkt: door een epidemie is het merendeel van de bevolking in nog geen twee jaar tijd getransformeerd in vleesetende zombies - Freakers - die nesten bouwen en je het leven in Oregon zuur maken. Wanneer je vrouw tijdens de rellen nog voor de uitbraak mee wordt genomen door een NERO-helikopter (National Emergency Response Organization), blijf jij met je kompaan Boozer achter. Van je vrouw is sindsdien geen spoor meer, maar samen met Boozer houdt hoofdpersonage Deacon de hoop er in.

Als bounty hunters rijden ze door Oregon op hun moto’s om Freakers uit te schakelen, Rippers (een bende ‘cultists’) en andere bendes uit te schakelen. Ze doen er alles aan om te overleven en verder doorheen de uitgestrekte gebieden te navigeren, op zoek naar een rustige plek. Zal Deacon de tocht overleven en zou zijn vrouw Sarah alsnog leven? Je komt het ongetwijfeld te weten in het spannende verhaal, inclusief talrijke cutscenes die Days Gone rijk is.

De game komt traag op gang, zo lopen er verschillende verhaalmissies door elkaar en word je al snel overstelpt met de mogelijkheden die Days Gone aanbiedt. Lange laadtijden en tussenfilmpjes verstoren vaak het ritme van het spel, al zijn de eerste uren ook vooral wennen. Deacons motor is traag, de wapens verre van accuraat en de paar glitches die Freakers veroorzaken gooien vaak roet in het eten. Toch ontplooit Days Gone zich na een vijftal uur tot een spel waar je de vele mogelijkheden van de open wereld lijkt te appreciëren.

Na verloop van tijd zal je toegang krijgen tot verschillende kampen waar je handel zal kunnen voeren om de nodige upgrades vrij te spelen (lees: aankopen) en zal je ook NERO-vestigingen terugvinden om Deacon letterlijk een spuit toe te dienen zodat hij het langer zal volhouden. Het zoeken naar grondstoffen en items om onder meer molotovcocktails te maken en nesten Freakers uit te roeien, wordt na verloop van tijd een leuke bezigheid wanneer je met je moto van de ene missie naar de andere rijdt. De, soms wat lege, wereld van Days Gone kent bij momenten voldoende nevenactiviteiten om je net iets langer aan het beeld gekluisterd te houden, al neemt dat niet weg dat ontwikkelaar Blend Studio teveel opties heeft willen aanbieden aan de speler waardoor velen na enkele uren reeds zullen afhaken.

Als PlayStation 4-exclusive geniet Days Gone van mooie graphics, vooral voor wie een Pro in huis heeft. Dat de game sinds release geteisterd wordt door glitches en bugs neemt niet weg dat Blend Studio geen belofte heeft gemaakt alles aan te pakken. Dagelijks worden nog updates uitgerold, waardoor we een maand na release al minder frustraties hebben gekend. Het is nog niet vlekkeloos (Freakers die plots voor je opduiken uit het niets) maar we hebben er alle vertrouwen in.

Days Gone zal voor velen een haat-liefde-relatie zijn. De ene zal de open wereld en talrijke keuzes (upgrades, zijmissies, etc.) niet kunnen plaatsen naast het verhaal en diens vele cutscènes. Wie toch even geduld heeft en naast de gebreken van de game kijkt, zal een PS4-exclusive terugvinden die je voor even zoet zal houden.

• Interessant verhaal
  • Open wereld
  • Verschillende missies