BioShock: The Collection

De eerste Bioshock was destijds een onverwachte hit. Na een tweede deel en een avontuur in de lucht vond 2K het tijd om deze op te waarderen naar de PS4. Geslaagd of niet? Dat lees je hier!



De geteste versie is de PS4 versie.

Verhaal


Bioshock 1 - Welcome to Rapture


Je vliegtuig stort neer in één of andere oceaan. Gelukkig overleef je de crash! Je zwemt in het water en kijkt in het rond. Je merkt een soort lichttoren op en je besluit om erheen te zwemmen. Wanneer je de lichttoren bereikt, dan lijkt deze niet meer op degene die je enkele minuten eerder gezien hebt. In de toren vind je een soort lift in de vorm van een bathysphere. Deze brengt je naar een stad die onder water ligt: Rapture. Je bezoek wordt al snel opgemerkt, enerzijds door ene Atlas die je toespreekt via het comsysteem, en anderzijds door een vrouwelijk wezen die je juist iemand een kopje kleiner ziet maken. Voel je je al welkom?



Rapture is een utopische stad, gesticht door Andrew Ryan, die het juk van de wereld wil afschudden. In Rapture is namelijk geen plaats voor communisme, kapitalisme, godsdienst, en dergelijke meer. Mooie beginselen, maar ergens is het toch misgelopen, want Rapture is overspoeld door Splicers, mensen wiens genen gemixt zijn op allerlei manieren, en je kan de sporen zien van een burgeroorlog. Aan jou, Atlas, en nog meer kompanen die je ontmoet om te weten te komen wat er gaande is!

Bioshock 2 - Who's Your Daddy?


Je wandelt naar een gat in de muur. Je klopt hard en uit het gat kruipt een klein meisje dat je bij de hand neemt. "Come on, daddy." Je ziet in een weerspiegeling wat je bent: een Big Daddy. Je bent gebonden aan het meisje en wanneer ze je even ontloopt komt ze in de moeilijkheden. Zij heeft namelijk een overvloed aan ADAM bij zich, en dat vinden de splicers zeer aantrekkelijk. Je slaat het volk van haar af, maar daarna komt ene Sofie Lamb naar je toegestapt. Zij dwingt je om je pistool tegen je hoofd te zetten en de trekker over te halen...

Negen jaar later ontwaak je opnieuw. Het blijkt dat jij toch wel een nieuw type Big Daddy bent, één die nog wat meer eigen wil heeft. Je ontmoet al snel Dr. Tenenbaum en ene lugubere Sinclair, die je op je wraaktocht zetten naar Sofie Lamb, en om je te verenigen met dat kleine meisje van weleer: Elanor Lamb.

Bioshock Infinite - Hi Elizabeth





In het derde deel ruilen we Rapture in voor de zwevende eilandengroep Columbia en keren we ook vijftig jaar terug in de tijd. Het hoofdpersonage in dit nieuwe avontuur is Booker DeWitt. Zijn verleden is mysterieus, maar je begrijpt al snel dat hij een en ander op zijn kerfstok heeft staan. Mede door zijn (zondige) verleden is hij verplicht een schuld te vereffenen en op zoek te gaan naar Elizabeth.

Het verhaal start met je lancering richting de zwevende stad. Eens je daar toekomt lijkt Columbia een vredig oord. Kinderen spelen buiten, allerlei kraampjes verkopen mierenzoete lekkernijen en koren zingen een lied (beach boys – god only knows). Er is een kermis op het stadsplein, waar je spelenderwijs de besturing leert kennen. Columbia lijkt haast een replica van de Hemel. Maar, een wrang gevoel wordt steeds nakender, er klopt iets niet. Je gevoel wordt bevestigd wanneer je toekomt aan een “kermisattractie”. Een koppel staat op het punt gestenigd te worden. In één klap is het sprookje voorbij. Je slaat het gezicht van een agent door je nieuwe combat tool, de skyhook. En de toon voor wat volgt wordt direct gezet. Columbia is geen hemels oord! De pracht en praal is slechts een glanzend laagje op een kern van racisme, katholiek extremisme en nationalisme.

Politiek en religieus leider van de zwevende stad is Zachary Comstock, ook gekend als “de profeet”. Hij ziet in Columbia een moderne ark van Noah, bedoeld voor het zuivere christelijke ras om toekomstige zondvloeden te overleven. Hij misbruikt echter zijn macht en laat zichzelf verafgoden. Al wie de leer van de profeet afzweert vindt in Columbia een persoonlijke hel. Hij houdt Elizabeth, schijnbaar zijn dochter, gevangen in een bewaakte kooi. De mechanische Songbird is de beschermer van Elizabeth, en laat haar niet zonder kleerscheuren gaan.



... En Nog Meer!


Naast de drie originele games krijg je ook nog een hoop uitbreidingen naar je toegesmeten, die destijds werden uitgebracht onder de vorm van DLC . Hieronder een korte opsomming.

BioShock
  • Director’s Commentary: Imagining BioShock: een reeks filmpjes met Ken Levine, de creatieve regisseur van BioShock en BioShock Infinite, en Shawn Robertson, hoofd animatie van BioShock en animatieregisseur van BioShock Infinite;
  • Museum of Orphaned Concepts: wandel doorheen een door Rapture geïnspireerd virtueel museum waarin je een blik achter de schermen krijgt op concepten die nooit zijn gebruikt voor de originele game;
  • Challenge Rooms: ruk je even los van het verhaal van BioShock om puzzels op te lossen en slicers en Big Daddies te verslaan. En achievements of trofeeën te verdienen natuurlijk.

BioShock 2
  • Minerva's Den: een gloednieuw, op zichzelf staand BioShock-verhaal die een kant van Rapture laat zien die je nog niet kende. Om het op te nemen tegen de Lancer Big Daddy moet je extra gevechtsvaardigheden gebruiken, zoals de experimentele Ion Laser en de chaotische plasmid Gravity Well, die alleen beschikbaar is in Minerva's Den;
  • Protector Trials: kruip in de huid van een Big Daddy uit de Alpha Series die vlak voor de gebeurtenissen uit BioShock 2 ontwaakt.

BioShock Infinite
  • Burial at Sea - uitbreidingspacks Episode 1 en 2: dit grote, tweedelige DLC-pack maakt de BioShock-trilogie compleet door terug te gaan naar het begin. Ga terug naar Rapture, vlak voor de gebeurtenissen uit de originele BioShock!
  • Uitbreidingspack Clash in the Clouds: versla 60 uitdagingsgolven op vier extra maps, verover het klassement en ontgrendel gebieden die je kunt verkennen in het museum The Columbian Archaeological Society.
  • Columbia's Finest Pack: combineert de content van het Industrial Revolution Pack en het Upgrade Pack en bevat 500 Silver Eagles, vijf Lock Picks, zes unieke uitrustingsvoorwerpen en twee wapenupgrades: Comstock’s China Broom Shotgun en Comstock’s Eagle Eye Sniper Rifle.

Gameplay


Bioshock is een First Person Shooter met RPG elementen. Naargelang je tocht vind je vele wapens, met verschillende soorten munitie op je pad. Toch is Bioshock meer dan een shooter, vooral door de Plasmids en Tonics... Deze kan je af en toe kopen bij één van de automaten, of kan je vinden in verborgen locaties in Rapture.

Naast de verschillende soorten Splicers - de ene heeft het meer voor moersleutels, de andere voor wapens, etc - kom je ook nog kleine meisjes en hun enorme beschermers tegen. Deze Little Sisters en Big Daddy's vormen ook een spil in de verhaallijnen. Deze Little Sisters dragen een grote hoeveelheid ADAM met zich mee. Om aan die ADAM te raken moet je uiteraard eerst hun beschermers zien neer te krijgen, wat in het begin van de game zeker geen 'walk in the park' is. Je wordt trouwens ook steeds voor een keuze gesteld. Zal je het kleine meisje volledig absorberen, waardoor het sterft, of kies je ervoor om haar te verlossen van haar vloek, waardoor je significant veel minder ADAM krijgt. Aan jou de keuze, en hopelijk maak je de juiste.



Met de bekomen ADAM kan je dan wat kopen aan speciale automaten. Meer slots voor je plasmids en tonics, nieuwe plasmids en tonics, of misschien gewoon wat meer gezondheid, of een grotere EVE-balk - EVE heb je nodig wanneer je je plasmids gebruikt. Opnieuw, die keuze is volledig aan jou!

Plasmids & Tonics


Met deze kan je jezelf genetisch op allerhande manieren wijzigen. De plasmids hebben een zeer actieve invloed, want hiermee kan je ervoor kiezen om bijvoorbeeld een bliksemschicht af te vuren, iemand spontaan te laten ontbranden, of zelfs bijen op iemand afsturen.

De tonics laten zich onderverdelen in drie categorieën:
  • Combat: alles wat het fysieke aangaat, bijvoorbeeld wanneer je geslagen wordt, stoot je een elektrische puls uit;
  • Engineering: hoe je omgaat met machines, sneller hacken, of beter de beveiligingscamera's ontwijken;
  • Physical: heeft vooral een invloed op je gezondheid, op die manier kan je wat leven en EVE krijgen wanneer je iets hackt, of je krijgt wat meer gezondheid bij wanneer je iets van voeding eet.




Looten, Hacken, Kopen en Uitvinden


Doorheen de game zal je ook nog dollars vinden. Deze valuta kan je spenderen aan één van de automaten. Deze zijn er ook in verschillende types. Zo heb je er die vooral toegespitst zijn op het verkopen van munitie, andere dan weer met verbanddozen die je gezondheid een boost geven. Vooraleer je iets koopt kan je ook trachten de automaat te hacken. Hiervoor moet je op een bepaalde tijd een minipuzzel oplossen. Wanneer je erin slaagt, zullen niet alleen de prijzen aangenamer zijn, maar zullen er ook andere items beschikbaar zijn. Je kan trouwens niet alleen de automaten hacken, maar ook turrets, vliegende bots, en beveiligingscamera's. Hierdoor zullen zij dan in dienst staan van jou en jouw vijanden neermaaien. Naast de dollars zal je ook bepaalde items vinden die op het eerste zich weinig met elkaar te maken hebben. Er bestaat namelijk een automaat waar je al je gevonden voorwerpen kan verenigen tot iets bruikbaars. Bijvoorbeeld een nieuwe tonic, of je kan er gewoon je munitie aanvullen.



Bioshock 2


Hoewel de gameplay van het eerste deel grotendeels overgenomen wordt, zijn er subtiele verschillen in de besturing. Zo activeer je bijvoorbeeld een medpack met het rechtse pijltje, in plaats van met het rondje. Meer ingrijpend is het dual wielden van zowel plasmid als wapen. In deel één kon je ofwel je wapen, ofwel je plasmid uitrusten. En dat is een pluspunt! Ook het onderscheid tussen de verschillende types plasmids is weggenomen, en nu kan je er zoveel - slots die je al vrijgespeeld hebt - van hetzelfde type uitrusten als je wil.



Ook het hacken is onder handen genomen. De minipuzzel is vervangen door een ander type puzzel, waarbij je ervoor moet zorgen dat een bewegende naald in een positief gebied stopt (blauw en groen, ten opzichte van rood en wit). Ook het verkrijgen van ADAM doe je nu op een andere manier. Je steelt als het ware een Little Sister van een andere Big Daddy, laat haar enkele lichamen 'harvesten', en dan kan je kiezen of je de Little Sister vermoordt, en alle ADAM neemt, of je kan haar bevrijden, wat je wel minder ADAM geeft, maar misschien later in de game positiever uitkomt. Ook zal je in dit tweede deel enkele NPC's tegenkomen waarbij je voor de keuze staat hen om te leggen, of hen te sparen. Opnieuw, alles heeft een verschillende uitkomst in Rapture.

Naast het gewone voetvolk, de splicers, zijn er ook enkele nieuwe vijanden geïntroduceerd. Maak kennis met niet alleen de Brute Splicer, een tankklasse splicer, maar ook met de Big Sister. Wanneer je veel ADAM hebt ontnomen, komt deze lenige versie van een Big Daddy op je af. Gelukkig draagt ook zij beloningen met zich mee, als je haar verslaat.

Infinite


Zoals je kan raden is de gameplay in een onderwaterstad zeer verschillende tegenover een stad in de wolken. De Plasmids noemen nu Vigors, in plaats van EVE heb je nu zout nodig om ze te kunnen gebruiken, dus dat blijkt grotendeels hetzelfde. Je kan je doorheen het wolkendek verplaatsen met een skyhook, een handig speeltje dat je ook kan gebruiken wanneer je munitie op is en het tot een handgemeen komt. Ook je partner - Elizabeth - heeft handige gaven. Zo vult zij niet alleen je geldbeugel, of munitie aan, maar kan ze ook, dankzij het feit dat zij scheuren kan maken in het universum, handige voorwerpen 'tevoorschijn toveren'. Het principe van ADAM wordt in deze Infinite ook volledig overboord gegooid. Ik verwijs verder graag naar een review van het PS3-tijdperk, waarin de gameplay zeer uitvoerig besproken wordt.





Graphics & Sound


De Bioshock-games hebben er altijd pico bello uitgezien, en doen dat nu niet anders. Met een vloeiende 1080p en 60 fps kan het ook moeilijk anders. Natuurlijk zie je wel dat de kwaliteit nog stamt uit een vroeger tijdperk, wanneer het gewoonweg niet beter kon. Ik verwijs hier naar de afwerking van de gelaten en de texturen op de achtergronden. De sound van de game was al subliem, en dat blijft het nog steeds.

Conclusie


Voor de fans van de games - waaronder ik mezelf reken - is dit een aankoop waardig. Niet alleen de originele games zitten in deze collectie, maar ook alle uitgebrachte DLC. Voor mensen die de reeks totaal niet kennen, is deze collectie zeker een aanrader. Vooral de sfeer en setting houden je uren gekluisterd aan je scherm. De herspeelbaarheid ligt ook vrij hoog, aangezien er verschillende eindes zijn, afhankelijk van je acties doorheen de game.

Pluspunten


  • Vele uren gameplezier
  • Unieke setting / sfeer
  • Grafisch vloeiend


Minpunten


  • Geen




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
9.5/10
Grafisch
8.5/10
Geluid
9.5/10
Duur
9.5/10

BioShock: The Collection

Release
vr 16 sep, 2016
Genre
First Person Shooter
Platform
ps4
Uitgever
2K
Ontwikkelaar
Irrational Games

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
9.5/10
Grafisch
8.5/10
Geluid
9.5/10
Duur
9.5/10