Superhot VR

Na Sony’s intrede in de VR-markt verschijnen titels met mondjesmaat. De ene specifiek voor de techniek ontwikkeld, de ander met slechts een geïntegreerde VR-modus. Superhot verscheen reeds voor de HTC Vive en maakt nu ook zijn intrede voor zowel de PS4 als de PS VR. Wij gingen met beide versies aan de slag en gingen na of de titel niet in je digitale collectie mag ontbreken.

De geteste versie is de PS4-versie (VR).

Superhot VR draait voornamelijk rond de ervaring en diens gameplay, waardoor een mogelijk verhaal minder relevant is. Wie even verder leest, zal goed snappen waarom. Diegene die toch iets meer info wensen, kunnen gerust onze review van Superhot erop nalezen.

In Superhot waan je jezelf James Bond (of voor de huidige generatie eerder Jason Statham) en moet je verschillende reeksen van vijanden zien uit te schakelen. Hoe je dat doet is aan jou, maar denk eraan dat tijd een belangrijke rol speelt. Zo speelt alles zich in slow motion af, tot je beweegt. Je hebt dus tijd genoeg om tactisch inzicht te krijgen en zelfs te multitasken. Heb je de camera aan je PS4 aangesloten, je VR-bril opgezet én twee Motion-controllers in de hand, dan kan je aan Superhot VR beginnen. De game heeft een aantrekkelijk prijskaartje, in tegenstelling tot de accessoires, en is elke cent waard. Van begin tot eind krijg je het gevoel een echte badass te zijn, die meespeelt in een 'over the top'-actiefilm. Reden daarvoor is de algemene opzet van de game in combinatie met VR.

Uitleg krijg je niet meteen van de game, al toont een kleine introductie je wel hoe je te werk moet gaan. Zo liggen er telkens wapens en objecten rond je verspreid die je kan oprapen met de Move-controller om dan te gebruiken om je tegenstanders een voor een uit te schakelen. Wanneer je niet beweegt heb je dus even de tijd een strategie te bedenken, gaande van het oprapen van een pistool, machinegeweer of shuriken tot flessen, asbakken en meer. Met het ene kan je je vijanden uitschakelen, met het ander kan je jezelf verdedigen tegen de vele kogels die je om de oren zullen vliegen. Zijn alle vijanden uitgeschakeld, dan ga je naar het volgende level. Sneuvel je, dan mag je per level alle stappen opnieuw doorlopen om zo eventueel andere strategieën te bedenken. Het moet gezegd zijn: eenmaal je je set-up verzorgt en je Move-controllers telkens netjes in beeld blijven, dan is de game om van te smullen. Je kan het je niet gek genoeg bedenken of het is mogelijk; je kan bijvoorbeeld je pistool van de ene hand naar de ander gooien om dan zonder te kijken twee vijanden neer te schieten en tegelijk drie kogels te ontwijken en met een mooie flesworp de laatste vijand neer te kegelen. Alles werkt supervlot, wat van Superhot een ideale VR-game maakt.

Qua geluid hoef je van Superhot niks speciaal te verwachten. Er is geen echte duidelijke soundtrack en de enige stem die je te horen krijgt, is er eentje die continu de naam van de game herhaalt als je slaagt in je doel. Grafisch is de game wel speciaal te noemen. Vijanden zijn opgebouwd uit 3D-blokken en spatten uiteen wanneer je ze raakt. Het heeft een eigenaardig effect en meer heeft de indiegame ook niet nodig. De gameplay maakt het speciaal, de geslaagde uitvoering des te meer.

Superhot VR is voor zijn prijs een van de betere, misschien zelfs de beste op moment van schrijven, VR-games voor op de PlayStation 4. Diens unieke gameplay en manier van uitwerking, ook het feit dat alles supervlot marcheert als je set-up is verzorgd, maken van de indiegame een must have voor iedereen met de VR-bril in huis. Enige minpunt is dat het kostenplaatje om ermee aan de slag te kunnen gaan relatief hoog ligt en je Superhot VR apart moet aankopen van de normale editie. Maar dat nemen we er maar al te graag bij.

• Uniek in zijn opzet
  • Werkt vlot

• Moet apart worden aangekocht van basisgame