Concrete Genie

Een gigantische magische verfborstel en heel wat verbeelding; meer had Concrete Genie niet nodig ons te overtuigen de game uit te proberen. Het verdict lees je in onze review.

Het eens zo prachtige dorpje Denska wordt al even geteisterd door vandalisme en is door de jaren heen veranderd in een stort. Nergens valt er maar een sprankeltje kleur of liefde te bespeuren en dat is ook hoofdpersonage Ash niet ontgaan. In zijn schetsboek maakt hij tekeningen en denkt hij terug aan hoe goed het vroeger allemaal wel niet was. Achterna gezeten door een bende pestkoppen, ziet hij zijn boek echter gestolen worden en vliegen de tekeningen in het rond. Bij het achterna zitten van zijn pagina’s wordt op magische wijze een van de geesten die hij tekende tot leven gebracht. Deze geeft Ash een speciale verfborstel en de opdracht om van Denska terug een bloeiend dorp te maken. Met magie, heel wat verbeelding en de steun van verschillende geesten is het nu aan jou om, aan de hand van zelfgemaakte tekeningen op de muren van de stad, Denska van de ondergang te redden.

Concrete Genie deed ons meteen aan een echte klepper denken: Okami. Net zoals in het Japanse prachtspel krijg je een verfborstel ter beschikking waarmee je tekeningen kan maken. Die tekeningen vloeien echter niet voort uit bewegingen met de controller, maar aan de hand van geselecteerde schetsen uit je boek. Hoe maar rondvliegende pagina’s je kan terugvinden, des te creatiever je te werk kan gaan! Uiteindelijk is het de bedoeling alle gebieden van Denska aan de hand van jouw tekeningen op de muren en de hulp van alle getekende geesten op te poetsen en terug van de nodige kleuren te voorzien. De besturing is een beetje wennen en heel erg lang duurt de game ook niet, maar voor een niet ‘full priced’ retail game heb je aan Concrete Genie wel voldoende plezier.

Concrete Genie speelt vooral in op de gevoelens en doet dat met een eigen grafische vormgeving, waarbij de nadruk wordt gelegd op je eigen creaties. Denska zien veranderen van een grauw dorp tot een kleurrijk tafereel is verademend en heeft ontwikkelaar PixelOpus netjes voor elkaar gekregen.

De release van Concrete Genie was ons bijna ontgaan, maar weet (voor net geen 30 euro) verrassend uit de hoek te komen. Emotioneel, leuk om te spelen en vooral ook toch dat tikkeltje origineel (ook al heeft het veel invloeden uit Okami en LittleBigPlanet). Een aanrader, voor wie tussen alle populaire games eens iets anders zoekt!

• Leuk concept
  • Verhaal en gameplay
  • Prijskaartje