FIA European Truck Racing Championship

Racen met vrachtwagens is iets wat we zelden op onze Playstation te zien krijgen. Wij klommen in de cabine om te kijken wat voor een game FIA European Truck Racing Championship is.

FIA European Truck Racing Championship is verdeeld onder twee kampioenschappen. Namelijk de ETRC, het officiële kampioenschap dat uitsluitend gereden wordt in Europa, en de fictieve World Series waarbij er gereden wordt op circuits buiten Europa. In totaal zijn er veertien circuits speelbaar. Dit lijkt weinig maar bij truck racing vinden er vier races plaats in een race weekend. Een belangrijk aspect aan de race is de besturing en die valt eerlijk gezegd niet mee. Vanwege het, uiteraard, kolossale gewicht van de vrachtwagens kan je geen mooie bochten aansnijden zoals gebruikelijk is in de gemiddelde racegames. Aan de andere kant kan je met de vrachtwagen wel makkelijker driften dan met de gemiddelde rallywagen.

Een ander minpunt is het penalty systeem. Bij truck racing is er vaak contact tussen de vrachtwagens. Wanneer we door een andere vrachtwagen van de baan werden getikt en bijgevolg een penalty marker raakten, of onbedoeld een bocht afsneden, kregen we een tijdstraf. De tijdstraffen variëren bij elke overtredingen. Zo hebben wij voor een overtreding al eens een tijdstraf van 30 seconden ontvangen en een race later was dezelfde overtreding goed voor een tijdstraf van 3 seconden. Een ander opmerkelijk punt met betrekking tot het penalty systeem is dat de AI geen tijdstraffen ontvangt en dus ongeoorloofd af en toe een stuk kan afsnijden.

Ten slotte waren er een aantal bugs die invloed hebben op de speelduur van FIA European Truck Racing Championship. Na het voltooien van een seizoen kan je reputatiepunten ontvangen waardoor je voor een beter team kan uitkomen en zo een hogere doelstelling krijgt. Helaas worden deze reputatiepunten, bij voltooiing van de doelstelling, niet altijd toegevoegd en mis je daardoor het gewonnen prijzengeld. Dat prijzengeld wordt na een race bovendien niet logisch verwerkt. Het gebeurt dat je geen prijzengeld krijgt bij een derde plaats maar bij een andere race wel voor de zesde plek.

De vrachtwagens in FIA European Truck Racing Championship zien er uitstekend uit. Een ander groot pluspunt is het geluid. Je hebt echt het gevoel dat je met een grote kolossale vrachtwagen aan het racen bent. Het geluid bij onder andere het schakelen, remmen en bij contact met andere vrachtwagen is gewoon spot on.

Zoals vermeld ziet de game er goed uit maar wordt het speelplezier ontnomen door de bugs, het penalty systeem en de besturing van de vrachtwagens. Als men dit in de toekomst door middel van updates kan verbeteren dan heb je aan FIA European Truck Racing Championship een leuke en niet alledaagse racegame. Maar in de huidige staat is FIA European Truck Racing Championship eigenlijk een lichte teleurstelling.

• Grafisch aspect van de vrachtwagens
  • Geluidseffect van de vrachtwagens

• Besturing van je vrachtwagen