Beyond: Two Souls

Is deze Beyond 2 Souls dezelfde emotrip als Heavy Rain? Lees het hier!

Beyond: Two Souls vertelt het (interactieve) verhaal van Jodie Holmes, gespeeld door Ellen Page. Al heel haar leven wordt zij vergezeld door een mysterieuze entiteit genaamd Aiden, dankzij wie Jodie over een resem telekinetische gaven beschikt. We vergezellen Jodie doorheen 15 jaar van haar leven en kijken hoe haar relatie met Aiden evolueert. De rode draad hierin is het verhaal van een jonge vrouw die worstelt met het feit dat ze anders is en zich vragen stelt over haar plek in de maatschappij. Daarnaast zoekt de game een antwoord op de vraag wat er ons na de dood te wachten staat.
Beyond wordt aan de man gebracht als zijnde interactief, jouw keuzes bepalen het verloop van het verhaal. Het gevoel dat jouw keuzes belangrijk zijn ontbreekt echter, meer zelfs, soms hebben de verschillende keuzes dezelfde uitkomst. Nochtans was dit in Beyond's spirituele voorganger (Heavy Rain) veel geslaagder aanwezig. Dit probleem wordt nog sterker uitgediept door het niet chronologisch vertellen van het verhaal. Hoewel dit in het begin intrigerend is en zorgt voor het gevoel de puzzelstukjes aan elkaar aan het passen te zijn, verlies je hierdoor ook de controle over het verhaal. Je kan nu eenmaal geen beslissingen nemen later in het spel die invloed zouden hebben op een scène die je een uur geleden al gespeeld hebt.
Beyond is één van die games die de grens tussen film en game probeert te doen vervagen en slaagt soms in dat opzicht. Vaak echter neigt de weegschaal toch naar één van beide kanten over te hellen. Met dit ijzersterke verhaal was er nochtans meer mogelijk.

De gameplay kan zeer kort samengevat worden: Quick Time Events, QTE's en QTE's. Simpelweg op de juiste knop drukken wanneer die op het scherm komt. In Heavy Rain was bewezen dat dit zeker geen saaie gameplay moet opleveren en in Beyond, borduurt Quantic Dream voort op dit succes. Soms is het echter moeilijk te weten wat het spel van je wilt. Tijdens vecht- of vluchscènes, moet je in staat zijn de situatie te lezen. Moet je bijvoorbeeld een vuistslag ontwijken, dan dien jij Jodie in de correcte richting te laten bewegen. Dit 'lezen' is echter niet altijd even eenvoudig en kan wat frustratie opleveren. Geen zorgen echter, je kan zoveel klappen krijgen als je maar wil, sterven doe je toch niet.

De graphics zijn zoals we van Quantic Dream gewend zijn uitmuntend. Dankzij de motion capture slagen ze erin om de beste graphics die je tot nu toe op PS3 gezien hebt op je scherm te toveren. Ook de weer- en lichteffecten komen heel natuurlijk over.
Daarnaast beschikt Beyond ook over een heel mooie soundtrack, gecomponeerd door niemand minder dan Hans Zimmer, bekend van vele filmsoundtracks.

Zeker geen slechte game, maar een must-have is het niet. Je zit voortdurend met een knagend gevoel dat hier meer in zat.

- Uitmuntende graphics en sound.