Doom Eternal

Enkele jaren geleden kreeg de DOOM-franchise een reboot, die zeker en vast gesmaakt werd. Nu tracht ID Software verder te breien op dat succes met deze DOOM Eternal. Even gesmaakt of niet? Dat lees je hier!

Na de gebeurtenissen op Mars verschuift het strijdgeweld richting aarde. Jij staat ondertussen bekend als 'Doom Slayer' en je zweeft met je gigantische Doom-fort in een baan rond de aarde. Jij bent degene die de portalen activeert en de zogenaamde priesters van Makyr achternazit om de poorten van de Hel te sluiten. Have fun!

Het verhaal, dat op zich wel goed in elkaar zit, met hier en daar een plotwending, wordt opnieuw verteld door zowel de filmpjes ingame, als de vele 'logs' die je her en der kan vinden in het spel. Het wordt al snel duidelijk dat jij één van de laatste Sentinels bent, een orde die ervoor instaat om de aarde te beschermen tegen de Helse krachten.

Health 'n Armor

Hoewel de gameplay grotendeels analoog blijft als in het eerste deel, zitten er toch enkele nieuwigheden in het spel. Als je bijvoorbeeld Armor wil, zal je vijanden in brand moeten steken met een minivlammenwerper. Als je ze dan schade toebrengt laten deze groene Armor vallen. Later in het spel krijg je ook een ijsgranaat, en op dezelfde manier kan je dan de zogenaamde Health vergaren. Wil je munitie, dan zal je je vijanden met de kettingzaag te lijf gaan.

In het begin van het spel denk je bij jezelf: "Leuk, maar waarschijnlijk ga ik dat toch niet gebruiken..." Uiteraard wil je een DOOM-spel spelen om gewoon te knallen en vooruit te gaan. Toch zal je snel merken dat deze Eternal net wat anders in elkaar zit. Om een lang verhaal kort te maken: het spel is moeilijk ... héél moeilijk, en dat zelfs op de gemakkelijkste moeilijkheidsgraden. Volgens deze reviewer was het de bedoeling van de ontwikkelaars om het spel uit te spelen op een gemakkelijkere moeilijkheidsgraad, om vervolgens de missies opnieuw te spelen, maar dan op een hogere graad. Het vergaren van Health en Armor via de ijsgranaat en vlammenwerper zal je dus steevast nodig hebben in het spel, en zeer tactisch moeten inzetten, gezien deze ook een 'cooldowntijd' hebben.

Je kan misschien al tussen de regels lezen dat deze Eternal zich niet houdt aan de klassieke DOOM-regels, waar je relatief gemakkelijk door de hordes demonen kon knallen, maar dat je hier, vooral in de latere levels, je grijze massa zal moeten gebruiken. Dit zal een gedeelte van de 'oude garde' afschrikken, maar brengt langs de andere kant wel vernieuwing met zich mee.

Waarom is deze DOOM dan zo moeilijk? Wel, laat het duidelijk zijn dat de Hel alles op alles zet om je te stoppen, en dat doen ze door hele hordes op je af te sturen. Je word ook quasi continu bestookt met loslopend 'wild', raketten, energie-aanvallen en ga zo maar een tijdje door. Stilstaan is uit den boze! Blijf je even om je heen kijken, kan het al te laat zijn, letterlijk. In beweging blijven, springen, rondslingeren is een must en dit moet je ononderbroken doen. Hierdoor komt Eternal dan ook zeer agressief over en zullen hartpatiënten deze game beter links laten liggen. Je zal in deze game veelal het loodje leggen, maar het overwinningsgevoel is des te groter als je door dat gedeelte van de level bent geraakt.

DOOM PG

Net zoals in de vorige editie, zal je nu ook in staat zijn om jezelf te upgraden, of om jezelf uit te rusten met verschillende runen die je kan vinden in de levels. Deze runen hebben vooral een invloed op je speelwijze, terwijl andere elementen, kristallen en praetor tokens, ervoor zorgen dat je zelf permanente upgrades krijgt. Zo krijg je met de kristallen meer gezondheid, armor en wapens, en als je deze dan nog eens op een specifieke manier combineert, hangt er ook nog een upgrade aan vast voor bijvoorbeeld je vlammenwerper. De praetor tokens hebben een invloed op je vlammenwerper, granaten, of hoe goed je bent in het vinden van voorwerpen in je omgeving. Deze uitrusten in functie van je speelstijl is ook een must.

Naast al deze dingen vind je ook nog mods voor je wapens. Zo kan je van je shotgun een half machinegeweer maken, of kan je ervoor zorgen dat je rakettenwerper een bepaald doel vastgelegd heeft, om daar vervolgens een salvo raketten heen te sturen. Heb je overigens bepaalde segmenten van een level uitgespeeld, dan krijg je daar ook een 'wapenpunt' voor, waarmee je deze mods nog verder kan upgraden.

Naast het 'doorlopen' van de levels, bevatten de meeste levels ook nog een bepaalde 'Slayer Gates' en 'Timed Events'. Voor deze eerste moet je eerst een sleutel vinden om de 'Gate' te openen. Eens je het evenement activeert, word je geteleporteerd naar een arena waar je dan een hoop demonen moet omleggen. Let wel op, de moeilijkheidsgraad van deze arena's ligt verschroeiend hoog, en je zal er vijanden tegenkomen die je normaal in dat level nog niet bent tegengekomen. Dan heb je ook nog de Timed Events. Als je deze activeert verschijnen er vijanden in jouw omgevingen, die je in een bepaald tijdsvenster moet vernietigen.

DOOM Online

Net zoals in de vorige DOOM kan je nu ook online aan de slag, maar toch met een andere insteek. In Battlemode speel je met slechts drie spelers. Eén daarvan is de Slayer en de twee andere zijn stevigere demonen. Als Slayer moet je de twee tegenspelers op relatief korte tijd omleggen, als demonen moet je ervoor zorgen dat de Slayer sterft. Wie het meeste ronden wint, wint het potje.

Toegegeven, we hebben al betere graphics gezien op onze PS4 PRO. Toch hebben we de indruk dat de ontwikkelaars een stapje terug genomen hebben en zich meer hebben gericht op het bronmateriaal, namelijk de games van de jaren '90. In het bijzonder bij de vijandelijke 'soldaten' en de Mancubus kan je zien waar ze de mosterd vandaan hebben gehaald. Hierdoor lijken sommige vijanden minder op hun soortgenoten in de vorige DOOM, maar oudgedienden herkennen wel goed waar deze insteek vandaan komt. In de levels word je doorgaans vergezeld van leuke metaldeuntjes om de slachtpartijen des te aangenamer te maken. Toch, in combinatie met de verschroeiende gameplay, niet voor hartpatiënten.

Deze Eternal is niet zomaar een opvolger van de reboot van DOOM, maar een heus vervolg, op vlak van verhaal, en nog meer op vlak van gameplay. Die is hard, verschroeiend en zalig, op voorwaarde natuurlijk dat je het haalt. Door middel van het tactisch element van het behalen van Armor en Health zullen misschien sommige oldtimers afhaken, gelukkig zijn de moeilijkheidsgraden in te stellen...

• Als je alles leest zit het verhaal goed in elkaar
  • Implementatie van tactisch element in de franchise

• Eternal Doom klinkt beter