Madden NFL 17

Kan je niet wachten op de nieuwste FIFA en heb je een voorliefde voor donuts, gezoute popcorn, mannen met helmen en puntige voetballen? Lees dan onze review over Madden NFL 17 en kom te weten of het Amerikaanse football spel iets voor jou is.

Zoals in de meeste sportgames (FIFA 17 even buiten beschouwing gelaten) ontbreekt ook hier enige vorm van verhaal. Daarom geven wij dit aspect dan ook een gemiddelde score. De introwedstrijd toont echter potentieel waarbij jij een achterstaand team richting overwinning moet loodsen, dus als EA net als het dit jaar met FIFA doet een rookie zichzelf kan laten opwerken tot de top van de NFL-wereld, zou het nogal eens durven scoren bij de fans.

Wat voetbal voor ons Belgen is, is NFL voor de Amerikanen. EA heeft dan ook al even het gat in de markt gevonden en voorziet jaarlijks een nieuwe Madden NFL-videogame - zowel voor de Amerikanen als de fans in onze contreien - met niet alleen de nieuwste updates en teams en spelersnamen, maar gelukkig ook gamemodi en mechanics. Bij het opstarten van Madden NFL 17 word je meteen in de strijd gegooid en mag je jezelf bewijzen door een achterstaand team alsnog in de laatste speelminuten de overwinning te schenken. Nieuwkomers hebben weinig kans tot slagen en gelukkig is dat ook niet erg. Zo krijg je na die eerste speelminuten meteen een korte uitleg voorgeschoteld dat er heel wat trainingsopties zijn en tutorials om de basis onder de knie te krijgen.

Wie niet bekend is met de sport, maar zich toch afvraagt waar de heisa rond de zogenaamde ‘Super Bowl’ elk jaar rond te doen is, kan met een gerust hart Madden NFL 17 in huis halen en op zijn eigen tempo de sport en gameplay leren kennen. Fans zullen dan misschien weer iets te weinig modi terugvinden in de game. Zo zijn er wel opties om een seizoen na te spelen - gaande van het spelen van volledige wedstrijden van 60 minuten, tot het kunnen kiezen voor kortere speelbeurten - en is er de FIFA-kloon Ultimate Team, maar heel veel meer keuze is er niet. We missen dus iets meer modi, hoewel de huidige selectie jou zeker voor talloze uren zal kunnen bezighouden. De reden van dit alles is vooral de verbeterde zogenaamde ‘plays’ (technische richtlijnen van de coach - een van de belangrijkste aspecten in de sport) om uit te kiezen en het kunnen doordrijven van je eigen strategieën. De heel offensieve spelers zullen de verbeterde manier om de football te vangen bijvoorbeeld sterk gaan appreciëren. Zo heeft EA de drie verschillende 'catches' benoemd en heb je de mogelijkheid om hoge ballen te vangen door te springen, lage ballen in ontvangst te nemen en te blijven lopen en kan je er ook voor kiezen de football uit de lucht te plukken met als doel gewoon in balbezit te blijven en enkele meters op te schuiven.

EA bewijst bij Madden NFL 17 eens te meer dat ze hun grafische engine goed onder de knie hebben en het onderste uit de kan kunnen halen. Spelersgezichten zien er afgelikt uit, coaches hun lip-sync zijn in orde en we hebben amper glitches opgemerkt bij spelers. Dat kon in de vorige delen nog een probleem vormen, wat vaak tot frustratie leidde, maar gelukkig heeft EA hier aandacht aan besteed en bepaalde - niet alle - problemen van de baan geveegd. Het geluid en de keuze van soundtrack kan trouwens ook op onze goedkeuring rekenen en hier hebben we geen opmerkingen over.

Madden NFL 17 is - clichégewijs - opnieuw een verbetering op de vorige game. Nieuwe, verbeterde looplijnen en de plays die je voortaan iets meer naar je eigen hand kan zetten, zijn daarbij de uitschieters. Voor de rest blijven we iets op onze honger zitten als het op het aantal gamemodi aankomt, maar sowieso ben je uren zoet met het ofwel aanleren van de sport en diens mechanics als het coachen van je favoriete team richting de gekende Super Bowl.

• Verbeterde looplijnen / gamemechanics
  • Meer keuze qua teamopbouw
  • Solide pakket voor de NFL-liefhebber