Xuan Yuan Sword 7

Xuan Yuan Sword is een langlopende videogamefranchise van Taiwanese makelij die, bij deel zeven, eindelijk de overstap naar het Westen weet te maken. Krijgen we te maken met goedkope namaak of ontdekken we een prachtige franchise?

De geteste versie is de PS4-versie op PS5.

Laat je niet misleiden door de titel, want ook al is Xuan Yuan Sword 7 wel degelijk de zevende game uit de franchise, toch heeft elke iteratie zijn eigen verhaal te vertellen. We missen dus helemaal niks en dat is maar goed ook. De game introduceert Taishi als hoofdpersonage, die als kind uit zijn dorp moest wegvluchten en de aartsmoeilijke taak heeft gekregen te zorgen voor zijn klein zusje Xiang. Jaren later leven beiden afgezonderd in een klein dorpje en fungeert Taishi als gids in de bergen om de nodige centen binnen te rijven. Wanneer hij echter het Lijun-leger begeleidt, wordt de bende aangevallen en lijkt alle hoop voor Xiang verloren. Gelukkig voor het duo beschikt Taishi over bovennatuurlijke krachten en gaat hij een pact aan met een mysterieuze entiteit die opgesloten zit. Ons hoofdpersonage slaagt erin zijn zusjes ziel van haar lichaam te scheiden tot het moment waarop het mysterieuze personage kan worden bevrijd en deze Xiang haar lichaam kan herstellen. Het avontuur dat daarna volgt, opent de verhaallijn en laat het duo verwikkeld geraken in een oorlog tussen heerschappijen maar onthult ook meer over Taishi’s familiegeheimen. Een oppervlakkig verhaal ontplooit zich zo tot een interessanter geheel.

Zonder enige voorkennis van Xuan Yuan Sword is het moeilijk inschatten welke evolutie de franchise heeft doorgemaakt, maar wat voor nieuwkomers wel meteen zal opvallen, zijn de invloeden uit The Witcher 3. De game introduceert meerdere stances voor Taishi, die elk hun eigen (vlotte) handelingen voorschotelen en het alsook mogelijk maken op verschillende manieren een aanval te blokkeren. Daarnaast beschikt Taishi over de mogelijkheid om spells te gebruiken die, wederom, net zoals Geralt worden uitgevoerd. Een Taiwanese kopie van de Poolse topgame? De invloeden reiken net nog iets verder…

De action-RPG introduceert upgrademogelijkheden voor je personage en laat je na verloop van tijd zelfs anderen aan je gezelschap toevoegen. Jezelf (en je squad) sterker maken zal ook nodig zijn, gezien de beesten uit het begin van de game al snel plaats ruimen voor rovers, soldaten en zelfs monsters, die al dan niet via baasgevechten worden geďntroduceerd. Alsof dat nog niet genoeg was, zijn er ook tal van opties om je uitrusting te versterken, waardoor je niet meteen zal uitgekeken zijn op Xuan Yuan Sword 7, dat om en bij de 20u duurt. Tel daar nog eens interessante zijmissies bij en enkele verslavende minigames (een volwaardige kandidaat voor Gwent, u zei?) en dan weet je dat je even zoet bent.

Op het eerste gezicht heeft Xuan Yuan Sword 7 heel wat exploratie te bieden, maar de game is ontwikkeld voor PS4 en kent (zelfs op PS5) te weinig detail in texturen. Vijanden, gezichten, omgevingen; alles ziet er iets té oud uit en soms voelt de game ook gedateerd aan door lange laadtijden, vaste savepoints en abrupte cut-scenes. De stemmen zelf zijn goed ingesproken, al zal de vreemde taal even wennen zijn. Gelukkig zijn er ondertitels!

Het is het eerste deel uit de langlopende Xuan Yuang Sword-serie die de oversteek naar het Westen wist te maken en dat verraste ons in positieve zin. De game kent duidelijk zijn gebreken, maar weet ondanks talrijke invloeden uit The Witcher 3 via een sterk verhaal zichzelf goed in de markt te zetten. Een leuke afwisseling voor action-RPG fans.

• Het plot
  • RPG-invloeden
  • Speelt vlot weg