R-Type Final 2

R-Type Final moest in 2004 het einde betekenen van de shoot ‘em up franchise, maar in realiteit kon men geen afscheid nemen. R-Type Final 2 is dan ook het resultaat van een crowdfunding project dat in 2019 bakken geld wist op te halen. Wij waren alvast benieuwd naar het eindresultaat.

De geteste versie is de PS4-versie op de PS5.

R-Type Final 2 start veelbelovend met een zicht vanuit de cockpit. In tegenstelling tot je als beginneling zou durven concluderen, is R-Type echter geen ruimteshooter à la Star Wars Squadrons, maar een horizontal scrolling shoot’em up. De game onderscheidt zich van anderen in het (retro) genre door je als speler de keuze voor te schotelen tussen verschillende ruimtevaartuigen, met daarbij gepaard gaande artillerie. In totaal zijn er 99 ruimteschepen die je zal kunnen besturen (merendeel door vrij te spelen), die je vervolgens nog eens naar eigen zin kan aanpassen ook in je hangar.

De gameplay zelf van R-Type Final 2 kan als ‘zeer pittig’ worden omschreven. De shmup kent de typerende chaotische gameplay waarbij je een handvol levels moet zien te doorkruisen en elke vijand die je langs het scherm ziet voorbij passeren aan flarden moet knallen. Extra vuurkracht kan je via power-ups verkrijgen, maar dat maakt het verschillende vijanden niet per se moeilijker. De omgevingen zelf kennen ook obstakels die je moet zien neer te halen alvorens de eindbaas te bereiken, wat niet altijd even evident zal zijn gezien het grote aantal tegenstanders die je scherm bij momenten zullen vullen. Zoals altijd is het aangeraden het overzicht zo goed mogelijk te bewaren, en indien nodig opnieuw te starten vanaf een checkpoint. Fans zullen zeker smullen van de vlot draaiende game boordevol actie, maar zullen ook wat op hun honger blijven zitten. Het aantal beschikbare levels staat in schril contrast met het aantal ruimteschepen, wat voor een titel van 40 euro jammer te noemen is.

R-Type Final 2 mag dan misschien (nog) niet genieten van speciale functies die eigen zijn aan de PS5, op de PS4 (Pro) draait het alvast aan de nodige aantal frames per seconde om de schermvullende actie vloeiend te houden. De soundtrack, die is echter magertjes te noemen en beperkt zich teveel tot het sci-fi gebeuren, zonder echt te schitteren. We hadden iets meer verwacht, zeker na zo’n succesvolle crowdfunding campagne.

We vinden het leuk om te zien dat een rasechte shoot ‘em up als R-Type terug zijn weg wist te vinden naar onze geliefde PlayStation-console. Met flitsende, uitdagende gameplay weet het menig liefhebber te overtuigen, al is het kostenplaatje voor wat je krijgt iets aan de te hoge kant.

• Vlotte gameplay
  • Modificatie mogelijkheden
  • Level design