Rogue Lords

In Rogue Lords kies je de kant van het kwade en help je duivel op zoek naar artefacten doorheen de wereld!

De geteste versie is de PS4 versie gespeeld op PS5.

Het kwade wordt achternagezeten door gezanten van het licht, maar daar zal de duivel zelf een stokje voor steken. Hij zoekt zijn trouwste volgelingen, waaronder Dracula, The Headless Horseman, Baron Samedi, Hecate en nog een hoopje krachtige slechterikken en stuurt hen op pad om bepaalde artefacten te achterhalen. Goed of slecht, sterven zal je toch doen!

Rogue Lords is een, zoals je misschien al kan raden, een roguelike game - zoals het onlangs uitgebrachte Hades. Je kan de game het best vergelijken met een dungeon crawler, waarbij de dood onomkeerbaar is en waarbij je dan opnieuw bij het begin moet starten. Elke keer je sterft, verdien je wel iets onder de vorm van een nieuw beschikbare relikwie, nieuwe vaardigheid of een nieuwe volgeling.

Zoals het dit type spel betaamt, zijn de levels willekeurig gegenereerd. Dit betekent dat wanneer je sterft en opnieuw begint, toch een ander parcours voorgeschoteld zal krijgen, en dat de te bekomen vaardigheden en voorwerpen ook steeds ad random tot jou komen.

In de kamers van de dungeon zal je verschillende evenementen voorgeschoteld krijgen: gevechten, ontmoetingen met vreemdelingen die je tot een goed einde moet brengen, baasgevechten, verkoopman Charon en de rivier Styx om je krachten op te laden. Elk van hen heeft zijn specifiek doel, zo zal je bij de gewone vechten je beloning kunnen kiezen: nieuwe vaardigheden, zielen (die dienen als valuta), of een kleine bonus die je krijgt bij een evenement in de nabije toekomst. De baasgevechten dienen dan weer eerder om voorwerpen te bemachtigen.

Concreet zal je steeds verhalen van een boek naspelen, hoe je die voortgang boekt, hangt volledig van jou af: je kan ervoor kiezen om steeds vreemdelingen te ontmoeten als je gevechten wil ontlopen, of als je net zeker wil zijn dat je bijvoorbeeld zielen krijgt, kan je er net voor kiezen om de strijd steeds aan te gaan. Alles hangt van jou af, en hoe je het spel wil spelen.

Het audiovisuele aspect is, ook klassiek voor het genre, vrij eenvoudig gehouden. Je ziet je avatar rondlopen doorheen gebieden en de besturing is ook eenvoudig genoeg gehouden om snel de evenementen aan te gaan. Er valt niets slecht op, dus blijft deze zeker in de middenmoot.

Eerlijk is eerlijk: ik ben geen fan van het genre omwille van het 'steeds opnieuw beginnen'. Toch heeft deze game mij ettelijke uren aan het beeld gekluisterd gehouden. De combo's die je kan maken met bepaalde relieken en de vaardigheden van dat ene specifieke personage, misschien als je de statistieken van de ene een boost geeft, zal je sneller doorheen gevechten geraken, en dergelijke dingen houden je vast, zodat je in een mum van tijd ettelijke uren aan de game gesleten hebt.

• Vrij verslavend
  • Beloningen wanneer je sterft

• Maar je sterft soms té veel